Star Fox 64 3D

Er det et spill jeg husker ekstra godt fra Nintendo 64 eraen, så er det Star Fox 64. Jeg hadde ikke spillet selv, men lånte det noen ganger. Kanskje derfor likte jeg det spesielt godt, siden jeg visste at jeg hadde begrenset med tid og måtte ta meg god tid til å spille det og mestre det mens jeg hadde det. Det var et savn å måtte levere det tilbake hver gang. Når jeg endelig fikk tak i en 3DS (gudskjelov), var derfor spillet en selvfølge å skaffe seg i 3D. Jeg så mye mer fram til dette enn Ocarina of Time 3D, og det sier sitt, ettersom jeg elsker det spillet. Likevel kunne mye gå "galt" med anskaffelsen av denne nyutgivelsen av Star Fox 64. Jeg hadde jo, for det første, blitt en del eldre siden jeg først spilte det. Ville spillet være like spennende som jeg husket? Ville spillet vise alvorlige aldringstegn?

Selv med mine utallige gjennomspillinger kan jeg ikke spesifikt beskrive hva historien er om. Dette er likevel ikke så farlig, ettersom historien får baksete plass i denne spillkjerra etter min mening. Det skal samtidig sies at mye av personligheten hadde blitt borte uten utsagn som "Do a barrel-roll!","You've got a bogey on your tail!" og "Can't let you do that, Star Fox!". Spillet er cheesy, fullt av klisjeer og fullt av dårlige og uinterresante karakterer. Til slutt er det allikevel dette som gir spillet dets særegenhet og uforglemmelighet. Det er humoristisk og litt ironisk at historie og dialog er så overfladisk, når spillets gameplay er så sinnsykt bra og har så mye dybde.

Dette er en Shoot'em up med stor S. Her bør du ikke være redd for å bruke skyteknappen. Det er likevel ikke hjernedøde skytesekvenser, man er nødt til å tenke og utvikle reflekser for å mestre utfordringene. I spillets kjerne ligger evnen til å styre enten Arwing eller Landmaster langs en tunnelformet bane hvor du hele tiden beveger deg fremover, men hvor du kan bevege deg til sidene, opp og ned samtidig. Konstante angrep, hindringer og noen valgfrie veier vil få deg på hugget hele tiden. Og det er det nødvendig å være, når tempoet blir mer og mer intenst. Spillet vil få deg til å bli oppslukt i opplevelsen og det er deilig. Ikke mange spill klarer å holde på interessen og engasjementet som Star Fox 64 3D. Dette kan forsåvidt sies om originalen også.

Spillet gjør seg veldig godt i 3D og det er pent å se på. Fargene og den store variasjonen i miljøer er det som skiller dette spillet fra "grumsete" og grå moderne actionspill. Miljøene er spennende å være i, det føles virkelig som om man befinner seg på ulike planeter og destinasjoner i verdensrommet (utifra min fantasi). Musikken gir assosiasjoner til blant annet Star Wars og er sånn sett veldig passende. Heldigvis er hensikten at den skal være i bakgrunnen, mens eksplosjonene og skytingen er det som er i fokus hva gjelder lydbruk. Eksplosjoner, action og skyting er også det som er i fokus gjennom hele spillet, men å ha litt finesse og smidighet med flyvingen vil være en stor fordel. Selv med mange år på baken er dette kanskje det Nintendo 64 spillet som har holdt seg best, og i 3D ser det veldig pent ut. Dersom du har en 3DS, ikke la denne klassikeren få gå uprøvd!

+ Actionfylt, spennende og pent
+ Konstant utfordring
- Cheesy dialog og karakterer