Grand Theft Auto V

Spillet som troner med salgsrekorder og produksjonskostnader av en sort som ingen andre spill har vært i nærheten av noen gang har vært i butikkene en god uke nå. Spillet har vært nødt for å etterleve overveldende forhåndsomtaler og anmeldelser, og jeg har virkelig gått i sømmene på dette spillet for å gi en troverdig brukeranmeldelse av Grand Theft Auto 5.

Generelt om spillserien
Dette er det ene spillet som alltid hauser opp til debatt angående spillvold, og det er ikke uten grunn. Denne serien har alltid brutt og testet grenser i spill-universet, hvor det begynte med selve essensen i serien der man stjeler biler, kjører fort og gjør oppdrag for å drive en historie i spillet. Selv om ting ikke har forandret seg så mye, så har det visuelle og fremstillingen vold forandret seg drastisk. Det har gått fra å være et mindre detaljert spill i fugleperspektiv til å bli et spill som viser svært detaljerte og livaktige hendelser med kameravinkler som produsenten kan plassere etter ønske.

Alle Grand Theft auto spillene siden 2001 har foregått i tredjepersonperspektiv hvor man styrer sin karakter rundt i bymiljøet eller landskapet. Her kan man stjele biler, de som står parkert eller om man velger å stanse trafikken er et valg spilleren må ta. Konsekvensen av å stjele er at en bilalarm går, bileieren blir sint og prøver å stoppe deg og politiet prøver å stanse deg om de oppdager deg. Skulle man havne i en situasjon hvor man får problemer så kan man ty til våpen og skyte «problemene», med det resultat at politiet svært ofte blir mer aggressive og virkelig går inn for å stoppe deg.

Heldigvis dreier det seg ikke kun om dette i Grand Theft Auto spillene, spillene har også en historie som driver spillet videre og spilleren vil lære å kjenne karakteren og alle de andre karakterene som er med på bygge opp historien i det aktuelle spillet. Disse historiene har siden Grand Theft Auto 3 hatt muligheten å benytte seg av mer audio enn å bare ha musikk til spillet, det har også blitt satt stemmer til karakterene for å gjøre historiene mer livaktige. Historiene har alltid tatt for seg «den lille mann» som ønsker å gjøre noe stort, som alltid innebærer kriminalitet, men historiene har blitt framstilt på forskjellige og svært varierte måter.

Etterhvert som tiden har gått så har produsenten kunnet lage spillene større og med mer innhold for å holde spilleren opptatt. Det har blitt lagt til flere sideoppdrag som foregår ved siden av selve historien, utfordringer i form av kappløp med biler og andre kjøretøy, finne og utføre spektakulære hopp med kjøretøyer og lete etter ting som er godt gjemt i spillet som spilleren kan samle på for ekstra bonus. I korte trekk så handler spillene om å skaffe seg penger fra oppdrag og sideoppdrag, og spille gjennom historien slik som man selv ønsker.

Hvordan er Grand Theft Auto 5?
Spillet foregår på samme måte som foregående spill, men med den variasjonen at man her følger 3 forskjellige hovedkarakterer. Deres historier flettes inn i hverandre gjennom spillet og måten man nesten hele tiden kan velge mellom de 3 er svært enkelt gjort ved et par knappetrykk. I det øyeblikket man skifter karakter så forlater man karakteren til å «leve sitt eget liv» mens man spiller med den nye man velger. Når man ved en senere anledning ønsker å spille med den forrige karakteren så vil man finne han på et helt annet sted, gjerne med andre klær og litt avhengig av hvem karakteren er så kan situasjonen han befinner seg i være helt absurd.

Disse 3 karene Michael, Franklin og Trevor som man kan spille som har hver sine grunner til å ønske seg et annet og bedre liv. Dette fører dem sammen relativt tidlig i spillet og hovedoppgaven er å utføre bankran, skaffe utstyr og hele tiden hjelpe dem ut av problemer de kommer opp i. Man kan benytte seg av spesielle evner som karakterene har, som å sakke ned tiden når man løper til fots, sakke ned tiden når man kjører og gå amok hvor karakteren gjør og tåler mer skade. Personlig synes jeg at Franklin og Michael hadde uinteressante historier og er litt anonyme i spillet, det løsnet ikke skikkelig før man blir introdusert for Trevor som mildt sagt er en eksentrisk person med flere skruer løs. Han kunne ene og alene holdt historien flytende og spilleren underholdt, det er en person som overasker til stadigheter og får meg til å le, mye.

