Need for Speed: Carbon

Skrevet av: TwIzTiD   2008-02-20

Rasket med meg et eksemplar av Carbon i tilbudskurven på min lokale spillbutikk dagen før 360'n kom i posten, det viste seg å være et klokt valg!! Carbon er spillet som etterfølger Most Wanted i NFS-serien, og det har ikke skjedd nevneverdig mye fra forgjengeren til Carbon. Forskjellen er nok hakket hvassere grafikk, noen nye biler og områdekontroll. I MW var målet å klatre opp på svartelisten gjennom å klare krav, og til slutt ta imot utfordringen fra aktuell person, mens i Carbon er fokuset på å ta over rivaliserende gjengers område.

I starten får du velge mellom tre ulike bilklasser, Tuner, Exotic, og Muscle, alt etter hva du liker. Tunere har overlegen handling, mens Exotic bilene er sterkest på toppfart, og Muscle på akselerasjon. Noe for enhver smak altså. Hver bilklasse har også tre underklasser, Tier 1 med basic biler uten spesiell tuning-verdi utover i spillet, Tier 2 et ekstra hakk i ytelse, men også utilstrekkelig etterhvert. Tier 3, som er de ultimate bilene i dette selskapet.

Hvert område konsentrerer seg om en bilklasse, og avhengig av hvilken bil du velger, får du starte karrieren i det området hvor respektiv biltype brukes.

I byen har du 4 gjenger: TFK, 21st street, Bushido, og Stacked Deck. Målet er å ta over alle områder, samtidig som du oppgraderer bilen din, og får nye medlemmer i ditt eget crew. Noe som er ganske vesentlig i og med at du nå kan ha med deg en Wingman, her har vi også tre forskjellige klasser. Blocker, Scout, og Drafter. Blocker har evnen til å på din kommando blokkere og ta ut rivaliserende biler. Scouts har oversikt over alle bakgater og snarveier, og peker disse ut for deg underveis. Mens Drafter kan aktiveres slik at du kjører i bilens slipstream og skyter fart når du kjører ut fra draftområdet.

Et annet nytt aspekt er de livsfarlige Canyon duellene, og ikke minst driftingen ned fjellsidene. En mislykket sving, og du suser i fritt svev før du kan si f-ordet tre ganger. Hit blir løpene lagt når oppmerksomheten fra purken blir vel heftig.

Har du spilt NFS-serien fra før, vil dette spillet være en lett blanding mellom Hot Pursuit og Underground, noe som er en drømmeblanding. Du kan style og tune bilene dine relativt fritt litt etter litt, samtidig som du må sjekke bakspeilet for Onkel Blå, og deretter komme deg til H****** unna. Fokuset på politi er mindre enn i MW, men absolutt tilstedeværende, og dette skaper en ekstra edge i spillet.

Dessverre blir det for min del litt repetitivt i lengden, og de nye aspektene ved spillet gjør ikke så mye med gameplayet som jeg hadde håpet. Likevel er dette et friskt pust i sjangeren, og hittil etter min mening det beste i serien siden Underground.
God underholdning så lenge man gidder, men blir ganske fort lei.

+Bilutvalg, frihet, fjellene.
-Kjedelig i lengden, lite nytt.