Pikmin 3

Pikmin 3 er ikke så lett å definere i sjanger, men jeg skal prøve; Spillet kan klassifiseres som en hybrid mellom strategi og tredjepersons action eventyr. Det har sine inspirasjoner fra både Zelda og Mario, men det er sitt helt eget unike spill. Jeg bør nevne at skaperen av Pikmin-serien, og produsenten for denne treeren er den berømte Shigeru Miyamoto. Pikmin 3 er da selvfølgelig et Nintendospill. Spillet ble gitt ut 26. juli i år, og det begynner dermed å nærme seg ti år siden det siste spillet i serien ble gitt ut, nemlig Pikmin 2 i 2004. Jeg er fan av begge de foregående spillene i serien, og dermed hadde jeg skyhøye forventninger til Pikmin 3. Så hva syntes jeg egentlig om spillet?

I starten av Pikmin 3 møter vi beboerne på planeten Koppai. De begynner å gå tom for mat på planeten sin, og de sender ut romfarere for å lete etter føde på andre planeter. Kaptein Charlie, ingeniør Alph og botaniker Brittany, våre tre hovedpersoner i Pikmin 3, blir sendt fra Koppai til en planet som de velger å kalle for "PNF-404". Etter en ulykke i atmosfæren på PNF-404, blir alle romfarerne separert slik at de lander på ulike steder av planeten og romfartøyet blir skadet. De må finne tilbake til hverandre på denne ukjente planeten, men det er ikke så lett helt alene. Derfor klarer de å få hjelp av noen små vesener med blomst på hodet kalt pikmin. Ved hjelp av pikminene kan hovedpersonene forsvare seg mot faunaen og floraen på planeten, samt å løse utfordringer i terrenget. Etter å ha funnet ut at planeten nærmest bugner av frukt, finner romfarerne ut at pikminene også kan hjelpe til med å samle inn disse, slik at Koppai får mat til sine sultne innbyggere.

Etter at Charlie, Alph og Brittany har kommet sammen igjen, som skjer noen timer inne i spillet, har du muligheten til å bruke alle karakterene når du spiller. Du kan også velge å splitte opp troppene dine, slik at f. eks. Brittany tar med noen røde pikmin til et sted, mens Charlie og Alph tar med noen blå til et annet. Du kan ha hundre pikmins ute om gangen. Hva gjelder pikmins har du de tre tradisjonelle typene fra originalspillet, blå, gul og rød, men i tillegg er det to nye pikmintyper som blir presentert i spillet. Røde pikmins tåler flammer og er ekstra fyrige i slåsskamp, gule pikmins tåler støt og kan kastes ekstra høyt og blå pikmins kan være under vann.

Spillet gir deg mange muligheter for hvordan du vil styre. Du kan bruke gamepad, pro controller eller wii remote og nunchucks. Etter å ha testet alle, synes jeg sistnevnte kontroller er de desidert beste. Ved å bruke wii remote og nunchucks eller pro controller kan du samtidig bruke gamepaden som kart, noe som er veldig hendig. Med wii remote og nunchucks kontrollerer du figurene med styrespaken på nunchucken, og samtidig kan du sikte på skjermen for hvor du vil få pikminene dine til å angripe/hente frukt eller hvor du vil kaste dem. Sjelden har kontrollene i et såpass kjernespill vært så intuitive. Å spille med disse kontrollene er enkelt, behagelig og effektivt. Med disse kontrollene har Nintendo gjort det mulig for flere spillere å komme inn i Pikmin universet. Mye annet er forbedret fra forgjengerene og det er derfor ikke så langt unna å tenke at dette spillet på en måte er en "reboot" av serien. Dybden i spillet er ikke borte av den grunn, og du vil få masser av ting å bryne deg på som langtids fan av serien.

Grafikken i Pikmin 3 må være den våte drøm for den som ønsket samme stil som i de to første spillene, bare mer detaljert, fargerikt og realistisk. Appropos våt, så er vanneffektene i spillet til å få hakeslep av. Når det regner mens du utforsker på planeten får omgivelsene, fiendene og fruktene et vått lag på seg som gjør at hele spillet ser annerledes ut. Dette kjennetegner et godt grafikkdesign. Alle fiender er godt designet og animert, men her er det også mange fiender hentet fra de foregående spillene. Dette gjør jo ikke noe om dette er ditt første Pikmin-spill, men jeg skulle ønske det kanskje var litt mer variasjon av fiender, ettersom jeg var over gjennomsnittlig interessert i fiendene i Pikmin 2. I Pikmin 2 kunne man også lese mye om de ulike fiendene; artsnavnet, hva de likte å spise, egenskapene deres osv. Selv om mye av denne tilleggsinformasjonen er borte i Pikmin 3, er det mer enn nok å sette tennene sine i her.

