Minecraft

Minecraft

En ekte spillperle som omfavner kreativitet og åpenhet. Minecraft er en uendelig lekeplass som vil gi deg et helt nytt forhold til firkantede klosser...

Det føles veldig rart å skulle skrive en anmeldelse for Minecraft. Spillet ble lansert i alfa-versjon i 2009, og ble raskt et kultfenomen. Skaperen Marcus "Notch" Persson kan takke samfunnet som vokste opp rundt Minecraft - Yogscast og deres mange youtube-videoer spesielt - for den voldsomme populariteten spillet oppnådde mens det fremdeles var under utvikling. Nå som Minecraft endelig er ute i versjon 1.0 føles det litt som om jeg har blitt overeksponert. Det er vanskelig å si noe nytt om et spill som er så omtalt, samtidig så føles det fortsatt så friskt å spille det.

Minecraft er et sandkassespill som lar deg utforske og bygge i en endeløs verden full av monster, huler og skatter. Reglene i dette firkantede universet er enkle: overlev, bygg, utforsk. Alt er bygget opp av kubiske byggeklosser som du kan samle inn og bygge med treverk, stein, leire, jord, metall og listen bare fortsetter. Hele spillopplevelsen har en voldsom sjarm i sin enkelhet, mest av alt fordi du aldri blir tvangsforet noe som helst form for veiledning.

Minecraft

Du starter på bar bakke i Minecraft, uten noen form for retning eller oppdrag. Motivasjonen til å fortsette gir du deg selv. Først blir du nysgjerrig og vil utforske for å finne ut hvor du er, noe som vil avsløre en stor, variert og spennende verden som blir generert dynamisk. Idet mørket faller på vil du kanskje ha et sted å tilbringe natten, så du hogger ned trær og eksperimenterer med hva du kan bygge ut av de forskjellige blokkene.

Det er en intuitiv prosess som tvinger deg til å tenke logisk og å være kreativ. Den firkantede solen går ned, det blir mørkt og plutselig hører du fottrinn i nærheten og en guffen stønnelyd. Du kikker ut gjennom vinduet på den lille hytten din, og ser at du er omringet av zombier, skjelett og edderkopper. Om du overlever den første natten har du startet en syklus av overlevelse og frykt som vil følge deg gjennom hele spilletiden. Det hjelper ikke hvor mye du bygger deg inne, hvor mange murer og dører du setter opp for å beskytte deg, det skal bare en liten glipp til, en liten skygge, for at monsterne skal komme seg inn.

Minecraft

Minecraft vil engasjere deg på en måte som få andre spill klarer. Du blir ekstatisk når du finner sjeldne blokker som gull og diamanter. Du blir livredd idet du ser en edderkopp klatre over muren du har bygd. Du hyler når en grusom, grønn selvmordsbomber sprenger huset ditt. Minecraft er et spill som ikke tar i deg med silkehansker. Er du dum og uforsiktig blir du straffet. Er du forsiktig og arbeidsom blir du belønnet.

Minecraft er mer enn bare et spill med kubisk grafikk og uendelig frihet, det er en livsstil for mange. De tømmer sjelen sin i spillet og bruker månedsvis på å bygge helt fantastiske konstruksjoner. Prosjekter som virker nærmest umulige er for Minecraft-samfunnet intet mindre enn en utfordring. Hva med å bygge hele Midgard fra Ringenes Herre i Minecraft-universet? Null problem. En Star Trek Enterprise i sann størrelse, bygget opp av firkantede blokker. Lett! Minecraft er mer avhengighetsskapende enn Angry Birds og mer givende enn de fleste moderne stortitler, og det meg god grunn. Minecraft gir spilleren full kreativ frihet til å gjøre spillopplevelsen til det de vil den skal være. Jeg har lekt dverg og gravd kompliserte gruvenettverk under bakken. Jeg har vært nybygger og konstruert store byer der det før bare var åpen mark.

Minecraft

Det er vanskelig å sette karakter på ting som grafikk og lyd i Minecraft. Spillet er stilisert nettopp for å unngå slike stempel. Likevel er det ingen tvil når du står på et bakketopp og speider ut over landskapet at dette er et pent spill, til tross for at alt ved nærmere inspeksjon er firkantet og pikselert. Og når du kryper videre nedover i en mørk hule, og den stemningsfulle Minecraft-musikken begynner å spille i bakgrunnen, da er det vanskelig å ikke kjenne godfølelsen. Valgene Notch har gjort underbygger sjarmen, og jeg personlig synes det fungerer perfekt for hva det forsøker å oppnå, en litt barnslig Lego-aktig følelse.

I fullversjonen av Minecraft får du hele spillet som Notch hadde i hodet sitt da han startet opp utviklingen, pluss litt til. Det startet som et enmannsprosjekt, inspirert av snevre indiespill som Infiniminer og Dwarf Fortress. Nå har det vokst til en suksesshistorie som få uavhengige spillutviklere kan skryte av. Gjennom hele prosessen har Notch vært flink til å lytte til fansen, og Minecraft er like mye et barn av det engasjerte samfunnet som av ham selv. I tillegg til grunnelementene med utforsking og bygging kan du nå også brygge eliksirer, forhekse våpen og drepe drager. Toppen av kransekaka er en form for end-game, to dimensjoner man kan reise til når den virkelige verdenen ikke har flere overraskelser å by på. Nether, som har blitt uvidet med mer innhold og nye monster, og en helt ny dimensjon, the End, som inneholder det farligste monsteret i spillet, en Ender Dragon. Hva mer kan man be om?

Minecraft

Minecraft er et spill med en fantastisk stemning, uante muligheter og hundrevis av timer med underholdning. Den største utfordringen for nye spillere er at det krever at du setter dine egne mål og motiverer deg selv. Du vil ikke bli veiledet, og du vil ikke få noen for for hjelp utenom den du oppsøker selv. Minecraft går tilbake til hva spill virkelig handler om: kreativitet og glede uten kunstige barrierer, usynlige vegger eller å bli ledet rundt fordi utvikleren vil at du skal se og oppleve visse ting i en fastsatt rekkefølge.

Minecraft er fantastisk gøy alene, men bør oppleves med venner for maksimalt utbytte. Det er først når man spiller på en flerspillerserver og samarbeider om å bygge opp et helt samfunn inne i spillet at man virkelig kjenner den byggerusen som har hektet så mange. Hvis du ikke har testet Minecraft enda så bør du unne deg selv å prøve det.

10 Gamereactor Norge
10 / 10
+