Ratchet & Clank: Tools of Destruction

Ratchet & Clank dukket for første gang opp i spillet med samme navn som ble sluppet i 2002 til Playstation 2. Etter suksessen av et første spillet ble det sluppet tre oppfølgere til samme konsoll og ett spill til Playstation Portable.

Tools of Destruction er det første spillet i serien til Playstation 3 og det første i en ny triologi som i Amerika fikk navnet Ratchet & Clank Future.

Spillet begynner på planeten Kerwan hvor Ratchet og Clank mottar en beskjed fra Captain Qwark, som de kjenner fra tidligere eventyr sammen, hvor han ber dem om hjelp.

Duoen bestemmer seg for å hjelpe Qwark men oppdager fort at situasjonen er mer alvorlige enn de kunne forutse. Planeten blir invadert av Keiser Tachyon med hans robotiske hær, og Tachyon annonserer at han er ute etter den siste Lombaxen, som er ingen ringere enn selveste Ratchet. Mot umulige odds klarer heltene å flykte fra Tachyon. De bestemmer seg så for finne ut mer om Tachyon og hvorfor akkurat de er hans mål.

Det aller første som slo meg da jeg begynte å spille er hvor fantastisk dette spillet ser ut. Det er akkurat som om animasjons studioet Pixar skulle ha laget det. Hele verdenen føles så bare så utrolig bra satt sammen. Figurene ser helt fantastiske ut og jeg må virkelig berømme Insomniac for å ha skapt ett så originalt design. Det virker som om det er lagt mye tid i det generelle visuelle designet i spillet, og det har virkelig lønnet seg. For dette er uten tvil en av de vakreste spillene på Playstation 3.

Ratchet and Clank: Tools of Destruction er ett tredjepersons skytespill med plattformer elementer. Ulikt de fleste andre tredjepersons skytespill er dette spillet primært rettet mot barn, men spillet passer for alle aldrer. Blant annet er mye av humoren rettet mot voksne, men den er så pass sofistikert at den fungerer på flere nivå slik at barn også er underholdt, uten at de helt er klar over hvorfor de ler.

På mange måter er Tools of Destruction ett passende navn, for det finnes totalt 15 våpen i spillet. Spilleren låser opp våpen ved å samle bolter som kan byttes i våpen og ammunisjon. Ikke alle våpen kan kjøpes, Enkelte våpen kan kun låses opp ved å fullføre deler av historien. Hvert våpen kan oppgraderes to ganger, dette blir gjort gjennom gjentatt bruk av hvert enkelt våpenet.

Kampene i spillet kan bli rimelig hektiske og spilleren må lære seg å bruke alle verktøyene som er tilgjengelige for å komme seg igjennom spillet. Jeg ble veldig overrasket over hvor utfordrende spillet var, spesielt med tanke på at spillet primært er designet for barn i syv års alderen. Men etter å ha spilt en stund fant jeg ut at hvis spillet hadde vært enklere så hadde det blitt kjedelig i lengden. Heldigvis vokser utfordringen med spillet og det gir spilleren alltid noe å jobbe imot for å bli bedre. Og det er der Tools of Destruction virkelig skinner.

Lyden i spillet er så og si alltid god, Stemme skuespillerne gjør en kjempe jobb i å få figurene til å komme til live. Spesielt her vil jeg nevne James Arnold Taylor som Ratchet og Jim Ward som Captain Qwark. De to leverer prestasjoner som er på høyde med det du ser i de fleste Disney Pixar og Dreamworks filmer. Høy kvalitet med andre ord.

Bakgrunns musikken og lyd effektene fra det som skjer på skjermen harmonerer bra, men det bytter aldri til høygir slik mange store spill gjør, Jeg savner litt særegen musikk i spillet, og på tross av at spillet har en ganske så klar hyllest til Pirates of the Carribean filmene med lyd sporet Pirate Base 2, så mangler musikken det lille ekstra som gjør at du går å nynner på musikken i ettertid

Det er dessverre ett par tre andre ting som også trekker dette spillet ned. Checkpoint systemet er helt utrolig kronglete til tider. Enkelte ganger lagrer spillet relativt hyppig, men når det virkelig trengs kan du ende opp med å måtte spille om igjen 5 til 10 minutter av spillet. Dette kombinert med vanskelighetsgraden skaper mye unødvendig frustrasjonen.

Måten du veksler mellom våpen på er veldig lite intuitiv. For å bytte våpen må du holde inne trekant knappen som pauser spillet og bringer opp menyen, og derifra velger du våpenet du ønsker fra ett hjul du styrer med enten analogspakene eller D-paden. Problemet ligger ikke i designet men utførelsen: for opp til flere ganger opplevde jeg at feil våpen ble valgt eller at jeg ikke byttet våpen i det hele tatt.

Spillet bruker også bevegelighets sensoren innebygd i PS3 kontrolleren (SIXAXIS) til oppgaver som for eksempel manøvrering av Ratchet når han flyr med glider vingene, styring av tornadoer fra Tornado våpenet og minispillet som dukker opp når Ratchet hacker dørlåser. SIXAXIS er en veldig unøyaktig funksjon, og alle som noen gang har brukt den vet at denne skaper mye unødvendig frustrasjon, Heldigvis kan den i dette tilfelle slås av og da kan man bruke analogspakene til å løse de forskjellige oppgavene, noe som er mye mer brukervennlig.

Til syvende og sist byr Ratchet & Clank: Tools of Destruciton på en opplevelse du ikke får noen andre steder. Spillet blander humor og action på en fantastisk måte, og det at spillet egentlig er rettet mot barn gjør det hele så mye mer imponerende. Spillet tar oppgjør med Tredjepersons skyespill sjangeren og viser at det ikke trenger å være en sjanger som kun er rettet mot voksne.

Jeg må ærlig innrømme noe noen av dere kanskje har konkludert med allerede: Dette var mitt første møte med Ratchet & Clank. Men jeg kan gladlig si at spillet gav mer smak, og det blir nok ikke lenge før jeg begir meg ut på neste spill i serien.

Medlemsanmeldelser9
Samlet karakter: 8.6/10
1