De store oppdragene i spillet krever ofte at alle 3 karakterene bidrar, og man har muligheten til å velge en framgangsmåte og hvilke ekstra karakterer som skal hjelpe til utenom de tre hovedpersonene. Det er disse oppdragene som betaler ut mest penger som man kan kose seg med, så det gjelder å være taktisk lur i sine valg. Profesjonelle hjelpere vil ha en større del av byttet, om det er et bankran, enn de som er amatører. De sistnevnte har også en tendens til å gjøre tabber som resulterer at man ikke klarer å få med så mye penger fra bankranet. Når man er på disse oppdragene så kan man fortløpende skifte mellom Michael, Franklin og Trevor, men det beste er å holde på med oppgaven man er tildelt inntil spillet ber deg å skifte til en annen.

Sammenliknet med tidligere spill så er det mer fokus på biler i dette spillet, og jeg er litt skuffet over at de har valgt å gå bort fra bilfysikk-modellen de brukte i Grand Theft Auto 4 hvor bilene virkelig hadde tyngde og masse. Bilene i Grand Theft Auto 5 føles «livløse» og lette på veien, men det gjør at man lettere styrer i trafikken og kan gjøre halsbrekkende manøvrer uten å miste for mye kontroll. Bilene kan man ta med til garasjene som er kjent fra alle spill i serien og få den omlakkert slik at politiet ikke kjenner den igjen, men nå er også garasjene spekket med muligheter for å trimme bilene og pynte på utseendet likt hva man kan i Grand Theft Auto: San Andreas, bare mye mer omfattende. Etter hvert som man avanserer i spillet så blir nye ting låst opp i garasjene.

Hvordan er grafikken?
Det er mange steder med svært flott natur og omgivelser man kan besøke i dette spillet. Det består av en by omringet av hav, skog, fjell og ørken. Om du ser et sted du har lyst å dra, så er det mulig å dra akkurat dit. Det kan selvfølgelig kreve at man må bruke helikopter eller fly, men man skal kunne komme seg overalt i spillet. De flotteste stedene er i ørkenen hvor tiden på døgnet kan skape de flotteste scenarier, og man blir trollbundet av rekkevidden man kan skue. Det er lagt ned mye arbeid i at ting ikke bare skal dukke opp fra intet når man beveger seg rundt i spillet, og dette er mesterlig utført. En annen ting som jeg har lyst å nevne er modellen som brukes for å simulere vann i bevegelse, som jeg også synes fungerer veldig godt.

Bilene er detaljrike i den grad at man skjønner hvilke biler de prøver å etterligne, siden produsenten ikke har lisens til å bruke noe «virkelige» bilmerker, og de er varierte. Det viktigste av alt er for meg mengden av kjøretøyer og mennesker det kan være på skjermen på en og samme tid, det skaper virkelig en illusjon av en levende by. Men man kan ikke få i både pose og sekk, og alt det vakre og mengden kjøretøyer må ha gått på bekostningen av noe, og det er bildeoppdateringen. Den er rett og slett dårlig, den er forferdelig. Jeg er på mine gamle dager blitt mer og mer opptatt av at spill skal bevege seg grasiøst og flott, slik at øynene mine slipper å «bli sinte» på skjermen. Når man beveger seg til fots så er bildeoppdateringen tilgivende, jeg merker at den halter, men jeg biter det i meg. Når man kjører derimot så er det svært dårlig, og værst er det når man prøver å vri kamera til en side mens man kjører, jeg kan sverge på at oppdateringen er på 10 bilder i sekundet og jeg har problemer med å se detaljer ved og rundt bygninger. Til sammenligning bør et spill kjøre i 30 bilder i sekundet, svært god oppdatering ligger på 60 bilder i sekundet. Det førte i alle fall ofte til at jeg måtte stoppe helt opp for å se om det var noe interessant i området jeg kjørte.

Animasjonene på karakterene er gode og ansiktsuttrykkene er med på å gjøre karakterene mer levende i tillegg til at man ofte får noen uttrykk fra Trevor som er svært festlige.
Dette opplever man bare i mellomsekvenser som oftest startes ved begynnelsen eller slutten av oppdrag, men mellomsekvensene er godt redigerte og gir spilleren mer å glede seg over ved å finne nye oppdrag.

