Norsk
MEDLEMSANMELDELSE

Darksiders

Føler du at vi mangler flere tredjepersons actioneventyr i dagens spillbilde? Det gjør ihvertfall jeg, og som en blodfan av Zelda-serien har jeg vært på konstant utkikk etter direkte konkurrenter. Jeg har hele tiden tenkt at spill som Zelda må være populære, og jeg har ikke kunnet skjønne hvorfor ikke flere har prøvd å lage dem. I min leting etter Zelda-aktige spill fant jeg Darksiders.

I Darksiders møter vi karakteren War, en av de fire rytterne av akapolypsen. Hans oppgave er å holde orden i universet ved å stoppe krigen mellom himmel og helvete. Ved hjelp av sverdet hans, Kaoseter, går han løs på både engler og demoner. Som spiller må man geleide War i tredjepersons perspektiv gjennom gåter og farer.

I spillets kjerne er kampene. Dette er et Hack-and-Slash spill som legger like mye vekt på comboer som på teknikk. Det å slåss må du gjøre mye av, og selv om variasjonen er ganske stor, kan det hele føles repeterende etter en stund. Det er ikke så repeterende at jeg river meg i håret, men noen av oppdragene har for mange av de samme fiendene.

Gåter er det mange av, og for det meste er det et godt nivå på dem. Du føler deg kanskje ikke som et geni etter å ha løst dem, slik som i f. eks. Portal, men de er morsomme og snedige. Oppsettet på gåtene ligner på det du finner i Zelda, altså må du ofte finne et nytt verktøy eller våpen for å løse gåtene i et nytt område.

Stilen som er brukt i spillet er realistisk. War ser ut som et menneske, men fiender og karakterer han møter er stort sett alle fantasifigurer. Mange har kalt Darksiders for et "Zelda for voksne" og selv om den beskrivelsen passer greit, ville jeg nok sagt at Skyrim er nærmere dette. Uansett, så synes jeg stilen er helt grei.

Karakterene i Darksiders snakker med stemmer, i motsetning til i Zelda, men skulle de egentlig latt vær? War er ikke en stum protagonist han heller, og viser sånn sett noe av konflikten han gjennomgår med seg selv utover i spillet. Jeg følte det var vanskelig å kjenne meg igjen i War, og han virker som en noe innesluttet karakter. Likevel følte jeg sympati med han og jeg hadde en viss interesse av å se hvordan hans historie sluttet. Når det gjelder andre karakterer, følte jeg at de heller kun var laget for å bringe historien videre og at de få forsøkene på å gi dem en egen personlighet føltes generisk.

Bossene er kjempebra, de er høydepunkt som løfter spillopplevelsen. Det gjør også mange av kampene og gåtene. Desverre er det mange andre aspekter ved spillet som minker spillegleden. Det at fiendene til tider kan virke lite varierte, det at verdenen føles for stor og tom til at det skal ha noen hensikt og det at karakterene ikke føles ekte nok gir en ganske forglemmelig opplevelse alt i alt. Likevel fortjener Darksiders en 7/10 fordi det ga god underholdning, om enn i et noe ujevnt tempo.

Samlet karakter: 7.7/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10