Killzone 2

Killzone Mercenary var et spill som vekket en stor interesse for Killzone serien hos meg, Og da var det så inderlig synd at seriens første spill skuffet så mye som det gjorde, selv i en oppdatert HD drakt. Guerilla Games hadde mye arbeid foran seg for å overbevise meg om at Killzone er en serie verdt å følge med på. Klarte de det med Killzone 2?

Historien begynner der det første spillet og Killzone Liberation har ført den. Nå er det planeten Vekta sin tur å gå på offensiven og hele spillet omhandler ISA's (Interplanetery Strategic Alliance) invasjon av planeten Helghan i et forsøk på å fange Scolar Visari og en gang for alle avgjøre krigen mot Helghast. Hovedpersonen fra de to foregående spillene, Jan Templar er nå Flåte Kommandør og vi blir denne gangen plassert i skoene til Sersjant Thomas «Sev» Sevchenko.

Jeg skal innrømme en ting med en gang, Jeg syntes ikke mye om verken historien eller karakterene til å begynne med. Krigen mellom de «alltid gode» ISA mot de «Erke Onde» Helghast føltes like klisje som de Hollywood inspirerte erketypene vi blir kjent med, som like godt kunne stammet fra hvilken som helst dårlig action film. Men etterhvert vokste det hele på meg og jeg ble veldig fascinert av hvor skitten og hektisk krigen blir presentert og hvor dyp spesielt Sev viste seg å være. Killzone leverte også en fantastisk skurk i form av Radec, og han har raskt blitt en av mine favoritt fiender i spill. Jeg skulle likevel ønske at historien var litt mer nyansert og at motivene bak Helghan's opprør skinte bedre igjennom.

På den tekniske siden er det både positivt og negativt som kan nevnes. Killzone 2 er en av de vakreste spillene jeg har spilt når det virkelig skinner, og det fjerner all tvil om hvilke av de to store konsollene på markedet som er sterkest, spesielt med tanke på at spillet var i direkte konkurranse med serier som Halo og Gears of War, for ingen av dem leverer en like slående visuell opplevelse som dette. Dessverre koster dette spillet litt for mye siden det hyppig «fryser» spillet slik at det får anledning til å hente seg inn igjen. Disse øyeblikkene er virkelig irriterende, mest fordi at spillet ikke informerer når dette skjer, og man kan lett tro at spillet har låst seg.

Lyden er fantastisk, Man hører alle kuler som suser forbi og man føler virkelig at man er midt i det tjukkeste av det hele når man spiller. Våpnene føles tunge og realistiske ut, noe som er sjelden vare i Sci-fi skytespill, og det generelle lydbildet er mer eller mindre fantastisk med god bakgrunnsmusikk som bygger på stemningen. Stemmeskuespillet er både bra og dårlig i form av at mange av figurene faller innenfor stereotypene jeg tidligere nevnte. Heldigvis er det tre/fire av stemmeskuespillerne som leverer så til de grader at det veier opp for de som ikke gjør en fullt så god jobb, og fremst av alle må veteran skuespiller Brian Cox trekkes frem. Han gjør en strålende jobb som Scolar Visari og bringer den karismatiske lederen frem slik ingen andre hadde kunnet.

En av de tingene som ofte har plagd meg med militær baserte skytespill er at hovedpersonens medsoldater ofte er svært tannløse noe som kræsjer litt med illusjonen om å være i en krigssituasjon. Heldigvis er medsoldatene i Killzone 2 langt fra tannløse og er til god hjelp til en hver tid. Likevel er ikke alt bare bra med den kunstige intelligensen i spillet. Fiendene er ikke av de smarteste, selv om de er svært flinke til å ta dekning. Og når spillet forventer at du skal følge medsoldatene til Sev til neste sted er det ikke alltid de finner veien frem, De stopper opp og ber deg foreksempel klatre i stiger selv om det ikke finnes en stige i nærheten.

Killzone 2 rydder opp der forgjengeren faller til kort. Guerilla Games byr på en variert opplevelse med store flotte områder hvor man kan få utfold for taktisk planlegging i midten av kampens hete. Spesielt vil jeg trekke frem ett øyeblikk hvor spillet virkelig imponerte. Mot slutten av spillet stormer man en beleiret bygning, og her må man kjempe seg fra post til post mens man jobber seg mot bygningen. Hvis man prioriterer en annen post vil Helghast soldatene gjøre sitt ytterste for å ta tilbake det stedet hvor du drev dem fra tidligere. Den dynamiske opplevelsen Guerilla Games har skapt her er noe jeg sjelden har vært utsatt for tidligere i et historiedrevent lineært skytespill

Killzone HD etterlot meg med en dårlig smak i munnen og ett sinne satt i kok, Hvordan i huleste kunne det oppstå en spillserie med så mange oppfølgere fra ett spill så dårlig som det?! Jeg var ikke overbevist etter de første timene men når alt faller på plass er Killzone 2 ett svært bra spill som fungerer på tross av feilene. Jeg gleder meg til å finne ut va Killzone 3 har å by på.

Medlemsanmeldelser19
Samlet karakter: 7.8/10
1