Norsk
Gamereactor
forspill
Metroid Prime 2: Echoes

Metroid Prime 2: Echoes

Universets beste dusørjeger er tilbake i sitt mest spennende oppdrag hittil. Thomas har testet spillet og er helfrelst!

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt

Gumpei Yoko’s fortelling om Samus Aran’s fortsatte kamp mot de onde Space Pirates høres kanskje ut som så mange andre spill på papiret. Allikevel har Metroid-serien alltid klart å implementere alle de kvalitetene man normalt forbinder med Nintendo, men samtidig trekkes det hele inn i et mye dystrere og fremmed univers enn vi er vant til. Det nye spillet starter på planeten Aether, hvor Samus blir tilkalt på ett oppdrag for å redde en gruppe hjelpeløse soldater. Aether har en mye tyngre historie enn hva man først får vite og planeten viser seg å være delt i en lys og en mørk verden, der to fraksjoner kjemper om totalt herredømme. Den lyse siden er befolket av den vennligtsinnede Luminoth-rasen, mens den mørke siden har overtatt det som en gang var Luminoth’s og mutert dem til den onde Ing-rasen. Samus blir naturligvis nøkkelen til hele planetens historie og dermed også Luminoth-rasens siste håp.

HQ

Før man kommer så langt i historien, er det enkelte detaljer som vil ta pusten fra Metroid-fans. Der Metroid Prime allerede i spillets startmeny var et stilstudie i atmosfærisk design, krydret med ett av spillhistoriens beste lydspor, har ikke Retro Studios hvilt på laurbærene. Resultatet er et futuristisk design som raskt viser seg å være noe helt spesielt. Det hele eskalerer i en ekstase av eufori når Kenji Yamamotos nye lydspor setter inn og fullbyrder opplevelsen og dette er vel å merke før spillet egentlig har startet.

Selv om gåsehuden allerede nå hadde meldt sin ankomst, var det gameplayet vi her på redaksjonen var mest interessert i. Siden den første infoen om Echoes ble sluppet, har det meste av handlet om hvordan det nye spillet skulle bli ett mørkere kapittel enn man vanligvis er vant med fra serien. Ideen med å gøre en oppfølger mer dyster og mørkere, er alt annet enn ny, men Retro Studios har tidligere bevist at de i aller høyeste grad er i stand til å overraske.

Overrasket er akkurat hva vi ble da det nye spillet startet slik vi er vant til i serien, og stikk i strid med hva de fleste andre utviklere ville gjøre med en angivelig mørkere oppfølger. Spilleren er fra starten av utstyrt med en rekke av de evnene man ikke vil få bruk for før senere i spillet, men denne overlegenheten mister man raskt, etter det første møtet med en mørk kopi av Samus. Lettere desillusjonert må man så ta til takke med en vesentlig svakere versjon av Samus og ta fatt på spillets mange oppdrag for å finne ut hvem denne mørke eksistensen er og hvordan planetens skjebne kan endres.

Retro Studios har tydeligvis jobbet hardt med å gjøre spillets historie til en større del av selve gameplayet. Der det første Metroid Prime fikk kritikk, fordi mange spillere ikke hadde tålmodighet til å scanne spillets forskellige lokaler selv og dermed lese seg til historien, er det tydelig at de har prøvd å forbedre dette i Echoes. I praksis betyr dette at grafikken i mye høyere grad passer med det som skjer i historien og at selve scanningsprosessen er gjort mer tilgjengelig. Nå viser scanneren f.eks. hva som er blitt scannet, og hvilken betydning det vil ha å scanne de forskjellige resterende elementene.

Dette er en annonse:

Det som imponerte mest, var allikevel at Retro Studios fortsatt ser ut til å kunne overraske. Alt for for ofte har vi sett at en utvikler velger å lene seg tilbake og melke ut en mengde oppfølgere på det første spillets suksess. Fløyta ser heldigvis til å fått en helt annen tone med Echoes, og at spillet denne gangen drar nytte av enda flere av de sterkeste ideene fra Nintendos portefølje av klassikere, tyder bare på et enda tettere samarbeid mellom de to partene.

Da Echoes snek seg inn inn på tredjeplassen i vår kåring av de mest interessante titlene på årets E3 messe, var det på bakgrunn av en rekke flerspiller-runder og en liten forsmak på spillets enspiller-del. Besøket hos Bergsala gav oss muligheten til å prøve mye mer av begge deler, og våre forventninger en nå desto høyere. Ikke at det kommer som en overraskelse, men dette ser ganske enkelt ut til å bli en av julens absolutt beste titler.Det er også vel å merke i en jul, som garantert vil stå som en av de absolutt mest spektakulære spill-julene noensinne. Samus Aran er på vei, sterkere, bedre og mørekere til sinns enn noen gang tidligere - GameCube-eiere: Forbered eder!

Metroid Prime 2: EchoesMetroid Prime 2: EchoesMetroid Prime 2: EchoesMetroid Prime 2: Echoes
Metroid Prime 2: EchoesMetroid Prime 2: EchoesMetroid Prime 2: EchoesMetroid Prime 2: Echoes
Metroid Prime 2: EchoesMetroid Prime 2: EchoesMetroid Prime 2: EchoesMetroid Prime 2: Echoes

Relaterte tekster

2
Metroid Prime 2: EchoesScore

Metroid Prime 2: Echoes

ANMELDELSE. Skrevet av Bent Granheim

Bent har knabbet Samus' rustning og begitt seg til Aether for å bekjempe mørket. Echoes er en mer enn verdig oppfølger!

0
Metroid Prime 2: Echoes

Metroid Prime 2: Echoes

FORSPILL. Skrevet av Thomas Nielsen

Universets beste dusørjeger er tilbake i sitt mest spennende oppdrag hittil. Thomas har testet spillet og er helfrelst!



Loading next content