Risk of Rain

Den siste tiden har spill med rougelike elementer som Rouge Legacy, Dont Starve og Faster Then Light hatt stor suksess i indie markedet. Nå prøver et to mans student team i Hopoo Games på et action platform spill i samme stil.

Risk of Rain er et 2D platform action spill hvor man spiller som en av en rekke ulike karakterer med hver sine unike evner strandet på en fremmed planet etter at romskipet deres ble angrepet av en mystisk fiende. Oppdraget ditt er enkelt, komme deg tilbake til skipet ditt og kom deg av planeten, og det uten å dø.

Dette gjør du ved å kjempe deg igjennom fem delvis tilfeldig genererte nivåer som hver har sin egen gate du skal inn i. Men før du kan det må du aktivere gaten først, noe som trigger en bosskamp. Disse er ofte store og mye sterkere enn vanlige fiender, men har veldig forutsigbare angreps mønstre man må lære seg å gjenkjenne for å slå de. Et eksempel er bossen Magma Worm som flyger opp av bakken, venter et par sekunder for så å druse ned igjen i din retning. Her er det viktig at man har timingen på plass og vet å bruke evnene sine riktig.

Et annet element ved spillet som gatene er med på å berike er tids systemet. Det har seg nemlig slik at etter hvert som tiden går kommer det flere og flere fiender. Dette gjør at spillet blir vanskeligere og vanskeligere etter hvert som tiden går. At det kommer flere fiender er derimot ikke alltids en dum ting. Etter hvert som du bekjemper fiender går du opp i level som gjør deg sterkere. I tillegg får du gull som kan brukes til å kjøpe gjenstander som er spredt rundt på banen. Dette kan være alt fra frukt som helbreder deg til jetpacks som lar deg hoppe høyere. Dette legger til en interessant mekanikk hvor du kan velge mellom å gjennomføre nivåene raskest mulig med minimal motstand, men uten at du selv er så sterk eller ta det i et mer rolig tempo og satse på at du klarer å skaffe deg gode nok hjelpemidler til å kjempe deg igjennom flere og vanskeligere fiender.

Som spiller har man muligheten til å angripe enten i nærkamp eller ved skytevåpen avhengig av karakteren man spiller som. I tillegg har alle klassene tre unike evner de kan bruke med jevne mellomrom. For eksempel kan Commando klassen rulle seg forbi fiender med en midlertidig udødelighet, skyte en rask skudsalve eller avfyre et skudd som går igjennom flere fiender og dytter de bakover.

Evnene er godt satt sammen og komplimenterer ofte hverandre og oppfordrer de ulike klassene til å spilles på hver sin måte. Commando er for eksempel god på middels avstand og kan med en kombinasjon av rullingen og skuddet som dytter fiender vekk lett komme seg forbi fiender og raskt reposisjonere seg. Enda et godt eksempel finner man i Bandit klassen som kan gjøre seg usynlig for tre sekunder, men må vente fire ganger så lenge før den kan brukes på nytt igjen. For å løse dette har han også en evne hvor han skyter et kraftig sniper skudd som gjør at du igjen kan bruke alle evner på nytt om skuddet tar livet av en fiende. Dette gjør at man med god timing kan bytte på å skaffe seg avstand for så å fyre løs.

Den hektiske spillestilen skaper mange minneverdige øyeblikk. En av mine favoritter var første gang jeg tok livet av en boss når jeg så vidt hadde prøvd spillet. Bossen jeg kjempet mot var Magna Worm som jeg nevnte ovenfor og slet veldig med timingen på saltoen for å ikke ta skade når han stupte ned. Ikke før jeg var på dødens rand falt han om og følelsen av seier var utrolig tilfredsstillende.

Spillet varer derfor ikke spesielt lengre. Å spille igjennom en runde kan ta alt fra ti minutter til femti avhengig av hvordan det går. Men når du først har kommet forbi alle de fem nivåene har du runnet spillet. Med det sagt betyr ikke det at spillet er over. Risk of Rain er et spill med god gjenspillings verdi i den forstand at det nesten alltid er nye klasser å låse opp, nye gjenstander å skaffe seg samt at spillet er delvis tilfeldig generert noe som gjør at hver gjennomspilling føles nytt og friskt til tross for at det alltid er elementer med nivåene man kjenner igjen.

Grafisk minner Risk of Rain om eldre spill med sine 16 bits karakterer og relativt enkle sprites. Med det sagt har utviklerne i Hopoo Games gjort en god jobb med akkurat denne stilen. Til tross for størrelsen er silhuettene ekstremt gjenkjennelig og appellerende til tross sitt enkle utseende. Dette gjør også at man ikke blir distrahert av det grafiske og kan fokusere på det intense som faktisk skjer på skjermen. Spillet bruker også mye mørkere toner noe som gjør at man fort lever seg inn i rollen som en eventyrer strandet på en øde planet.

Lydsporet ligner i stor grad mye på det visuelle. Den står ikke nevneverdig ut, men spilles av i bakgrunnen og bidrar sterkt til å sette stemningen når man spiller. Lydeffektene er også ekstremt presise og høylytte slik at man alltid får med seg hva som skjer.

Risk of Rain er et intenst og artig spill som utfordrer din koordinasjon, timing og evne til å ta avgjørelser og byr på god gjenspillings verdi som gjør at spillet er mer enn verdt de 80 kronene det koster.

Gameplay: 8/10

Grafikk: 8/10

Lyd: 7/10