Gamereactor Norge. Se de nyeste spilltrailerne, pluss ferske intervjuer fra de største spillmessene i verden. Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
MEDLEMSANMELDELSE

The Legend of Zelda: A Link Between Worlds

The Legend Of Zelda: A Link Between Worlds.

Det første offisielle Zelda Spillet vi har fått til 3DS (Jeg regner da ikke med Ocarina Of TIme 3D i og med det var en remake).

Når jeg først hørte om at vi skulle få en slags oppfølger til A Link To The Past, så hoppet hjertet mitt et ekstra hopp. Var det sant? Skulle vi endelig få en oppfølger til tidens mest klassiske spill til SNES? Svaret var: YEEEEP!

Historie:
Som i alle andre spill så følger vi Link, denne gangen som Smedens læregutt. Spillet begynner med at Link må løpe etter kapteinen til Zelda's arme, fordi han hadde glemt igjen det svært viktige sverdet sitt, i smia der Link jobbet. Neste stopp, akkurat som i A Link To The Past...Kirken.

Det er her historien begynner, vi får møte skurken i spillet "Yuga". En Ond oransje håra karakter som kan minne litt om Ganondorf ved første øyekast. Denne typen har kraften til å skape om gjenstander og mennesker om til malerier. Yuga er på tur til å klekke ut en gedigen plan som vil sette Hyrule i fare. Og ved hjelp av kreftene sine, så fanger han de 7 sagene inn i malerier som blir spredt ut i verden.
Og da er det selvsagt opp til Link, med å få redda dem tilbake.

Historien er altså en klassisk Zelda historie, men også en historie som bringer mye nytt. For første gang kan du nå altså lage historien selv..ish, du kan velge hvilke slott du vil ta, i hvilken rekkefølge du selv vil, med hvilken som helst ting du vil bruke. Klarer Link og stoppe ondskapen i tide?

Gameplayet:
Spillmekanikken er perfekt i dette spillet, om du spilte A Link To The Past..så har det forbedret seg masse siden den tiden, trengte det forbedring? Egentlig ikke, men skal ikke klage når noe funker bedre enn best.

Når det gjelder layouten og kartet i spillet. Så er stort sett alt du så i A Link to The Past tilbake i A Link Between Worlds. Noen små forandringer her og der. Men ellers så og si likt. Til og med de samme hemmelighetene du fant i Alttp finner du i dette spillet! "Er Dark World med?" spør du. Det er ikke dark world i dette spillet men Lorule, en slags parallell verden til Hyrule. Det er her det meste av actionet skal foregå.

Det STORE nye i dette spillet her gameplay messig er jo da selvsagt, egenskapen med å lage seg om til veggmaleri. Ved hjelp av disse kreftene så kan nå Link komme seg rundt mer enn noen gang. Stor kløft mellom deg og målet? Pøh, gjør deg om til maleri og smyg deg langs veggen i istedenfor. Denne effekten er det som gjør spillet hakket morsommere enn mange andre Zelda spill, det gir rom for masse utforsking etter hjerte deler, rupees og mye mer..og når det gjelder Rupees..tro meg, du vil trenge Rupees i dette spillet her.

Som da bringer meg over til det andre store med dette spillet. Leie av våpen.
I starten av spillet møter du en vandrer ved navn Ravio, som vil åpne en butikk som leier ut våpen. Med hjelp fra han, kan du da altså leie så mye våpen du vil, hvor lenge du vil. Haken er, hvis du dør.. Så henter han våpnene tilbake. Og du må nok en gang betale ny leie. Denne butikken gir muligheter du aldri har hatt så tidlig i ett Zelda spill før. Du starter rett og slett med hele arsenalet den første halvtimen i Zelda spillet. Nyskapende Zelda Spill sa du? Til de grader. Du vil etterhvert også få muligheten til å kjøpe våpnene permanent for en "billig penge". Men i utgangspunktet så kan du også bare leie om du vil det.

Shadow Link kamper er også noe som er brakt inn i spillet via Spotpass. Andre spillere kan nå lage sin egen Shadow Link som sendes ut i verden. Ved å snakke med en gammel mann ved navn "Gramps" i Kakariko Village, så setter han deg opp mot kamper med andre spillere.

Kontrollere:
Trenger ikke å utdype det mer enn: Perfeksjon.

Musikk:

Som forventet så er mange av de gode gamle rytmene fra A Link To The Past tilbake. Med selvsagt en liten oppdatering på finishen. Musikken bringer nostalgi og minner frem med en eneste gang du setter i gang spillet. Fra når du først kommer inn i Kakariko village til musikken som er i hvert slott. Du sitter der fokusert men allikevel skriker kroppen "HERREGUUUUD SÅ TØFT!". Musikken er tidløs, så om du ikke har spilt Alttp, så vil du nyte musikken uansett.

Pluss:

Mange throwbacks til Tidligere Zelda spill (Et lite hint, som veggmaleri link..ta deg god tid til å titte på bilder som henger rundt i husene)
Puzzle er en stor del av spillet, faktisk mer enn noen gang. digger det!
Mye og utforske ved hjelp av de nye kreftene til Link.
Mange kjente fjes fra tidligere spill. "nemmen heisann! det er han/hun jo!"
Hero Mode etter du har klart spillet (vanskligere fiender)

Minus:
Litt enkelt når det kommer til vanskelighetsgrad.
De har nå satt inn noe som heter Hint Glasses. Står du fast? Ha på deg dem, vips så dukker det opp et spøkelse som forteller hva du skal gjøre for å komme videre. Sånn var det ikke før i tiden folkens! Shame on you.

Slutt Kommentar:
Alt i alt så er The Legend Of Zelda A Link Between Worlds et spill som fortjener en plass blant topp 5 (Tuller ikke, det er så bra!). Allikevel om setupen er klassisk, så føles det også som et friskt pust i serien. Fortsetter Nintendo sånn med "eksperimentene" sine, så kan det godt hende at neste Zelda til Wii U, vil bli en ener.

Samlet karakter: 9.6/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10