Sonic & All-Stars Racing Transformed

Kart-racing sjangeren har de siste årene vært en sjelden merkevare, med unntak av Nintendos egen Mario Kart serie. Sega gjør nå sitt forsøk nummer 2 på å utgå sin gamle erkerival ved slippe ut sin egen Kart Racing spill serie - og det som en lanseringstittel til Nintendo WiiU.

Sonic & All-Stars Racing transformed legger ikke skjul på hvor de henter inspirasjonen sin fra. Her er det kanskje ikke så mye nyskapning, men dette gjør absolutt ingenting ettersom disse forskjellige gameplay elementene er blitt tatt hånd om og implementert på en god måte. La oss ta for oss spillets hovedfokus; Det å kunne fly og kjøre båt utenom bil føringen. Dette er noe som Diddy Kong Racing til Nintendo 64 var først ute med å innføre og et gameplay element som Mario Kart 7 tok med seg videre i fjor. Sistnevnte spill gjorde denne mekanismen ganske halvhjertet, men heldigvis har SEGA tatt dette i lærdom. Kjørefølelsen er bunnsolid når man kontrollerer vanlig kjøretøy, samt flyene. Båt kjøringen er ikke håndtert like smidig. Å svinge føles litt ukontrollert og farts-følelsen blir også svekket. Båtkjøringen utgår heldigvis i større grad og er ikke spillets hovedpunkt på noe måte. Et smart valg.

Noe av det jeg er mest imponert over i Sonic & All-Stars Racing Transformed er variasjonen som man kan finne i racing-modusene. De stereotypiske modusene som finnes i alle racing spill er også tilstede her, som Grand Prix, Time Attack ect. Men det er spillets World Tour modus som fenger og som gir holdbarheten et ekstra løft. Her vil du bli tildelt 6 forskjellige verdener der hvor hver av dem inneholder varierte racing-moduser og ting som må låses opp. Du får i første omgang velge mellom 3 forskjellige vanskelighetsgrader for hvert race. Easy, Medium Hard. Jo vanskeligere du måtte velge å kjøre deg igjennom brettene, jo mere stjerner vil du bli tildelt. Disse stjernene bruker du for å åpne opp flere type race innenfor verdenene og til å låse opp nye karakterer. Jeg elsker det faktum at man blir ordentlig belønnet for å velge en høyere vanskelighetsgrad, og det gir spillet mye større gjennspillingsverdi.

Vanskelighetsgraden generelt i spillet er tatt hånd om bra. Motstanderne gir deg faktisk litt å bite i uten at det føles som om de jukser. Noen av modusene er utfordrende, men samtidig gjør de deg bedre i spillets gameplaymekanismer. Et godt eksempel på dette er en modus som heter Drift Challenge. Her handler det om å komme seg til målstreken før tiden renner ut. For å samle inn mere tid må du drifte deg igjennom spesifikke felt på banen for så å nå et checkpoint. Hvis du du ikke er presis nok vil du ikke få nok tid til å komme deg til målstreken og må prøve på nytt.

Det finnes mange sub-moduser i dette spillet, og det gir spillet akkurat nok variasjon til å aldri nå ett dødpunkt hvor du føler at du sitter å gjør det samme hele tiden. Dette er det ikke mange kart-racing spill som klarer, og gjør slik at Sonic & All-Stars Racing skiller seg akkurat passe fra andre spill i samme sjanger.

Men det er ikke bare i variasjon dette spillet skinner. Banedesignet er kanskje noe av det beste på markedet. Her er det masse unike og tematiserte brett fra Segas største spillserier. Det som skiller dem mest ut er at banene føles store og mer åpent uten å virke desorienterende. De er godt beriket med vibrante farger og masse detaljerte arkitekturer og landskap. Jeg skulle bare ønske jeg kunne sagt det samme om lydsporet som forøvrig er ganske uinspirerende. Det er ikke bare lydsporet som er svekket i presentasjonen. Noen av karaktermodellene virker ganske upolerte i kontrast med det fantastiske banedesignet. Disse 2 negative faktorene svekker en ellers flott presentasjon.

Men kanskje det største spørsmålet er hvorvidt spillet skiller seg ut på Nintendos Nye konsoll, WiiU. Her skuffer spillet ganske stort. Uten om at du kan velge å bruke gamepaden som et minikart eller spille eksklusivt via den innebygde skjermen, er det eneste WiiU eksklusive 2 svært uinspirerende multiplayer moduser. Det hjelper lite at disse to er veldig like. I den ene styrer personen som spiller med gamepaden en stor ball fra Super Monkey Ball spillene og skal prøve å berøre de andre spillerne. Den andre går ut mer eller mindre på det samme, bare at ballen er byttet ut med en ninja karakter. Disse to spillmodusene holdt ikke meg og min venn sin spillinteresse særlig lenge.

Så nei, du trenger ikke nødvendigvis spille dette akkurat på WiiU. Men Sonic & All-Stars Racing er et bunnsolid kart racing spill uansett hvilken plattform du velger å kjøpe det til. Selv om elementene for det meste er lånt fra andre spill, skiller deg seg ut i variasjon og banedesign. Det inneholder noen få nip-picks her og der, men de ødelegger ikke spillbarheten nevneverdig mye. Hvis du er ute etter et ordentlig gammeldags arkade spill, anbefaler jeg dette sterkt!

Grafikk: 7/10
Lyd: 6/10
Spillbarhet: 9/10