Borderlands 2

Etter en ekstremt skuffende slutt til et eller ganske vidunderlig spill var det sikkert at Gearbox sitt Borderlands ville få en oppfølger. FPS/RPG hybriden utvikleren hadde skapt, med uendelig mange variasjoner av våpen og en helt unik visuell stil var en god start på en ny serie.

Nå er oppfølgeren ute og det er mye av det samme, og det er mye som er nytt.

Nummer to starter akkurat slik som forgjengeren. Du velger en av fire (eller fem, med DLC) unike karakterer som du kommer til å kontrollere gjennom hele din Borderlands 2 opplevelse. Hver av de fire innehar sin egen spillestil, og en unik kraft som de kan bruke på slagmarken. De fire du kan velge mellom alle veldig forskjellige, og det er en sann glede når man spiller med alle spillerene samtidig online og alles unike krefter får stråle.

Men akkurat idet du har valgt hvem du skal være får du æren av å møte Handsome Jack, President i Hyperion Corporation, en våpenprodusent som var tilstede i forrige spill. Jack har tatt et jerngrep om planeten Pandora i jakten sin på det mystiske og sagnomsuste The Vault. Spilleren sitt oppdrag, som en Vault Hunter, er lett nok å forstå. Kom deg dit før Jack.

Historien fungerer greit nok, og du blir alltid skjøvet framover mot din endelige konfrontasjon med Jack. Noe jeg ble overrasket over, var hvor få sideoppdrag det egentlig var i Borderlands 2. Med DLC får du selvfølgelig mye mer å kjempe mot, men jeg fant at jeg hadde blitt ferdig med alle av dem mye raskere enn jeg trodde. Oppdragene i seg selv, varierer veldig i kvalitet, men du kan forvente deg mye spillglede fra de Gearbox har brydd seg om, ved å legge inn mer gjennomført bakhistorie eller lengde til et sideoppdrag.

Borerlands 2 briljerer spesielt på to områder. Det første er NPCene i spillet. Mange kjenner man nok igjen fra forrige spill, men det finnes mange nye og alle har en personlighet som Gearbox tatt seg tid til å gjøre unik, mørk og morsom. Handsome Jack er utvilsomt noe av det beste med hele spillet idet han kommer med personlige meldinger på PDAen din tilfeldige steder i historien.

Område nummer to er samarbeidsmodusen. Om du velger, kan tre spillere til enhver tid hoppe inn på historien din og kjempe med deg. Monsterene du kjemper mot blir sterkere, men XP og loot justeres også opp, som gjør kampen om de beste våpnene enda hardere. Men det beste er som vanlig å få med seg tre gode venner og herje Pandora. Det finnes lite med Borderlands 2 som er like tilfredsstillende som når deg og tre venner tar samarbeider om å ta ned en av de sterkeste fiendene på spillet.

Grafisk er spillet også en fryd å se på. Borderlands sin gjenkjennelige tegneserie-look er tilbake og den har blitt finpolert. I en spillverden hvor mange prøver å få spillene sine til å se mer og mer realistiske ut er det fint at Gearbox har lagd en grafisk stil som passer godt med spillets atmosfære.

For de som likte det originale Borderlands har dere sikkert oppfølgeren allerede, men til de uinnvidde der ute kan dette anbefales på det varmeste. Jeg ville anbefalt å bruke litt ekstra penger på å skaffe all DLC, men det finnes få spill som blander mørk humor og eksploderende mutanthoder like bra som Borderlands 2.

Grafikk: 9/10

Lyd: 8/10

Spillbarhet: 9/10