Child of Light

Helt siden mitt aller første spill: The Adventures of Lomax, etterfulgt av Oddworld og Rayman serien, har jeg vært ganske glad i sideskrollende plattformspill. En annen sjanger jeg har sterk forkjærlighet for er rollespill. Disse to sjangrene er i utgangspunktet ganske så forskjellige, så hva får du da om du slår dem sammen? Child of Light. Et lite, men samtidig stort spill.

Child of Light forteller historien om Aurora, en liten jente som våkner opp i en fantasiverden. Det viser seg at hun har dødd hjemme i den virkelige verden og etterlatt sin far i dyp sorg. Landet hun våkner opp i heter Lemuria, et fortryllende land der stjerner, sol og måne er bortført av den onde heksen Umbra. Aurora må kjempe for å bringe fred tilbake til fantasilandet, ved hjelp av mange merkverdige følgesvenner som bl.a. ildfluen Igniculus. Bare ved å redde Lemuria, kan hun returnere til livet og gjenforenes med sin far.

Child of Light er utviklet av Ubisoft Montreal og bruker den samme spillmotoren som ble brukt i bl.a. Rayman Origins og Legends. Har du spilt disse vil du nok fort kjenne igjen den karakteristiske håndmalte grafikkstilen. Child of Light er en ren fryd å se på og tar pusten fra deg ved flere anledninger. Det litt spesielle med dette spillet er at det med sitt RPG preg også inkluderer en historie. Det er sjeldent å se i en plattformsjanger som dette er basert på, men det er heller ikke noe dårlig forsøk Ubisoft har gjort her. Historien og karakterene har et veldig eventyrlystig preg og alle dialogene er bygd opp på rim. Det føles egentlig ut som jeg er blitt sugd inn i de gamle eventyrbøkene jeg pleide å lese som barn.

Historien er også lett gjenkjennelig, men samtidig overraskende lite klisjéfylt. Dog påvirkes den noe av lengden på spillet. Child of Light er ikke et langt spill og derfor går det litt fort i svingende. Det er ingen av karakterene som har noen form for karakterutvikling, utenom hovedpersonen selv. Spillet føles til tider litt rushet og jeg kunne godt tenkt meg at det varte noen timer til. Når det er sagt, så er jeg ganske imponert over det de klart å putte inn på de om lag 10 timene det tar å gjennomføre spillet.

Lemuria er en relativt stor verden og ganske tidlig får Aurora vingene til en fe, som gjør at hun kan fly fritt. Denne frihetsfølelsen er noe jeg sjeldent har opplevd i et slikt type spill før. Rundt omkring ligger det kister og annet du kan samle på, noe som også byr på litt utforskning underveis.

En annen veldig interessant side ved Child of Light er kampsystemet. Siden spillet har inkludert enkelte RPG elementer, slåss du nemlig mot fiender via et turbasert kampsystem som minner veldig om hva man finner i klassiske JRPG's. Karakterer og fiender angriper etter tur, ut ifra et meter som lades opp nederst på skjermen. Når ikonet til karakteren når over til den andre siden på angrepsmeteret, er det den sin tur til å angripe. Hver karakter har unike evner, som magiske angrep, sverdangrep, helbredelse osv. Det litt særegne her er at dog at man også må tenke strategisk underveis i kampens hete.

Først og fremst kan man styre Igniculus under kamp. Han kan brukes til gradvis å helbrede karakterene dine eller sinke angrepene til fienden. Med tanke på at noen av karakterene også har evner som kan sinke eller paralysere fienden, i tillegg til å øke hastigheten på sine egne angrep, kan man ved hjelp av strategisk planlegging, måle opp angrepsmeteret før fienden. Man må også vurdere hvilke angrep man skal bruke, noen fiender er svake mot lyn, andre mot ild osv. Kampsystemet er i bunn og grunn ganske simpelt, men samtidig veldig solid. Og det viktigste er at det fungerer meget godt. Selv for en person som meg som aldri har vært overbegeistret for turbaserte kampsystem, synes dette er veldig underholdene.

Videre finner man også andre kjente rollespillelementer, som at karakterene får erfaringspoeng og øker i nivå etter kamp. Man kan samle og blande edelstener til å forbedre angrepene sine og bruke erfaringspoengene til å kjøpe eller oppgradere evner. Spillet kan også spilles på 3 forskjellige vanskelighetsgrader og har også noe nedlastbart innhold. I tillegg må det også nevnes at musikken i spillet er helt fantastisk. Låtene er så vanvittig stemningsfylte at det nærmest dirrer i ørene enda.

Child of Light er en kort opplevelse som allikevel setter voldsomme inntrykk. Historien flettes godt inn på relativt kort tid, selv om spillet kanskje med fordel kunne vart 4-5 timer til. Spillet har et solid og interessant gameplay, en storslått visuell stil og utsøkt musikk. Den salige blandingen av plattform og rollespill fungerer ypperlig. Med en prislapp på 169 kr. for spesialutgaven, ser jeg heller ingen grunn til at noen skulle velge å ville stå over dette magiske spillet. Child of Light er rett og slett et herlig stykke spill. Nei, det er et herlig stykke kunst.

Samlet karakter: 9/10
1
2