Assassin's Creed IV: Black Flag

History is our playground - Historien er vår lekeplass, dette har blitt et mer og mer brukt markedsføringsmotto fra Ubisoft. Dette gjelder selvfølgelig en av de store spillseriene deres, Assassins Creed. Jeg har menget meg med storheter som kaptein Edward Teach, Jack «Calico» Rackham og Anne Bonny i Assassins Creed IV Black Flag. Gjennom denne anmeldelsen skal jeg se nærmere på hva konsollversjonen og pc versjonen gir spilleren, og samtidig gå gjennom den største samleutgaven av spillet.

Hovedpersonen i dette nye eventyret er Edward Kenway, og for de som har spilt det foregående spillet i serien vil skjønne at dette er en slektning av Haytham Kenway. Vi blir altså introdusert for livet og opplevelsene til Haytham Kenways far, og for et liv han levde. Spillet tar for seg det harde sjørøverlivet tidlig på 1700 tallet, sterkt romantisert for å treffe den riktige nerven hos alle som liker slike eventyr. Selv er jeg veldig svak for slike eventyr og jeg har en tendens til å sluke dem helt rå, men man skal være forsiktig med å bruke dette og de andre spillene i serien som et informasjonsbibliotek. Ubisoft har gjort en god jobb med å flette Assassins historien inn i aktuell historie, men de er ikke like flinke på å lage skiller for det som er fiksjon og det som er den virkelige historien. Ettersom mange snakker om at disse spillene er med på å øke interesse for gammel historie og hendelser så synes jeg det er noe Ubisoft må ta til seg, og gjøre en bedre jobb med å formidle historie.

Historien til Edward Kenway er svært forskjellig i forhold til de tidligere snikmorderne. Han tilegner seg rollen og tittelen som snikmorder på skikkelig sjørøvervis, og det føles ikke like pompøst og ærefult som seremoniene og ilddåpene har vært tidligere. Han er likevel en mann av prinsipper og framstår som en pirat med mer enn bare svart krutt og sabler på lager. Introduksjonen til spillet hvor kaptein Edward Teach forteller om Edward Kenway treffer virkelig spikeren på hodet, og overøser spilleren med den riktige atmosfæren til dette spillet. Det er på ingen måte nødvendig å ha spilt noen av de foregående spillene for å ha maksimal glede av dette spillet, og den eneste bonusen for gamle fans av serien er små tilbakeblikk man får til tidligere spill som ikke har noen innvirkning på dette spillet i det heletatt. Det er selvfølgelig informasjon som er med på å komplettere historien for de tidligere spillene, men er på ingen måte bærende for dette spillet.

Spillbarheten
Dette Assassins Creed spillet foregår som de andre i tredje person perspektiv. Man styrer helten sin rundt i bymiljøer, tette jungler eller på øde strender. Innslaget av «free running», eller parkour om man vil, er fortsatt sterkt tilstede. Man klatrer opp vegger og trær med få knappetrykk, og hopper fra hustak til hustak med den største letthet. Spillet veksler også ofte mellom å styre Kenway og å ta kontroll over en båt hvor man kan seile rundt på havet og besøke mange bortgjemte steder. De mange forskjellige oppgavene som Kenway har gjør at spillet ikke blir kjedelig så fort, og holder interessen oppe. I hovedsak handler det om å samle på ting og utføre oppgaver, men det er som oftest flotte og anvendelige belønninger for strevet.

Når historien i spillet krever det så blir man satt til å styre en person i første person perspektiv, dette skjer 4-5 ganger i løpet av hele historien, men man kan selv velge om man vil spille på denne måten nesten når som helst. Når man styrer denne personen så kan man samle opp informasjon om de tidligere spillene ved å utføre diverse puzzles og små gåter. Det er en fin avkobling, og området man har å bevege seg på er ikke spesielt stort.

Grafikk og overlegenhet
For å gjengi livet rundt om i det vestindiske hav og skape den riktige atmosfæren så må det brukes riktige farger, lyssettinger og ikke minst så må hverdagslivet kunne formidles til spilleren. Her blir jeg nødt for å skille mellom playstation 3 og pc versjonen som leverer 2 ganske forskjellige opplevelser av spillet. Til å begynne med så evner begge versjonene å skape den rette stemningen når man reiser rundt i spillet, men pc versjonen er milevis foran konsollutgaven når det gjelder å sette den viktige kronen på verket.

