Castlevania: Lords of Shadow 2

Dracula fra «Lords of Shadow 2», hadde virkelig hatt godt av å ligge noen år til i kista si. Et råttent, ubrukelig lik, som så vidt klarer noen ting, er det vi får istedet.

BRA START, MEN DET VARER IKKE LENGE

Hovedgrunnen til at jeg er så forbanna på dette spillet er at det virkelig hadde potensiale til å være et fantastisk spill. I begynnelsen virker det også slik.

Dracula slakter inntrengerne på løpende bånd slik kongen av vampyr hør og bør, og du får en god introduksjon på våpnene du kommer til å bruke gjennom resten av eventyret. Et issverd gir deg tilbake liv, men lager ikke mye skade, mens brennende klør ødelegger skjold og liv med langt større kraft. Begge disse bruker ulik magi som du får ved å slå folk med blodpisken (ditt vanlige våpen), uten å bli truffet selv.

Kampsystemet er nok det beste med spillet og gir deg brukbar taktisk dybde på hvordan du vil angripe de mange kampene du vil havne i. Likevel er det heller ikke helt perfekt. Selv om du er midt i en kombo, reagerer knapt nok de svakeste fiendene på slagene dine, og plutselig slår de til deg midt i et angrep du ikke kan avslutte. Frustrerende? Neida.

En episk duell med en sjefscrusader fra The Brotherhood of Light, setter alikevel tonen for hva som kunne ha blitt en fullverdig oppfølger til det første «Lords of Shadow»-spillet.

En spennende og uforutsigbar historie, et bra kampsystem, og de fantastiske omgivelsene fra det første spillet, skulle i denne fortsettelsen få mer utforskning, et fritt kamerasystem og den definitive avslutningen på sagaen.

Hva i all verden kunne gå galt? Ganske mye tydeligvis.

!!!

En kamp mot en svær kjempe som ødelegger borgen din, innebærer at du skal klatre opp på han i god, gammel «God of War»-stil. Men spillet gir deg slappe instrukser på hva du skal gjøre. Både her og i resten av spillet. Av og til er det flaggermus som viser hvor du skal hoppe, av og til ikke. Av og til må du trykke X for å hoppe, av og til ikke. Kom igjen da! Bestem dere utvikler!

For å gjøre ting enda mer gøy har du en fyr som skyter piler på deg i samme slengen, så du detter ned og må starte på nytt. Jævla fett. Hvorfor Dracula ikke bare flyr opp seksjonene ved å bruke kreftene sine er og blir et mysterium.

Det samme kan sies om snikeseksjonene i spillet. I begynnelsen kan de gi mening siden Dracula ikke har like mye krefter som tidligere. Da må han forvandle seg til en rotte for å unngå fiender eller bruke flaggermus for å distrahere dem.

Hva som ikke gir mening i det hele tatt, er at dette fortsetter langt ute i spillet, når du faktisk har krefter til å knerte dem. Du får faktisk ikke en gang muligheten til å prøve å slå dem, fordi spillet har bestemt at det skal du ikke gjøre. Du slakter demoner i et antall som ville få korstogene til å se ut som Mor Theresa var på besøk, men klarer ikke to vakter??? Som Dracula?? The Prince of Darkness???

At dette tullet kommer fra samme utgiver som «Metal Gear Solid»-serien, er bare helt !!!, som vaktene der ville ha reagert. Skulle ønske de hadde benyttet Hideo Kojima som konsulent for dette spillet som i det første, for her hadde han virkelig trengtes.

At du ikke en gang får muligheten til å slåss mot dem, eller kunne prøvd å sneket deg rundt dem for å unngå en eventuell kamp, viser at du kun skal gjøre som utvikleren har bestemt på forhånd, og kun en løsning funker. Dracula er farlig i kuttscener når han tar knekken på bosser, men du får aldri den samme følelsen når du styrer han. Selv ikke mot slutten av spillet.

