Min bestemor har ikke peiling på spillbransjen, men likevel har hun hørt om Markus «Notch» Persson og hans suksess med indie-hiten Minecraft. Med sitt innovative konsept har svensken gått fra å være en ambisiøs programmerer med drømmer om virtuell lego til å bli en av bransjens mest omdiskuterte utviklere. Takket være de uendelige modifiseringsmulighetene og grafikk som sørger for at spillet kan kjøres på de fleste datamaskiner, har Minecraft løftet utvikler Mojang opp fra indie-statusen. Spillet har til og med fått en helt egen messe oppkalt etter seg i form av Minecon.
Så nå når spillet lander på Xbox 360, er jeg nødt til å spørre meg selv hvorfor. Dette er et spill som kan gi mye æren for sin suksess til utviklingsmodellen i seg selv, hvor Mojang har gitt ut ukentlige oppdateringer, ofte med massevis av nye funksjoner og miljøer. For ikke å nevne brukerbasen som har supplert tusenvis av spillere med ferske mods og teksturpakker. Derfor er det merkelig at spillet utgis på en konsoll der Microsoft krever en betydelig pengesum av utviklerne for hver eneste oppdatering som legges ut på Xbox Live. Dessuten ser jeg ikke hvordan modifiseringen vil fungere, men ifølge Mojang skal denne funksjonen bli lagt til med en framtidig oppdatering.
For øyeblikket føles Minecraft til Xbox 360 nøyaktig som PC-versjonen gjorde sommeren 2011, og dette vil endre seg med kommende oppdateringer. I dag derimot, får vi nøye oss med Beta 1.6.6, en versjon som ble sluppet før Mojang hadde implementert sprintevnene, sultmåleren og magitillegget. Utrolig nok er heller ikke Creative Mode inkludert.
Som spiller er man altså bundet til en primitiv og eldre versjon av Survival Mode - modusen der det gjelder å overleve lengst mulig ved å ta i bruk den formbare verdenen, og ressursene man har til rådighet til å lage verktøy og ly. Siden Xbox 360 ikke støtter mus og tastatur har metoden man bruker for å sette sammen våpen forandret seg.
I stedet for å plassere pinner og steiner i et rutenett slik at de etterligner en hakke, trenger jeg nå kun å lete meg frem til Stone Pickaxe i en meny som i tillegg viser om jeg har nok materiale eller ikke. Samtidig viser menyen hvilke verktøy som kan bygges i fremtiden, slik at spillere ikke trenger å bruke alt for mye tid på den offisielle wiki-siden.
På mange måter er Minecraft: Xbox 360 Edition en underlegen versjon i forhold til storebroren på PC og Mac. Likevel er det én ting som stopper det fra å kun være en dårlig konvertering. 360-utgaven inkluderer nemlig en splitscreen-funksjon for opptil fire spillere. Denne funksjonen er for øyeblikket ikke tilgjengelig for spillere uten en HDTV.
Faktum er at både jeg og min samboer virkelig har kost oss hver gang vi startet en ny verden, utforsket sammen eller samarbeidet på kolossale byggeprosjekter uten like. Det hele mens vi sitter i samme sofa. Som sagt kan opp til fire spillere løpe fra Creepers og Endermen fra sofaen, men kobler du deg på nett dobles antallet, og da kan åtte firkantmenn utforske verden samtidig.
1600 Microsoft-poeng er en liten sum å betale for et artig spill med en såpass stabil splitscreen-opplevelse. Ikke forvent deg noen umiddelbare nyheter foruten det som allerede har blitt nevnt, og har du spilt PC-versjonen siden beta, så vet du hva du får her. PC-versjonen er helt klart en mer fullverdig opplevelse, spesielt for de som ønsker å få mer ut av Minecraft ved hjelp av hjemmelagde modifiseringer. Likevel er muligheten til å dele skjermen attraktiv, og med løftet om konstante oppdateringer kan jeg se potensial i Xbox 360-utgaven.