Det er store forskjeller når man beveger seg rundt i landskapet, i byene eller seiler på havet. Dette merker man godt når man besøker byene, hvor konsollversjonen rett og slett sliter med bildeoppdatering når man løper. Kenway føles også mer statisk i konsollutgaven av denne grunnen, og kampene mister mye gnist. Det er ikke bare grafikken og skjermoppdateringen sin feil, men også en sviktende kunstig intelligens på fiendene. På pc versjonen er det en fryd å bevege seg i byene, skjermoppdateringen er veldig høy og alt føler mer dynamisk. Det er mer mennesker i gatene, og kampene glir så flott og Kenway føles mer dynamisk ettersom den kunstige intelligensen på fiendene er høyere. Det vil si at flere fiender ønsker å angripe Kenway samtidig, og det resulterer i at Kenway kan gjøre de mest spektakulære kontringer og angrep i kampene. På konsollversjonen står fiendene og venter på tur, og gjennom min gjennomspilling på konsoll gjennomførte Kenway bare EN eneste kontring som medførte at han tok ned 2 fiender samtidig. På pc versjonene er dette å finne i alle store kamper man deltar i.

Ettersom en stor del av spillet omhandler å reise med egen båt på det vestindiske havet og kapre andre båter eller lete etter skatter, så må dette kunne gi spilleren skikkelige utfordringer. Her er rett og slett grafikken ødeleggende for konsollversjonen. Det er betydelig vanskeligere å kapre andre båter i pc versjonen av den helt simple grunnen til en liten grafisk detalj. Dette merket jeg med en gang jeg skulle skyte på den første båten i pc versjonen. Når kanonene avfyres så legger det seg tjukk og tett kruttrøyk rundt din og fiendenes båt, og det blir svært vanskelig å treffe med kanoner på avstand. I konsollversjonen er denne detaljen helt fraværende, og jeg kunne skyte båter til pinneved på null komma niks ettersom jeg hver eneste gang traff de andre båtene. Detaljene på havet og effektene med sjø som slår over båten gir meg saltsmak i munnen, men de er helt fraværende på konsoll. Med slike markante forskjeller så lurer jeg på om dette spillet var ment for playstation 3 og Xbox 360 konsollene. PC versjonen er så overlegen at det blir et mye bedre spill og en mye bedre opplevelse.

Lyden i spillet
Audio-delen av spillet framstår som ganske lik i begge versjoner, men surround effekten i stereo-hodetelefoner er bedre i pc versjonen. En annen ting jeg fant var at skillet mellom de øde strandlydene og måkeskrik hadde en brå overgang fra byens larm og støy. Jeg fant flere steder i konsollversjonen hvor jeg kunne ta ett eneste skritt så byttet lyden fra bystøy rett til mer øde strandlyder og måkeskrik. I pc utgaven var det alltid fading på lyden slik at man fikk illusjonen av at man beveget seg bort fra et område og mot et annet. Stemmeskuespillet er svært godt, og jobben med å lage sjørøver-slang og dialekter er utført på mesterlig vis.

Gjennom spillet kan man samle på musikknoter som en type utfordring, og fra disse notene får man nye sangtekster, eller «shanties», som mannskapet om bord i båten din synger. Disse er veldig lett å la seg rive med i, for man trenger ikke noen spesiell sangstemme for å stemme med. Mørke, lyse og whiskeystemmer er alle å finne hos forsangerne i disse sangene, og det gir virkelig god stemning når man seiler på havet.

Mulighetene i spillet
Det har alltid vært fokus på ting man kan samle på i Assassins Creed spillene, og denne gangen passer det veldig godt å lete etter bortgjemte skatter, og gå i land på små og store øyer og lete etter bortgjemte skattekart eller bare for å jakte på dyr. Det er mulig å bruke skinn og ben fra de forskjellige dyrene til å konstruere seg rustning og andre nødvendige ting, men man kan tilegne seg alt gjennom spillet ved å bare kjøpe det man trenger hos en handelsmann.

Selve inventaret og mengden våpen som Kenway kan bruke har blitt strippet litt ned i forhold til tidligere spill, og for eksempel de små knivene er nå borte. Likevel har Kenway tilgang på mange flotte sverd og pistoler. Alt må selvfølgelig kjøpes for penger, men det er ikke noe problem ettersom man finner mye penger i kister rundt om. Noen ting er litt vanskeligere å få tak i siden man må utføre utfordringer og visse deler av spillet, mens andre ting krever at man rett og slett er heldig. Det finnes spesielle «social» skattekister, om det krever at man har internett-tilgang for å finne disse tør jeg ikke bekrefte, men de skal altså dukke opp i spillet når dine venner finner dem. Dette gjelder også for fangst av den berømte hvit-hvalen, jeg hadde alltid internett-tilgang og fant flere «social» skattekister og fanget mange hvit-hvaler. Det er også et minispill som låses opp relativt tidlig i historien som belønner spilleren med gjenstander i hovedspillet, men det krever tålmodighet.