Og lyden?
Serien har alltid vært kjent for muligheten man har til å velge radiostasjoner med forskjellig musikk i kjøretøyene. I Grand Theft Auto 5 er det flere stasjoner enn i tidligere spill, og mer variert musikk. Likevel har jeg i løpet av snart 50 timer ikke klart å finne en favorittstasjon, men det skyldes nok at de låtene jeg liker best er spredt på omtrent alle stasjonene. Det fører til at jeg ofte skifter stasjon for å høre om favorittlåtene mine går der, og det er jo egentlig en bra ting. I de foregående spillene har jeg gjerne bare hørt på 2 eller 3 radiostasjoner.

Livet i byen og på landet er godt gjengitt og man hører omtrent alltid at noe «foregår», det er aldri helt dørgende stille, selv ikke på natten. Det er lagt inn mange lydspor på mennesker som beveger seg i byen, og man skal lytte mye før man hører ting som gjentar seg. Dette gjelder også lyden fra kjøretøyene hvor man kan høre at det er V8 motorer, turbomatede symaskiner, lastebiler, gamle skrotbiler og vanlige herregårdsvogner. Det er en variasjon som jeg personlig setter stor pris på.

Stemmene til hovedkarakterene er godt laget og tilpasset hver karakter. Michael høres ut som en rolig og bedagelig familiefar, som av og til hever stemmen og sier fra. Franklin er den stereotypiske afroamerikanske gangsteren man kjenner fra filmverden med stemmen og slangen som hører med. Trevor er et utbrudd av raseri og snakker sjelden uten å heve stemmen, jeg tipper de har hatt mye moro med Trevor sitt manus og replikker.

Spillekontrollene og mekanikken
I dette spillet er det mange muligheter for spilleren som setter press på kontroll-oppsettet i spillet. Man skal kunne bevege seg til fots, bruke forskjellige våpen, sikte med kikkertsikte, kjøre biler, bruke ekstra utstyr på kjøretøyene, fly med helikopter og fly, bruke spesialevnene og bruke menyene i spillet. Dette krever at spilleren er villig til å ta i bruk mange knapper og huske på flere forskjellige oppsett. Det tar litt tid å venne seg til alt, men det er ikke mer utfordrende enn å huske kombinasjoner i feks. Tekken.

Likevel så føles det som en utdatert mekanikk man bruker, spesielt når man styrer karakterene til fots. De løper ikke alltid dit du vil, og det er ikke alltid man får ønsket resultat når man har tidspress på seg og må springe på et hustak hvor man lett kan falle ned. Mekanikken er den samme som i de andre spillene siden Grand Theft Auto 3, og det er nok mye derfor at den har blitt beholdt slik den er.

Kjøretøyene er mer presise og karakterene blir flinkere til å behandle fly og biler jo mer de bruker dem, og dermed blir det lettere å styre disse i høye hastigheter. Kontrollene til flyene og helikoptrene er noe kompliserte med mange knapper som brukes samtidig. Dette tar tid å innøve slik at man har mulighet å klare seg på oppdrag med tidspress, det gjelder spesielt landing av helikopter og presisjon-flyging. Når man mestrer disse kontrollene så kan man fly som en skikkelig stuntpilot, og det gir en god følelse.

Avsluttningsvis
Dette spillet har blitt hypet av produsenten selv til å være mye, mye større enn de foregående spillene. Personlig synes jeg at spillet ikke er noe større enn de tidligere spillene. Etter snart 50 timer har jeg fullført spillet og gjort nesten alle oppdrag som gir 100% fullført trophy på playstation 3, det synes jeg blir litt skralt når spillet har blitt hypet så grundig. En liten detalj som jeg savner er effekten som får skjorten til å flagre i vinden når man kjører motorsykkel. Det var for meg litt av frihetsfølelsen når CJ kunne cruise avgårde på motorsykkel og høre på radio, og da var det viktig med denne lille detaljen. Selv min far kommenterte dette da han så Grand Theft Auto: San Andreas første gang, og han spiller ikke punktum.

Grand Theft Auto 5 er et flott spill med mye å oppleve, flotte steder å besøk og morsomme situasjoner som oppstår takket være en viss Trevor, men likevel så lider det tungt under dårlig bildeoppdatering som garantert kommer til å bli utbedret på en neste generasjons-versjon eller til pc. Man har mye underholdning for pengene, og spillet koster fra 400 til 600 kroner avhengig av hvor man handler. Det skal legges til at spillet fungerer best på en playstation 3 konsoll. Spillet har en tendens til å ofte fryse noen sekunder, og takket være en problemfri installering så fortsetter spillet i 90% av tilfellene.

Samlet karakter: 9.3/10
1
2