Infamous 2

Hvordan følger du opp et spill som gjorde alle de viktigste tingene rett? Sucker Punch valgte ihvertfall å lage enda et spill som gjør alle de viktigste tingene rett. Det første InFamous spillet var for meg et friskt pust i en sjanger som nærmet seg stupet, med bedre utforskning en andre åpen verden spill som feks. Assassins Creed serien, og et tempo som passet spillets historie og spillerens forventninger nesten helt perfekt. Med InFamous 2 lovde Sucker Punch at alt skulle bli større og bedre, nådde de helt opp mon tro?

Spillets historie fortsetter nærmest med en gang etter det første spillet tok slutt. Etter å ha bekjempet Kessler, lærer helten vår at en mye større trussel er på vei. Cole's emosjonelle situasjon etter konfrontasjonen med Kessler er avhengig av valgene du tok i det første InFamous spillet, så for å unngå å spoile både det ene og det andre spillet nøyer jeg meg med å si at i forberedelse til kampen mot The Beast reiser Cole og vennene hans til New Marais.

Hvis det er noe jeg hater med oppfølgere så er det når de fjerner alle evnene fra det første spillet slik at nye spillere ikke skal føle seg på for dypt vann i begynnelsen, og slik at man har en klar følelse av progresjon ettersom spilleren blir sterkere etterhvert. Jeg hadde virkelig ønsket at Cole fikk beholde alle de fantastiske evnene han hadde i InFamous 1 og at vi fikk bygge videre på dem, men dessverre var ikke dette tilfelle. Man må igjen begynne med de grunnleggende evnene og jobbe seg opp mot de beste. Heldigvis er det mange nye evner som gjør at spillet ikke føles for likt forgjengeren når det kommer til akkurat dette.

Men ellers hvordan er spillet?

Ganske så fantastisk spør du meg. Jeg likte ikke begynnelsen av spillet så mye som jeg likte InFamous 1 og tempoet gjennom spillet var heller ikke like bra som det første spillet men alt i alt har Sucker Punch levert en mye større og bedre opplevelse denne gangen, og det må jeg bare ta av meg hatten for.

New Marais er en mye lettere by å føle seg hjemme i en hva Empire City var. Byen føles levende og spennende, med mer varierte omgivelser. Beboerene, bygningene og ellers alt annet hører godt hjemme i InFamous universet og hjelper å skape en verden det er lett å leve seg inn i.

Måten Cole traverserer byen har ikke forandret seg mye. Han kan grinde på kraftledninger og tog-skinner, gli gjennom luften med "thruster" evnen sin, og Sucker Punch har denne gang tatt seg bryet med å designe byen rundt dette slik at man på lettere vis kan traversere byen kjapt og føle seg beintøff mens man gjør det.

Kampsystemet er også forbedret. Cole har nå en "Amp" som er en slags miks av et balltre og et strømgjerde. Med denne kan Cole lever heftige avslutningsnummer etter en relativt kort kombinasjon. Det er for mange nye evner Cole får tilgang til gjennom spillet at jeg kan liste dem her, men jeg kan kort nevne at rakettene som kan omdirigeres, Is-hoppene og Lynlinken er mine favoritter. Knyttneve slossingen er fortsatt så som så, men den trekker ikke opplevelsen ned noe særlig.

Presentasjonen i spillet er fortsatt gjort gjennom bevegelige tegneserier noe som passer spillets kildemateriale. InFamous 2 bruker også spillmotoren til å levere noen rimelig flotte filmsekvenser, noe Sucker Punch både prøvde og feilet med i InFamous 1. Stemmeskuespillet er hakket bedre en forrige gang ettersom Cole har fått ny stemme, Zeke er fortsatt litt irriterende men alt kan tilgis etterhvert når det kommer til den fyren. Historien sitter også som et skudd, noe som er en bragd i seg selv ettersom spillet følger forgjengeren så tett som det gjør.

Sucker Punch leverte godt med InFamous 2. Spillet bygger videre på nesten alt som gjorde det første spillet bra og gjør det bedre. Det er et par ting jeg skulle ønsket de ikke hadde fjernet eller endret på men hvis det er prisen vi må betale for en så bra sammensatt spillopplevelse som ikke er kliss lik forgjengeren så skal jeg gladlig klare meg uten de få tingene.

InFamous 2 får en 8/10

Samlet karakter: 8.5/10
1