Ikke helt ulikt mulighetene man hadde i Assassins Creed 3 til å bygge opp sin egen landsby og få hjelp av beboerne til å lage ting som spilleren kunne bruke, så har man en relativt liten piratlandsby i Black Flag som kunne trenge litt hjelp av Kenway's lommebok. Det er en kjekk liten landsby som etter hvert kan forsyne Kenway med alle tjenester han måtte trenge.

Det store ved dette spillet er riktignok sjøslagene og mulighetene man har til å borde andre båter. De forskjellige båtene i spillet varierer fra små raske kanonbåter, til enorme skuter med så mange kanoner at de kan skyte båten din i stykker med en eneste ladning. Båten som Kenway bruker er en mellomting mellom de store skutene og de minste båtene. Den er rask nok til å kunne stikke av med, og om man oppgraderer den nok så kan den ha svært mange kanoner. Det krever ressurser for å oppgradere båten, om det er rent estetisk eller for å gjøre den sterkere, så må man plyndre andre båter eller varehus på land for å få tak i ressurser. Selve bordingen av båtene kan først skje etter at man har svekket båtene så mye at de ikke kan seiles mer, og kampene om bord på de største skutene kan bli veldig tøffe. Her merker man også betydelig forskjell på konsoll og pc utgavene, hvor mange karakterer på skjermen samtidig skaper problemer for konsollen, mens kampene flyter som silke på pc. Effektene av kruttrøyk, ild og gnister er også bedre representert på pc og gir en mye bedre opplevelse.

Samleutgaver
Jeg bestilte den største «Black Chest» utgaven direkte fra Ubisoft som den dedikerte samleren jeg er, og vil påstå at herligheten er verdt prisen. Med moms og frakt havnet alt på ca 1500 kroner, hvor det vanlige spillet til sammenligning koster 400 - 500 kroner litt avhengig av hvor man handler. Denne versjonen fant jeg kun til salgs fra Ubisoft selv, så det er større sjanse for at samleverdien på denne ikke synker like fort som andre samleutgaver som man finner i overflod hos spillbutikkene etter lansering.

Pakken inneholder en 55 cm stor statue, mye av musikken og «shantiene» man finner i spillet, samt absolutt all nedlastbart innhold til spillet. I tillegg får man med 2 bilder trykket på tøy og strekt over en ramme, en kjempeflott bok med konsept kunst og et skikkelig sjørøver flagg til å henge på veggen. De nedlastbare tilleggspakkene gir spilleren mulighet å besøke 3 nye steder i spillet, hvor Kenway kan finne mange flotte og anvendelige skatter. Hvorvidt de samme tilleggspakkene følger med i de mindre og billigere samleutgavene Buccaneer og The Skull var ikke lett å tyde på de forskjellige oversiktene. At det følger med noe var sikkert, men det stod ingenting om hva det var.

Online spillingen
Assassins Creed spillene har hatt en spillmodus for de som liker å spille mot andre over nett siden Assassins Creed Brotherhood, og den samme modusen er fortsatt med. Jeg har fått testet den ut, men det er bare 2 timers spilletid. Det virker likevel til at kvaliteten er den samme som i foregående spill, hvor man kan velge seg en figur og delta i forskjellige moduser hvor man for eksempel skal beskytte et bestemt område fra motstanderne eller hvor laget ditt hver sin tur skal jakte på eller skjule seg fra det andre laget. Når man avanserer i online delen med de erfaringspoengene man får så får man nye ting og ferdigheter til figuren sin. I beste online-ånd så finnes det også titler man kan få slik at man kan utøve sine «bragging rights» overfor de andre spillerne, om man er flink nok til å få disse titlene så klart.

Med dette konkluderer jeg med at pc utgaven, og forhåpentligvis også "next gen" konsoll utgaven av Black Flag er et veldig godt spill. Ettersom det er så store forskjeller så blir karakterene som følger.

Assassins Creed Black Flag for PC - 9/10

Assassins Creed Black Flag for PS3 - 7/10

Samlet karakter: 8.5/10