Gamereactor Norge. Se de nyeste spilltrailerne, pluss ferske intervjuer fra de største spillmessene i verden. Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
MEDLEMSANMELDELSE

Dragon Ball Xenoverse

Dragon Ball er en serie som har eksistert siden midten av 80-tallet. Men flere tiår senere lages det fremdeles nyversjoner, filmer og spill basert på serien. En del begynner nok å undre seg over når luften skal begynne å gå ut av denne ballongen og ser man på spillsiden, så begynner det å bli en stund siden et bedre måltid ble servert. 2013's Battle of Z var så repeterende at man kunne begynne å lure på om utvikler Artdink, selv ikke helt visste hva det var de prøvde å lage. Når serien nå tar turen over på next-gen konsollene, er det utvikler Dimps som har tatt over roret igjen. Dimps står bak blant annet Budokai spillene, som er regnet som å være blant de bedre spillene som er laget på Dragon Ball lisensen. Klarer deres nyeste verk: Xenoverse å blåse nytt liv i serien, eller er det på tide å kaste inn håndkleet?

De som har lest mangaen, sett serien eller gjort begge deler, kjenner nok til historien i Dragon Ball. Jeg kan trøste alle med at den blir servert på nytt her, men med en aldri så liten vri denne gangen. En av de mest sentrale karakterene i serien: Trunks, er medlem av en tidspatrulje og legger merke til at noen har begynt å tulle med tidslinjen, for å sabotere ulike hendelser og endre historien permanent. Trunks bruker de 7 ballene til å ønske frem en person som er sterk nok til å hjelpe han å stoppe disse sabotørene. Og det er her du kommer inn. Bokstavelig talt.

I Dragon Ball: Xenoverse får du nemlig muligheten til å opprette din egen karakter. Du velger blant flere ulike raser i universet, kjønn, høyde, kroppsfasong, hårfrisyre osv. Du kan også bestemme om karakteren din skal ha største fokus på nærkamp eller avstandsangrep og hvorvidt han/hun skal være offensiv, defensiv eller en kombinasjon. Deretter starter spillet i en delvis "open-world" kalt Toki Toki City. Her møter du Trunks som forteller deg om de ulike tingene du kan finne i byen. Du har butikker hvor du kan oppgradere utstyr og evner etterhvert som du stiger i gradene og du har resepsjoner som lar deg gjøre ulike sideoppdrag eller melde deg opp i en online-lobby for å gjøre oppdrag sammen med andre, eller kjempe mot dem.

Hovedoppdragene vil som nevnt ta deg gjennom Dragon Ball historien, da hovedsakelig den som starter i Dragon Ball Z. Trunks sender deg inn i ulike viktige hendelser i historien, hvor du må kjempe side om side med kjente karakterer som Goku, Gohan, Piccolo, Krillin og Vegeta, for å sørge for at historien ikke endres. Disse hendelsene handler da utelukkende om utfallet av flere kamper. Kampsystemet i spillet er ikke fryktelig vanskelig å forstå, men det er delvis også fordi det ikke er veldig komplisert. Du har "basic-attacks" som gjør moderat skade og "strong-attacks" for å gi litt mer juling. Disse kan man gjerne bruke sammen for å utføre ulike kombinasjonsangrep. Men der dette var omtrent alt det Battle of Z hadde å by på, har heldigvis Xenoverse et par knapper til du kan utnytte. L2 vil bringe frem 4 spesialangrep, mens L2 og R2 sammen bringer frem de kraftigste spesialangrepene. For å bruke disse trenger karakteren Ki, som kan bygges opp automatisk under kamp, eller ved å angripe fienden, avhengig av rasen du er.

Spesialangrepene kan byttes ut etterhvert som du får nye, noe som i det minste skaper litt variasjon i kampene. Det skal allikevel sies at de alle kan føles ganske like, men muligheten til å sette sammen kombinasjoner og nye angrep, hjelper ihvertfall litt i motsetning til tidligere spill. Det er også artig å la karakteren din stige i nivå og tilpasse utstyret selv. Et annet lite aber med gameplayet er dog at alle kampene foregår i luften. Dette er jo forsåvidt veldig kult, men kameraet kan ha en tendens til å fly litt som det vil og det er ikke alltid det er så enkelt å komme bort til fienden du slåss mot. Heldigvis kan du autosikte dem. AI'en til karakterene som slåss sammen med deg, er heller ikke blant det glupeste du finner, men det er sjeldent at det er de som er hovedårsaken til at en kamp går i vasken. På sitt beste kan kampene være ganske heftige, men siden det faktisk er Dragon Ball vi snakker om, lurer jeg på hvor muligheten til å kaste en fiende inn i et tre, gjennom en fjellvegg eller ned i et krater i bakken er. Det setter nok ingen dempere på kampene generelt sett, men det kan jo være verdt å tenke over hvor heftig et slikt spill kunne og kanskje også burde vært i år 2015.

Sideoppdragene i spillet vil nok heller ikke bli premiert for voldsomt med variasjon, men det er allikevel greie avbrekk fra hovedoppdragene. Her kan du også velge mellom flere karakterer ved siden av din egen. Disse oppdragene kan gjøres i både lokal eller online co-op. I tillegg kan du ta turen inn i arenaen og kjempe mot spillere online med din egen karakter. Dette gjør at man fort kan komme opp i en del timer med spillet, men når du har sett og gjort alt, vil du nok neppe spille gjennom det på nytt.

Grafikken i spillet er det ikke så mye å utsette på. Spillet er tross alt basert på en manga/anime og kan neppe gjøres særlig mer realistisk enn den er. Lyden kan nok også plasseres i samme bås. Du har heftige lydeffekter når du f.eks. kaster en Kamehameha og spillet har et nokså godt utvalg av fengende bakgrunnsmusikk. Du kan også velge mellom japanske eller engelsk tale. Det kan sikkert diskuteres hvor bra stemmeskuespillet i denne serien er, men det er i så fall en diskusjon som får tas et annet sted. Kort sagt så høres spillet akkurat ut som animen.

Dragon Ball: Xenoverse er et spill det er litt vanskelig å sette karakter på. Fanboyen i meg ønsker naturlig nok å trille terningen høyt og det er flere elementer i spillet som gjør dette mulig. Den lille vrien på historien er nokså interessant og gameplayet holder seg givende hvertfall i de timene det tar å gjennomføre hovedoppdragene. De små RPG'elementene som lar deg tilpasse karakteren din er veldig velkomne og gjør at spillet ikke føles like repetivt som noen av de foregående har vært. Co-op og onlinemuligheter lar andre ta del i moroa og grafikk og lydeffekter gjør at den gode gamle Dragon Ball følelsen alltid er til stede. Når dette er sagt, så blir det ensformig etter et tosifret antall timer. Har man aldri vært borti serien eller ikke har et gjenomsnittlig godt forhold til den, er det også liten vits i å gå til innkjøp av dette spillet, med mindre du har en overdreven kjærlighet for slåssespill. Er du dog en liten tilhenger av det aldrende Dragon Ball universet, kan Xenoverse gi deg en del timer med ganske så grei underholdning.

Samlet karakter: 7/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10