Mega Man & Bass

MegaMan & Bass

Ha veeeldig god tålmodighet, Megaman må nok en gang redde verden. Denne gang fra den onde roboten King.

Ha veeeldig god tålmodighet, Megaman må nok en gang redde verden. Denne gang fra den onde roboten King. Han har stjålet all robot-data fra robot-museet, og nå skal han, med god hjelp fra vitenskapsmannen Albert W. Wiley, lage en ond robot-hær. Megaman og hans kompanjong denne gangen, Bass, er egentlig bitre fiender. Men denne gangen må begge kjempe de godes sak.

Før du starter spillet, må du velge karakter. Megaman eller Bass. Med Megaman kan du lade opp til et "Charge Shot" og fyre av en real kule. Skli bortover bakken som en litt aggressiv fotballtakling kan han òg, og det er jo nyttig når du må inn i små luker i veggen. Bass har andre kvaliteter. Han kan for eksempel ta et dobbelhopp, altså hoppe først en gang, så mens han er i luften kan du trykke på hoppeknappen enda en gang, så hopper han enda høyere. Omtrent dobbelt så høyt som Megaman. Han kan også "Dashe", omtrent som en litt aggressiv håndballtakling, med skulderen først. Han kan ikke lade opp våpnet sitt, men han kan skyte mye hurtigere enn Megaman. Det som er mest frustrerende når vi snakker om forskjellen på de to, er at Bass kan skyte vilt i alle retninger. Opp, ned, på skrå osv... Megaman kan bare skyte vannrett. Forskjellen blir rett og slett for stor. Megaman blir litt veik i forhold til Bass av og til.

Rundt om på banene er det gjemt totalt 100 CDer. Det er dataene som King har stjålet. På hver CD ligger et bilde og litt info om forskjellige kamp-roboter. De har ingen direkte innflytelse på spillets gang, men det er jo moro å se bilder av store roboter?! Verdt å nevne er kanskje også Dr. Light. Han fungerer som en butikk, og du betaler med skruer som noen av fiendene legger fra seg når de dør. Han får du tilgang til mellom hvert brett.

Spillet er vanskelig. Irriterende vanskelig. Enten skal du være en innbitt Megaman-fantast, eller så skal du på en laaang flytur for å komme deg gjennom hele spillet. Det er veldig kjipt når du har kommet DØDSLANGT (dvs. ikke til første checkpoint engang) så dør du, så må du begynne fra starten igjen. Det er heldigvis et par checkpoints på hvert brett, men det kunne med fordel vært flere.

Dette er tydligvis Capcoms oppskrift på det perfekte. Blir vi aldri lei av den lille blå mannen? Jeg er skammelig klar over at jeg beveger meg på tynn is, og tråkker mange på tærne, ved å rakke ned på et Megaman-spill. Men nok får være nok! Capcom hadde noe nytt på gang da de introduserte Megaman på Playstation1, men slik skulle det ikke bli. Det er klart det er begrenset hva den lille maskinen(GBAen) greier? Og det er nok for stor fallhøyde for at Capcom vil endre på gameplayet. Men.. savner noe nytt likevel! Altså, løpe løpe løpe hoppe løpe løpe løpe skyte skyte løpe løpe... aner jeg et mønster? Til og med fiendene drar du kjensel på etter Gud-vet-hvor-mange spill. Når får vi se Megaman i en skikkelig FPS-utgave? A là Metroid Prime? Da blir jeg begeistret!

Men det er jo ikke bare død og fordervelse dette her?! Grafikken har blitt litt penere nå. Megaman har blitt litt større og mer detaljert, til og med antydninger til 3D(merk antydninger). Brettene og bakgrunnene er både pene og godt varierte, og du sloss deg gjennom vann og skoger, luft-byer og iskledde land. Hver bane med ulike utfordringer. På brett hvor du beveger deg i vann endrer naturligvis gravitasjonen seg, og du kan hoppe høyere og lengre. Andre steder må du kjempe i kraftig motvind. På andre brett igjen løper du på klosser som kommer og går, og da er timing og presisjon alfa og omega. Selv om fiendene er gammelt nytt, er de også blitt litt mer detaljrike.

Musikken er som alltid fengende og futuristisk. Veldig hurtig og aggressiv. Kan bli litt masete noen ganger, men lyden er faktisk noe av det bedre med spillet. Veldig typisk "heltemusikk" og den gjør seg godt.

For fans av serien er sikkert dette revolusjonerende nok, men det er ingen påfallende endringer gameplay-messig. Gamere med noen år på baken har selvsagt minst ett Megaman-spill i hylla, og det er klart det er et must?! For yngre gamere kan dette være et godt valg. Spillet skiller seg ikke spesielt fra resten av serien, så du får et inntrykk av Megaman som konsept. Alt i alt, en ansiktsløftning, men det er ikke noe å holde seg inne i sommer for!

6 / 10
+
God grafikk og lyd, også er det jo Megaman da...