Musikken i Pikmin 3 er deilig og avslappende. Den er særegen og gir spillet mye av den sjarmen det har. Når man møter fiender blir musikken gradvis forandret til mer truende med raske trommelyder i bakgrunnen. Dette vil jeg si er et meget godt lyddesign. Karakterene har et slags "tullespråk" som de snakker, men dette er heldigvis ikke irriterende og heller mer over til søtt og sjarmerende. Karakterene har en del dialog gjennom spillet som bærer historien godt, og skribentene har også fått med litt humor i dialogene. Historien generelt er veldig mye forbedret fra de to første spillene, og det er liksom alltid noe som skjer i spillet fremfor at du bare beveger deg i en statisk verden med strategiske puzzles.

Man må samle frukt for å holde seg i live i spillet, og hvis man går tom taper man. Selv om jeg sa i innledningen av spillet at dette er et strategispill, er det egentlig ikke noen fare for ikke å klare og samle nok frukt. Designerne har lagt ut mye frukt, slik at man ikke egentlig føler seg truet av eventuell mangel på mat. Jeg synes dermed det var unødvendig å legge inn denne overlevelsesmekanikken i spillet. Jeg ville heller likt at man ikke trengte å tenke på overlevelsen, slik som i toeren, men dette er bare min personlige mening. Noen vil sikkert like dette overlevelsesaspektet ved spillet.

Pikmin 3 har tre moduser: story, mission og multiplayer mode. Jeg har for det meste så langt tatt utgangspunkt i story modusen, men de andre modusene er en like stor del av spillet. I mission mode får du prøvd deg i tre ulike utfordringer. En handler om å samle mest mulig frukt innen en tidsfrist. En annen handler om å drepe flest mulig fiender innen en tidsfrist. Og den tredje handler om å ta bossfights fra story modusen på nytt, bare at man tar dem på tid. Her skinner det virkelig gjennom hvor godt spillet egner seg som et strategispill med mye dybde. Du blir nødt til å legge opp en plan på forhånd eller spille gjennom utfordringene flere ganger for å huske banene utenat hvis du vil få bedre score. For spillere som elsker å utfordre seg selv og andre via leaderboards på nettet, er disse modusene perfekt. Jeg likte dem godt, selv om jeg ikke er så glad i slik konkurranse. Jeg forsto dybden i utfordringene og satt pris på gjenspillbarheten disse gir til Pikmin 3.

Multiplayer modusen er kun for to spillere og er en flerspilleropplevelse jeg vil anbefale alle å prøve ut. Jeg spilte sammen med en på omtrentlig likt nivå som meg, og vi hadde det kjempegøy. Flerspilleren handler om at begge spillerne har et bingobrett hvor de får ruter som inneholder fiender, frukter og andre ting. Får å vinne et spill må man få fire på rad på bingobrettet. Det vil si at man må se på kartet og finne ut hvilke fiender og frukt man burde samle på brettet for å få en raskest mulig seier. I tillegg kan man satse på rå kraft og samle inn mest mulig pikmins, for så å angripe motspillerens base. Slik kan man oppnå å drepe alle pikminene på motsatt lag, eller bære med seg fiendens flagg til sin egen base. Begge disse måtene gir seier. Tro meg: en slik seier er spesielt tilfredsstillende. Denne flerspillermodusen har akkurat nok dybde og akkurat nok variasjon (12 baner med 3 variasjoner hver) til at det sjelden blir kjedelig, selv om du spiller masse. Denne modusen var den største positive overraskelsen ved spillet for meg, og jeg kan ikke få anbefalt den nok.

Med unntak av siste banen og sisteboss er desverre vanskelighetsgraden i spillet for liten for erfarne spillere når det gjelder historiedelen. Heldigvis for disse har Nintendo laget mye innhold utenfor historien som vil holde deg fornøyd en god stund. Vi kan også forvente oss mer nedlastbartinnhold i fremtiden etter at vi fikk flere utfordringer i mission modusen for ikke lenge siden. Disse utfordringene var ikke så nyskapende, men de var en relativt billig DLC og ga en real utfordring. Bossene i historien trengs å bli nevnt, og disse er originale, utfordrende og fascinerende. De tester dine taktikkunskaper og ferdigheter med pikminene til det ytterste, og de gir action til et relativt avslappende spill. Et godt ord for å beskrive Pikmin 3 er "finpusset". Spillet leverer akkurat nok nytt og har akkurat nok gammelt innhold for å tilfredsstille en gammel fan av serien. Spillet er også vennligere mot nye spillere som aldri før. Hvis du har vært i tvil om å prøve serien, så er nå din beste mulighet. Jeg synes uten tvil at spillet er fantastisk.

+ Sjarmerende, vakkert og finpusset
+ Flerspillermodus som sparker rumpe
- For liten vanskelighetsgrad i historiemodusen