The Legend of Zelda: The Wind Waker HD

Gamecube klassikeren The Legend of Zelda Wind Waker er tilbake i HD. Men er spillet verdt et gjenblikk? Markus har dratt ut på The Great Sea for å gi deg svaret.

The Wind Waker var et kontroversielt spill da det først ble annonsert til Gamecube. Link fikk en tegneseriepreget stil over seg som sto i sterk kontrast til den mørkere stilen i Ocarina of Time og Majoras Mask. I tillegg var Hyrule og Termina Field byttet ut med seiling på sjøen noe ikke alle var like begeistret for. Dette endret seg derimot fort når spillet kom ut og The Wind Waker har i ettertid blitt hyllet som et av de beste spillene i serien.

Nå 10 år etter at spillet kom ut har Nintendo gitt alle eiere av WiiU en ny mulighet til å få oppleve klassikeren i The Wind Waker HD.

Den største bekymringen jeg hadde når spillet ble annonsert var om det kom til å være nok nytt innhold til at det var verdt et kjøp. Etter å ha gjennomført spillet er svaret klinkende klart ja. The Wind Waker HD er ikke bare en simpel oppskalering, men byr på mange nyheter som gjør klassikeren bedre enn noen gang.

Den største og mest merkbare av endringene er uten tvil det grafiske løftet spillet har fått. Modellene og teksturene er fortsatt de samme, men med helt nye shadere og lyssetting får spillet et mye mer moderne utseende samtidig som det beholder den grafiske stilen som sjarmerte gamere i senk tilbake i 2003. Så til tross for gamle modeller og teksturer er spillet fortsatt en fryd for øyet. Skal jeg være en skikkelig grinebiter må jeg si at lyset er litt i kraftigste laget til tider. Men det er bare små pirk.

Lyden har også fått seg en liten overhaling selv om det strengt tatt ikke var nødvendig. Wind Waker er og forblir et spill med en av tidenes beste lydspor. Alt ifra de storslåtte melodiene i bosskampene til de oppløftende tonene når man seiler står seg godt.

En annen artig nyvinning i HD remaken er inkluderingen av WiiU sin gamepad. Ikke bare funker den som en utmerket kontroll, men den inneholder også all informasjon om kart og gjør bytting av redskaper sømløst uten å måtte gjøre en eneste pause. Gamepaden gjør hele spillopplevelsen mer sømløs ved at du bare kan dra over gjenstander fra menyen til knappene og bla over kartene dine uten å måtte flytte blikket fra kontrolleren.

Til tross for sin alder er The Legend of Zelda Wind Waker fortsatt et utrolig solid eventyr spill. Gåtene er ikke for lette samtidig som de alle har en logisk løsning som føles naturlig og belønner tenkende spillere. For eksempel kan man i det ene tempelet skyte ned et banner med flamme pil for å slippe inn lys som man igjen bruker til å gjøre enkelte fiender til stein. Disse kan igjen brukes for å holde ned knapper til du får kommet deg opp noen trapper i nærheten. Videre inneholder spillet den mest ekspansive verdenen i serien til dags dato med et hav av øyer å utforske samt sideoppdrag å utføre. Noe som bidrar godt til spillets holdbarhet.

Kampsystemet er også bunnsolid med fiender som alle har sine egne svakheter. I tillegg er kampsystemet ekstremt dynamisk med muligheten til å kontre fiendenes angrep som gjør at timing og observering av fienden blir viktig istedenfor at man bare hamrer a knappen til fienden faller.

Nå kan du også dele eventyret ditt med folk fra hele verden via Miiverse. Tingle Tuneren fra Gamecube er i relanseringen byttet ut med Tingle Bottle som lar deg sende og motta bilder og tekst fra andre spillere over hele verden. En artig funksjon som gjør at du aldri føler deg alene på din reise.

Selv om det er mye bra med det originale spillet er det en del ting Nintendo med fordel kunne endret på til relanseringen. Den største av de uten å avsløre noe er nok den beryktede andre delen av spillet hvor man må samle sammen de spredte Triforce bitene. Denne delen har fått mye kritikk for å være kjedelig og unødvendig noe jeg kan si meg enig i. Her har Nintendo kuttet ned på hvor mye man må gjøre for å få tak i de, men ingenting utover det. Dette føles som en bortkastet mulighet ettersom Nintendo fint kunne inkludert et nytt tempel eller lignende.

Dette til tross. The Legend of Zelda Wind Waker HD er en flott relansering av en gammel klassiker. Uansett om du er ny til serien, har lyst å prøve en gammel klassiker eller bare vil oppleve sjø eventyret en gang til er The Wind Waker HD et spill man må ha.

+ En tidløs klassiker som har blitt gjort enda bedre med en grafisk løft og god integrasjon av WiiU sin gamepad.

- Lite nytt innhold rent spillemessig.

Grafikk: 9/10