Norsk
Gamereactor
forspill
Metroid: Other M

Metroid: Other M

Martin Andresen har testet det neste spillet i favorittserien sin, Metroid. Forventningene til Metroid: Other M var med andre ord skyhøye, men hvilket inntrykk sitter han med nå? Les sniktitten hans her...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Det har ikke blitt sagt noe fra Nintendo-leieren siden Metroid: Other M ble annonsert på E3 i fjor, men bare den lille videoen fikk mine forhåpninger høyt oppe slik at spillet er på listen min over spillene som jeg må spille i år. Derfor var det gledelig å se at Metroid: Other M var spillbart da jeg besøkte Nintendos europeiske pressekonferanse i London nylig.

Metroid: Other M var uten tvil hovedfokuset hos Nintendo, selv om de hadde Super Mario Galaxy 2 der. Spillet var nemlig bak lukkede dører, i et rom som var nesten helt mørkt. Der var det rundt 20 skjermer med spillet kjørende og det var lagt ut øreklokker for å gi den riktige stemningen. Men først ble det gitt en presentasjon av spillets handling.

I slutten av presentasjonen får vi se en intro som viser kampscenen fra slutten av Super Metroid, hvor Samus tar knekken på Mother Brain ved hjelp av Baby Metroid, som Samus snakker veldig mye om senere i introen. Jepp, du leste riktig: for første gang noensinne få du høre Samus snakke, og det vil bli en direkte oppfølge av fan-favoritten Super Metroid.

Historiefortellingen har steget mange hakk i forhold til de tidligere Metroid-spillene. Det er veldig mye mer som skal bli fortalt, noe som vil si at vi kommer til få en del mer svar på spørsmål om Samus Aran som person denne gangen. En interessant ny vri på Metroid som kan gå begge veier, men det er fint at serien tar en slik drastisk endring og ikke bare forsetter i det samme sporet som tidligere.

Dette er en annonse:

Etter den å ha blitt satt i den stemning var det endelig tid for å teste ut det store spørsmålet, spillbarheten. Enkelt nok holder du Wii Remote'en sidelengs i og styrer gammel Metroid-stil i en type 2D, som mange er kjent med. Twisten kommer når du peker på skjermen. Da går nemlig spillet over i en førstepersons synsvinkel, men siden det ikke er noe bruk av Nunchuck, kan du ikke bevege deg rundt når du er ser igjennom Samus' øyner. Denne modusen blir mest brukt til å titte rundt etter ting å skanne og bruke spesialrakettene på. Det hele høres kanskje litt teit ut, men det fungerer utmerket. Jeg er selv en stor fan av de gamle Metroid-spillene, så det er deilig å se Team Ninja har tatt inspirasjon fra nettopp de spillene.

Jeg satte igang med en demo som startet hvor introduksjonsfilmen sluttet, i et treningslokale hvor jeg fikk en innføring i kontrollene. Det første som jeg la merke til er hvor raskt Samus beveger seg i forhold til tidligere spill, noe Team Ninja har tatt med seg fra sine egne Ninja Gaiden-spill. Muligheten til å dukke unna fiender ved å trykke en vei på styrekrysset er et herlig tilvekst. Etter å ha blitt ferdig med treningsstadiet braker det løs.

Enda en lang filmsekvens dukker opp som forteller videre om hva som har skjedd siden sist. Det snakkes om at planeten Zebes ble utryddet for Metroider, og vi får se Samus i skipet sitt på vei til et større skip. Her møter hun Galactic Federation-soldater, noe også hun var før hun ble dusørjeger. Husker du mannen som sa «Remember me?» i E3-videoen? Hans navn er Anthony Higgs som kjempet ved Samus' side på denne tiden. Den gamle sjefen hennes, Adam Malkovich, er også der, og under hele demoen er Samus under Adams kommando igjen.

Det nye kontrollsystemet sitter som støpt, og jeg fikk flere ganger muligheten til å teste det ut i praksis, blant annet når noen ekle blå biller kommer ut av veggene og slår seg sammen og danner bossen fra E3-videoen. Her ble både tredje- og førstepersonsperspektiv brukt flittig, noe som funket utmerket. Overgangen føles helt naturlig, og bossen ga et fint innblikk i hva som kan komme senere i Metroid: Other M.

Dette er en annonse:

Etter overstått boss-kamp takker Samus ja til å hjelpe soldatene videre. Det kjipe med dette er at Samus må få tilgang til å bruke våpnene sine, i stedet for å få dem oppgradert som i tidligere spill. Endelig kunne jeg fritt bevege meg rundt for å finne ut hvor pent egentlig Other M er, og det detaljerte lyssystemet gir fiendene og rommene den futuristiske stemingen som føltes riktig for Metroid. Jeg fikk også oppleve noe gåteløsing, selv om Nintendo-mannen bak meg fort hjalp til om jeg satt fast et par sekunder.

Det eneste jeg har å utsette med 2D-vrien i spillet er at kameraet ikke alltid er så medgjørlig, men det påvirker ikke totalopplevelsen nevneverdig. Lydmessig er jeg kjempefornøyd, og bakgrunnsmusikken er den samme typen som vi husker fra Prime-serien, noe jeg satte stor pris på.

Jeg hadde store forvetninger før jeg satte meg i sofaen for å teste Metroid: Other M, og jeg var alt annet enn skuffet etter endt spilling. Det ga enormt med mersmak. Stemningen og spillbarheten satt som smurt. Historien er jeg derimot litt skeptisk til, selv om Metroid aldri har vært så historietungt. Og det var litt skuffende at den engelske talen ikke samsvarte med animasjonene, men dette fikser de sikkert opp i til lansering. Alt i alt er jeg fantastisk fornøyd med hva Team Ninja har gjort med Metroid, og jeg kan nesten ikke vente med å få spilt mer av det til sommeren og få oppklart litt bakhistorie av Samus Aran.

Metroid: Other MMetroid: Other MMetroid: Other MMetroid: Other M
Metroid: Other MMetroid: Other MMetroid: Other MMetroid: Other M
Metroid: Other MMetroid: Other MMetroid: Other MMetroid: Other M
Metroid: Other MMetroid: Other MMetroid: Other MMetroid: Other M

Relaterte tekster

Metroid: Other MScore

Metroid: Other M

ANMELDELSE. Skrevet av Daniel Guanio

Den solitære dusørjegeren har aldri vært lettere på foten og løsere i snakketøyet. Daniel har løpt og skutt i Metroid-universet - her er anmeldelsen.



Loading next content