The Orange Box

Skrevet av: svipern   2008-03-21

Valve samler deres mesterverker og slenger på litt ekstra snacks. Det kan bare ikke bli bedre! Eller?

Jeg har aldri vært en fan av half-life serien. Rett og slett pga at jeg ikke har spilt det noe særlig. Half-life serien har fått utrolig mye skryt gjennom årene og jeg følte at jeg som en spill entusiast måtte ha prøvd serien. Så da var Orange box en god mulighet.

Det først av de 5 spillene jeg prøvde var oldisen av dem, nemlig Half-life 2. Etter noen timer begynte jeg egentlig å bli litt små lei. Grafikken var kjedlig og kontrollen virket kronglette. Så jeg byttet om til Team forstress2, en lykkelig opplevelse! Grafikken, gameplayet og humoren var genial. Jeg måtte le flere ganger av de tåpelige kommentarene og de artige bevegelsene. Jeg vil si at dette var et godt avbrekk fra intense timer med Call of Duty4. Men spillet tokk aldri over for COD.
Portal var en stor overraskelse! Det eneste jeg hadde tenkte om det på forhånd, var at dette ville bli morsomt å prøvd. Ikke noe mer, ikke noen forventninger. Til min store forbauselse var spillet rett og slett et mesterverk! Jeg ble grepet med det samme av historien og puzzle sekvensene var noe helt nyskapende. Jeg greide ikke stoppe å spille etter jeg fant skriften på veggen der det sto "cake is a lie". Jeg var fanget!

Etter en litt skeiv start med Half-life 2. Og med tanken på at jeg måtte fullføre spillet før jeg begynte på de to gjenværende episodene, fortsatte jeg. Men igjen uten bedre lykke. Jeg syns rett og slett at HL2 var utdatert. Jeg vet at spillet var bane brytende på sin tid og at gravety gunn var unik. Men det funket ikke for meg. Jeg spiller heller Recistance: Fall of man! Hvis jeg hadde spilt HL2 på en mye tidligere tid, er jeg sikker på at det hadde endt opp som en favoritt. Men å ta opp spillet nå, funket bare ikke.

Jeg ente opp med å spille episode2. Dette var en mye bedre opplevelse, og jeg likte det godt. Grafikken var god og historien spennende. Men kontrollen var fortsatt kronglette.

Jeg oppsumerer at dette var vært de 599kr jeg brukte på det. Du får mye for pengene. Med store overraskelser som Portal og Team fortress2. Half-life2:episode2 var også et velkomment spill i samlingen. Men jeg fikk aldri helt sansen for det store Half-life2 heller ikke episode1, dessverre. Med lange laste tider og dårlig kontroll ble det aldri noen "hitt" for meg. Men jeg har fått noen meget velkommene overraskelser som jeg ikke ventet. Og det var veldig kjærkomment.

Grafikk:7 Lyd:7
Gameplay:7 Holdbarhet:8

Pluss: Portal og Team fortress2.