MLB 13: The Show

MLB 13: The Show

Baseball har aldri vært så komplekst som i MLB 13: The Show, men det har heller aldri vært morsommere. Martin "Fastball" Andresen har svingt balltreet.

La meg være ærlig. Jeg er som den vanlige nordmann, og har ikke den helt store interessen for baseball. Jeg kan grunnprinsippene i sporten, men der stopper interessen fort opp. Kan egentlig et realistisk baseball-spill holde på oppmerksomhet til en som aldri har sett en hel baseball-kamp?

Det korte svaret er utvilsomt ja!

MLB 13: The Show drar deg med inn i en verden omsvermet av tall som får meg til tenke på den glimrende baseball-filmen Moneyball. Det er ikke en sport med renspikket action, men snarere et psykologisk spill mellom din motstander og deg. Legger han en skruball eller kommer det en kjapp ball? Mulighetene er mange, og spenningen er der hele tiden. Én liten feil kan føre til mange poeng for motstanderen, og kamper kan snu på veldig kort tid. Intensiteten er fantastisk!

MLB 13: The Show

Det første som slo meg med MLB 13 er den strålende presentasjonen. Den er virkelig i klasse med NBA 2K-serien, og gir meg en følelse av at jeg faktisk ser en baseball-kamp på TV. Publikum er livaktige, animasjonene til spillerne er strålende og kommentatorene gir meg en fantastisk popcornfølelse. Det er så gjennomført at jeg nå har lyst til å se en ekte baseball-kamp.

Etter å ha blitt slått i bakken av den fantastiske presentasjonen, var det endelig klart for kamp. Jeg var redd for at dette kom til å bli veldig avansert, men kontrollen har blitt løst på en glimrende måte for nybegynnere. Mye går av seg selv, noe som gjør at man bare trenger å fokusere på de enkle taktiske grepene (kastene og slagene). Jo mer du spiller, jo mer kontroll får du over de diverse avgjørelsene, og det er da det virkelig begynner å morsomt. Denne læringskurven gjør at enhver kan klare å sette seg inn i det, så lenge man kan de grunnleggende reglene.

MLB 13: The Show

De diverse modusene i MLB 13 kan minne mye om hva du får servert i de forskjellige sportspillene fra EA. Du kan være trener, du kan lage din helt egen spiller og trene han til å bli verdens beste, spille online mot andre baseball-fans og alt det andre du pleier å finne i sportspill. Skal du forresten lage din egen spiller kan du velge mellom å være fra USA eller "ikke USA". Det er ikke tvil om hvor baseball er populært. Uansett er det mange muligheter til å svi av tid her.

Alle modusene er vellagde, og byr på den kompleksiteten som forventes. Eneste jeg hadde noen problemer med er online-delen. Jeg datt stadig ut og inn, og noen ganger kommer jeg meg ikke online i det hele tatt. Om jeg bare er uheldig vet jeg ikke, men etter utallige forsøk over flere kvelder ga jeg bare opp. Likevel er det ikke noe som ødelegger for hele opplevelsen min, siden de andre modusene er mer enn underholdene nok.

MLB 13: The Show

Men uansett hvor bra MLB 13: The Show er, så er det ikke for alle. Liker du baseball, bør dette være en garantert innertier. Liker du generelt sportspill som meg, kan dette faktisk være spillet som gjør deg til en baseball-fan! Jeg har i hvert fall fått et helt nytt syn på en sport jeg aldri har hatt interesse for.

MLB 13: The Show leverer en imponerende helhet jeg sjelden har sett i et sportspill. Kompleksiteten, lyden, grafikken, animasjonene, kommentatorene og kontrolleren spiller alle på samme lag. Jeg satt med null forventninger, og ble dratt med i en enorm verden som jeg nesten ikke kommer ut av. MLB 13: The Show er det beste sportspillet jeg har vært borti på veldig lang tid. Årets hittil beste overraskelse er et faktum.

MLB 13: The Show
9 / 10
+