Norsk
Gamereactor
forspill
God of War

Mektige God of War er tilbake!

Kratos gjorde comeback på E3-messen i år, og sammen med sønnen sin utforsket han vakker natur og norrøn mytologi. Vi lot oss overbevise av debutforestillingen...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Selv hvis man ikke var storfan av God of War-serien, var det vanskelig å skulle påstå noe annet enn at God of War-demoen Sony hadde med til E3 var imponerende. Faktisk var den første smakebiten på det nye spillet noe av det mest imponerende vi var borti i løpet av hele E3-uken, og vi fikk dessuten anledning til å sjekke den ut nærmere bak lukkede dører.

Det var ikke den gåsehudfremkallende orkestermusikken fra åpningen fra Sony-konferansen, ei heller Kratos' mørke stemme som sa "I'm hungry", som etterlot det virkelige positive inntrykket. Disse tingene hjalp naturligvis, men det var gameplayet i seg selv som gjorde det største utslaget. Det var kombinasjonen av lamslående vakre omgivelser og myke, men samtidig råe kampscener som virkelig fanget oss. Det var mektig, samtidig som alt var presentert på en brukervennlig måte.

Som tilfellet også var for Days Gone, det nye zombiespillet Sony annonserte på samme konferanse, hadde utviklerne fra Santa Monica Studio tatt med seg en ti minutter lang gameplay-presentasjon til Los Angeles. Du kan se den i sin helhet nedenfor. At presentasjonen var såpass lang ga utviklerne tid til å gå dypere inn i spillet sitt. De hadde tid til å vise frem omgivelsene, samtidig som det var rom for å presentere kampsystemet og målene de har for fortsettelsen av den tradisjonsrike serien.

HQ
Dette er en annonse:

Nye God of War tråkker opp nye, norrøne stier, men det er likevel en kobling til handlingen fra de første spillene. Vi vet imidlertid ikke hva som har skjedd mellom da og nå, og hvorfor Kratos bestemte seg for å forlate sine greske røtter og dra nordover. Vi vet heller ikke hva som skjedde med moren til sønnen hans, og det virket som Kratos selv har lukket dette kapitlet bak seg. Vi fikk i hvert fall ingen hint i løpet av presentasjonen, og utviklerne selv ville heller ikke røpe noe om saken.

Noe som derimot var tydelig var at det nye spillet er satt til omgivelser av en kjøligere sort enn før, med monstre, guder og andre fantasielementer hentet fra norrøn mytologi. Dette, kombinert med kreftene til Playstation 4-konsollen, fører til en stor kontrast mellom den vakre naturen og brutaliteten serien er kjent for. Nye God of War er like rått og blodig som før, samtidig som detaljrikdommen har nådd nye høyder. Spillet har en mer elegant og moden stil, men det er fortsatt i høyeste grad God of War.

God of WarGod of War

Som en del av moderniseringen har kameraet blitt flyttet mye nærmere skulderen til Kratos, for en mer intim opplevelse. Dette fører til at man kjenner tyngden bak alle slagene bedre, både de man deler ut selv og de man tar imot. Samtidig trenger du ikke bekymre deg for at den nye synsvinkelen vil begrense omfanget til de digre kampene og scenene serien er så kjent for. Planen er nemlig å ta disse til nye høyder i det første PS4-spillet.

Dette er en annonse:

I tillegg har de fokusert på nærkampene også. Øksa for eksempel, som var det eneste våpenet Kratos brukte i demoen, gir deg gode muligheter både på kloss hold og fra litt avstand. Det er en nådeløs kombostarter, såvel som et brutalt redskap å sette det siste nådestøtet med. Den kan også kastes mot fiender på middels avstand og en god taktikk kan være å kaste den tidlig for å sette ut fienden, før du stormer mot ham med nevene. Når anledningen byr seg plukker du opp øksa igjen for å dele ut enda mer brutal juling på nært hold. På toppen av dette så vi et par angrep midt i lufta i løpet av demoen, som mildt sagt så imponerende ut.

"Quick-Time"-sekvenser er mer subtilt vevd inn i opplevelsen denne gangen, og kameravinklene fremstår som mer filmatiske. Det samme gjelder store "set-pieces", som er integrert i spillets gang mer sømløst enn noensinne. Ofte involverer de kule "slow motion"-effekter og interessante kameravinkler, og hele veien fyller du selvsagt opp "Spartan Rage"-nivået ditt. Når det er toppet opp kan du slippe løs alt det innebygde sinnet ditt i et blindt raseri med L3+R3-knappene.

HQ

Selv om spillet fremstår som mer modent nå, er alt vi har snakket om så langt elementer som vil føles velkjente for fansen. Men de utgjør ikke hele spillet, da Santa Monica-gjengen også lover noen utvidede funksjoner som kan bli veldig interessante. For det første understreker de at nye God of War ikke blir et "open world"-spill, men at det vil være flere ruter gjennom områdene man besøker. Disse er det opp til spilleren selv å velge blant og utforske. Dette er også koblet opp mot "knowledge"-systemet, som belønner spillere når de oppdager nye områder og hemmeligheter. Utviklerne vil at "historien skal utfolde seg rundt selve spilleren", og vi liker så absolutt tanken.

For det andre har vi selvsagt sønnen til Kratos. Han har ikke vært med tidligere. Vi tipper på at han blir spillbar senere i fortellingen også, og ikke bare i den korte, men snedige opplæringsdelen. I første omgang nøyde imidlertid utviklerne seg med å bekrefte at sønnen vil få erfaring og tilegne seg nye styrker og våpen parallelt med Kratos. I tillegg vet vi at han vil være deltagende i kamp, da det faktisk finnes en engen "son button" i kontrolloppsettet. Med denne kan du kommandere guttungen til å angripe på strategisk smarte tidspunkter, eksempelvis med pil-og-buen hans.

Det er mye igjen å lære om nye God of War, og utviklerne holder fortsatt mange kort tett til brystet. Likevel forlot vi Sonys private rom med en fornøyd følelse. God of War ser skikkelig solid ut, både med tanke på det visuelle, gameplay og den nye retningen. Det virker å være lett å plukke opp for hvem som helst, samtidig som fansen ivaretas. Vi ser frem til gjenfødelsen av en gammel gud. Dypt inne er han sikkert like sinna som før.

I etterkant av E3-messen slapp Santa Monica Studio en ny utgave av gameplay-videoen, denne gangen med kommentarer fra teamet underveis:

HQ

Relaterte tekster

God of WarScore

God of War

ANMELDELSE. Skrevet av Eirik Hyldbakk Furu

Kratos og Atreus sitt første eventyr har ikke bare satt en ny standard for God of War-serien, men for spill generelt.



Loading next content