Norsk
MEDLEMSANMELDELSE

Heavenly Sword

Heavenly Sword var en av de tidligste spillene til Playstation 3. Faktisk så var det en av de første spillene som fikk meg til å se på konsollen å tenke: DEN skal jeg ha. Sjangeren er Hack and Slash action eventyr mye i samme ånd som Devil May Cry, Metal Gear Rising Revengeance og God of War, Men klarer Ninja Theory å skjære ut en egen identitet for Nariko og hennes Heavenly Sword?

Satt i en fantasi verden blir spillerne satt i sandalene til Nariko, en kriger prinsesse fra en ninja klan som lenge har beskyttet det saga omsuste sverdet som blir kalt Heavenly Sword. Sverdet, etter sigende, skal ha blitt plassert i deres varetekt av en legendarisk kriger som en gang beseiret den onde «Raven Lord». Spillet starter «In Medias Res» hvor Nariko bruker sverdet til å bekjempe en horde av fiender mens sverdet saktet men sikkert tar over kroppen hennes.

Men etter denne tjuvstarten blir man raskt sendt tilbake i tid for å se hvor det hele startet. Klanen til Nariko er under angrep av den onde konge Bohan, som selv søker sverdet for sine egne mål. Nariko's far, som lenge har ledet klanen, plasserer fra den dagen sverdet i Nariko's beskyttelse.

En ting jeg ikke kan presisere nok er hvor fantastisk vakkert spillet er. Landskapene, animasjonene og film sekvensene er spektakulære, spesielt med tanke på at spillet er over 6 år gammelt, Og det er ikke rart for det er nemlig WETA, Folkene bak effektene i Ringenes Herre som står bak mye av designet. Dette er noe som på den tiden bare kunne gjennomføres på Playstation 3 og hadde det ikke vært for de forskjellige problemene spillet har, hadde det visuelle designet kombinert med lyden som blant annet består av Anna Torv og Andy Serkis fantastiske stemmeskuespill gjort spillet fortjent til en 10 av 10.

Kampsekvensene sitter godt selv om de til tider blir repetitive. Spillet selger virkelig det at Nariko er en bedre kriger med det gudommelige sverdet enn hun er uten. Det er tre posisjoner Nariko kan bruke i kampsituasjoner, og man kan bytte mellom de tre når som helst mens man er i kamp. Problemet med systemet er at spillet har litt vanskelig for å kommunisere når man skal bruke den ene eller den andre posisjonen. For eksempel opplevde jeg at posisjonen som leverer de kraftigste slagene ble blokkert, for så å gå gjennom alle posisjonene før jeg fant ut at jeg måtte slå på akkurat riktig tidspunkt for at de ikke skulle bli blokkert, Dette var noe som skapte veldig stor frustrasjon hos meg.

Spillets største feil er likevel ikke kamp systemet men spillets bruk av SIXAXIS funksjonen i PS3 kontrolleren. Jeg HATER SIXAXIS, og alle gangene dette spillet tvinger meg til å bruke den. Kort forklart er det segmenter i spillet hvor Nariko eller den andre spillfiguren man spiller som, Kai, må bruke prosjektiler enten som våpen eller for å løse en av spillets puslespill. De forskjellige prosjektilene man skal styre er blant annet piler fra Kai's armbryst, piler fra Nariko's ballista eller skjold som kastes som diskosplater.

Å prøve å sikte er nesten umulig, så man må bruke en funksjon som heter Aftertouch hvor man i sakte film skal styre prosjektilene til målene sine. Det å bruke SIXAXIS er et mareritt på de beste av dager, og det at spillet tvinger deg til å bruke denne funksjonen er en sikker måte for å få spillerne til å legge fra seg spillet i ren forbannelse. Spillet er ikke urettferdig på noe tidspunkt, men oppgavene som blir gitt er så irriterende og tidskostelig at jeg tror spillet hadde hatt en bedre flyt hvis denne spillmekanikken hadde blitt utelatt.

Det disse segmentene gjør rett derimot, er å introdusere Kai til oss spillere. Hun har raskt blitt en av de kvinnelige spillfigurene jeg liker best. Kai blir ikke tvunget inn i noen form for litterære troper som skal definere henne slik mange andre kvinnelige spillfigurer blir (med unntak for en «jomfru i nød» situasjon, men den kommer så sent i spillet at det bare øker innsatsen for spilleren). Kai er definert av en ting, å det er å være Kai.

Hun er en veldig vanskelig figur å forklare, men jeg oppfordrer dere til enten å spille spillet eller se videoer av henne på Youtube, for hun er rett og slett fantastisk.

Alt i alt er kan jeg gladelig meddele at jeg hadde det gøy med Heavenly Sword. Spillet sliter litt, og tidens tann har ikke vært snill med enkelte elementer i spillet, men likevel er jeg svært imponert av hvor forut for sin tid Ninja Theory var når dette spillet ble utviklet. Nå er det annonsert at det kommer en filmatisering av spillet hvor Anna Torv igjen tar rollen som Nariko så jeg håper at dette gjenoppliver interesse for spillet slik at vi en gang kan få en oppfølger til Heavenly Sword

Medlemsanmeldelser7
Samlet karakter: 7.7/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10