Men bare vent det blir enda bedre. De har til og med laget en bosskamp ved hjelp av snikemekanikken, som til stadighet vet hvor du er og måkker deg ned uten at du kan gjør noe for å ta han. Tøft ja. Har jeg noen gang vært nære på å ofre både PS3-kontrollen og TV-en, så var der her. Heldigvis er de fleste boss-kampene langt bedre enn dette, så ikke knus TV-en enda.

HVOR I HELVETE SKAL JEG?

Å si at plottet i spillet er rotete, er tidenes underdrivelse. Du løper rundt med vage antagelser om hva du faktisk skal gjøre, men det er så mye annet tull innimellom, at du fort glemmer hvor du skal og hvorfor.

At du til stadighet veksler mellom nåtiden og fortiden, hjelper heller ikke. Annet enn å vise hvor langt mer interessante de gotiske omgivelsene er, enn kjedelige laber og kamper mot roboter (wtf?), er i nåtiden. Grafikken holder heldigvis stand hele veien, med unntak av dårlig anti-alising noen steder, og spillet flyter bedre enn forgjengeren. Det frie kamerasystemet funger også bedre enn det låste i det første spillet. Helt til du får flere angrep som ikke kan blokkeres utenfor kameravinkelen din da.

Selv om områdene i dette spillet er mer åpne, er kartsystemet noe av det mest håpløse jeg har vært borte i. Du får rett og slett ingen reell oversikt over hvor du er. Et lite mini-map som viser hva som er rundt synsvinkelen din og et enormt oversiktskart som forteller deg hvilken region du befinner deg i, hjelper jævla lite når du skal prøve å huske på hvor et område faktisk er hen. Selvfølgelig kan du ikke markere av det hemmelige rommet du fant på kartet ditt heller, slik at du hadde en vis indikasjon på hvor du kan finne det igjen.

Du får også flere egenskaper utover i spillet, som gjør at du kan besøke gamle områder på nytt og få tilgang til gjenstander som kan gjøre deg sterkere. Hindringene som sørger for at du ikke kan nå dem før, er helt ulogiske. Jeg stod ved en steinblokk jeg uten problem kunne hoppet opp og tatt tak i, men det går ikke, til tross for at jeg hopper høyere enn hele steinen?? At Dracula ikke klarer å ødelegge noen jernstenger, men må ha tåkeevner for å komme seg igjennom et gitter, føyer seg inn i rekken av enkle løsninger og slapt design.

«BLA BLA BLABLA BLA»
Så spennende er Dracula også. Til å være fryktet av alle, virker han som en treg mumie i kuttscenene. Der står han som regel og ser på at fiendene gjør seg selv sterkere, mens han holder kjeft til de går løs på han. Hans problemer med Gud/Satan er også nesten usynlig i historien og ville vært langt mer interessant å ta mer tak i, enn klisjehistorien vi faktisk får.

Til å være et så stort kulturelt ikon som han faktisk er, er det vanskelig å se på denne Dracula som noe annet enn en plagsom hemoroide, du helst skulle trykt tilbake et sted hvor solen aldri skinner. Ja, han er faktisk så kjip og tannløs her.

Avslutningen er uheldigvis et fryktelig anti-klimaks og langt fra like overraskende som i forrige spill. I likhet med sistebossen, vil man mest sannsynlig bare trekke på skuldrene og si: «Var det alt?»

KONKLUSJON

LOS2 er en stor skuffelse for en fan av serien. Flott grafikk og gotisk arkitektur, et godt kampsystem, og noen spennende bosser, kan dessverre ikke rette opp elendig historie, late design-avgjørelser og logiske brister. Legg til snikeseksjoner som burde vært avlivet tidligst mulig i spillet, og man innser at for hvert positive aspekt med spillet, er det minst et negativt.

Ingen episk avslutning å spore her, dessverre bare middelmådighet. Vennligst forbli død denne gangen Dracula. Med mindre du har langt kvassere tenner neste gang.

KARAKTER: 5/10

Samlet karakter: 5/10