Excite Truck

Har du alltid hatt lyst til å veive rundt med kontrollen for å styre bilen på skjermen i et bilspill? Det har du hatt muligheten til en god stund nå, i flere forskjellige spill. Men kanskje det første til å utnytte dette konseptet var et spill som ble gitt ut på lanseringen av Nintendo Wii, nemlig Excite Truck. Jeg overdriver såklart, men dette er ikke så langt fra sannheten. I spillet bruker du Wii remoten som et ratt. Selv om dette har blitt oppfattet som en gimmik fra første gang spillet ble vist, fungerer det hele overraskende bra i praksis. Etter å ha spilt dette nylig må jeg si at spillet holder seg overraskende godt til å være et lanseringsspill.

For å komme seg "videre" i spillet er man nødt til å komme til topps i de ulike cupene i tillegg til å få med seg så mange stjerner som mulig. Man bør ikke kimse av vanskelighetsgraden og økningen av den i løpet av cupene. Du blir satt på prøve og du vil få en utfordring. Å kjøre som en idiot eller rett og slett uengasjert, vil kunne ødelegge for alt av plassering og samling av stjerner. Likevel vil jeg ikke si at det blir for høyt tempo og for vanskelige svinger, dette er et spill som er ment å mestres, ikke bare ha det gøy. Spillet er fremdeles morsomt, men konkurranseaspektet er det som gir spillet den spesielle intense ingrediensen.

Eksta morsomt er det også når man tar med seg en til person til de kaotiske racene. Det er synd man ikke kan ta med seg flere enn én, men med to kan man også få det kjempegøy. Jeg merket at spenningen og konkurransen steg med en annen bak "rattet" ved siden av. Det at man på en måte også føler at kontrollen er bilen, gjør hele styringen dynamisk og intuitivt. Dette er et bilspill som er lett å komme inn i og som er lett å ha det gøy med. Dybden mangler litt desverre, og spillet er derfor mest gøy i små mengder.

Musikken er tøff lik alt annet i spillet. Banene er tøffe og ofte varierte hva gjelder bruk av terreng. Noen ganger kan man bli slengt eller dengt av veien i voldsom fart. Det å slenge eller denge andre er igjen veldig gøy og tilfredsstillende. Ved hjelp av ulike power-ups kan man endre banens topografi eller bli udødelig og rask. Disse er viktige å snappe opp, og de gjør også banene mer fornøyelige. Visuelt er ikke spillet et mesterverk, men jeg finner ikke mye jeg irriterer meg over her heller. Det eneste å klage på må være gjenbruken av omgivelsene. Selvom banene er forskjellige er ofte omgivelsene ganske like.

Bilene ser rå og tøffe ut, samtidig med at hvordan de oppfører seg under din kontroll er veldig tilfredsstillende. Hele følelsen av spenning og action som skapes av bilenes fremtoning og bevegelse er det som gjør spillet verdt å spille etter min mening. Dersom du vil ha en bilsimulator velger du noe annet, dersom du vil ha en typisk gateracer velger du noe annet og til og med dersom du vil ha rallykjøring velger du noe annet. Dersom du ser etter noe helt unikt og kaotisk innen racing-sjangeren derimot, er dette spillet for deg. For dette spillet er nærmere Mario Kart enn Dirt for å si det sånn. Spillet fungerer også utmerket når man spiller med en annen.

Samlet karakter: 7.3/10
1
2