Modnation Racers: Road Trip

Modnation Racers: Road Trip

Modnation Racers-konseptet slippes til nye PS Vita, men hvor underholdende er det egentlige uten nettstøtte? Vi har bygd biler og svidd gummi på Sonys håndholdte...

Jeg er svak for kart-racing i spillform, og synes at hver eneste del i Mario Kart-serien, kanskje med unntak av Double Dash, har vært veldig gode. Favoritten er Sonic og Sega All Star Racing hvor vi fikk spillmotoren fra Outrun forkledd som et kart-spill. Det var et spill som alle kunne like, men hvis man fordypet seg litt kunne man bli utrolig god takket være en uventet stor dybde.

Med dette i bakhodet så jeg frem til Modnation Racers da det ble sluppet til PS3, men jeg ble skuffet over at det manglet både intensitet og skikkelig dybde i spillkontrollene. Banene hadde heller ingen virkelige utfordringer, og det å snekre sammen egne doninger og førere tilførte heller ingenting. Muligheten for å bygge egne baner ble godt tatt i mot, selv om det var unødvendig klønete på grunn av håndkontrollens begrensninger.

Det ironiske med Modnation Racers: Road Trip til PS Vita er at jeg nå opplever alle de nevnte svakhetene som styrker. Mangelen på intensitet passer perfekt til en mindre skjerm slik at man rekker å få full oversikt under løpene, og de altfor brede veiene gjør at man ikke legger merke til det faktum at styrespakene på PS Vita ikke er like presise som på en Dual Shock 3. Har man ingen å spille sammen med, er det faktisk ganske morsomt å konstruere egne førere og biler for å tilføre gameplayet litt variasjon.

Modnation Racers: Road Trip
Skjoldet fungerer som en mulighet til å kontre angrep, og det hindrer feige forsøk på å stoppe deg rett før målpassering.

Banebyggeren har aldri vært bedre. Takket være den berøringsfølsomme skjermen kan jeg bare tegne hvordan jeg ønsker at banen skal se ut, kaste på litt publikum og starte kjøringen på minuttet. Å bygge sine egne baner og sende konsollen rundt for å konkurrere på rundetider når man er på reisefot er nærmest uslåelig gøy. Dette vet jeg fordi jeg har testet det selv, og alle som deltok på turen var entusiastiske.

En av de store temaene vedrørende PS Vita er naturligvis det visuelle. Og det er sannelig veldig bra det Sony leverer, særlig med tanke på at vi nå ser første generasjon med PS Vita-spill. Hvis man sammenligner de første spillene til PSP med de siste (som God of War: Ghost of Sparta), så ser man tydelig hvor mye de rakk å utvikle seg. Dessuten er neppe Modnation Racers: Road Trip tiltenkt som en grafikkdemonstrasjon for hva som skal komme.

Det jeg forsøker å si er at Modnation Racers: Road Trip ikke ser like bra ut som sin Playstation 3-forgjenger, men det er både funksjonelt og behagelig å se på. De små maskotlignende førerne kommer virkelig til sin rett på den lille skjermen, og banene byr på rik variasjon der man kjører blant kinesiske templer, snødekkede landskap, havneområder og mye mer.

Modnation Racers: Road Trip
På samme måte i den stasjonære forgjengeren kan man snekre sammen både doninger og førere.

For å skape litt ekstra variasjon har utviklerne krydret karrieredelen med utfordringer som også må gjennomføres for å nå de høyeste poengsummene. Det kan handle om alt fra å takle motstandere til å finne skjulte oppgaver eller å benytte de mange forskjellige power-ups. Alt i alt bidrar det til å gjøre kjøringen mer underholdende når man spiller alene, hvilket man er pent nødt til siden Modnation Racers: Road Trip merkelig nok mangler nettstøtte.

Dette plager meg ikke i samme grad når det gjelder spill til en bærbar konsoll. De har tenkt helt riktig da de prioriterte den ekstra variasjonen, for selv om jeg trives bedre på banen her enn i det stasjonære, må jeg si at den virkelige kjørefølelsen uteblir.

En annen ting som legger en liten demper på stemningen er de langsomme lastetidene og de trege menyene. Det føles uferdig og viser at Sony tross alt ikke har forstått seg på bærbar spilling ennå. Mens jeg ventet hadde jeg god tid til å snakke med kompiser, ta meg et glass saft, legge et ord i Wordfeud eller bare sette meg enda bedre til rette i sofaen.

Modnation Racers: Road Trip
Takket være den berøringsfølsomme skjermen, er banebyggeren overlegen i forhold til alt annet jeg har prøvd på konsoll.

Jeg har tilbragt mange timer med Modnation Racers: Road Trip ombord på fly, og med en skrikende baby på den ene siden og en stinkende, svett mann på den andre er det vanskelig å bevare roen under den nesten minuttlange lasteskjermen som for tusende gang forklarer meg hvordan jeg setter inn en takling. Dette er et problem jeg håper Sony får bukt med, for lastingstider har ingenting å gjøre på det bærbare formatet - det tar livet av spillgleden.

I tillegg holder heller ikke menyene mål. Ting er ganske utydelig forklart, det å skape en figur er ikke så intuitivt som man kunne ha ønsket og i blant vil ikke skjermen reagere på berøring uten at det drøyer veldig.

Med litt strammere kjørefølelse, bedre menyer og fremfor alt kortere lastetider hadde Modnation Racers: Road Trip blitt et høydepunkt og et gitt kjøp for alle PS Vita-eiere. Nå tror jeg at det kommer til å fortsette med å fly under radaren, og det vil neppe få det gjennombruddet serien trenger. Jeg vil likevel anbefale det til alle som vil ha et morsomt kart-spill til sin PS Vita, selv om du er en av dem som ikke ble imponert av originalen til Playstation 3. Det er nemlig først nå i bærbart format at serien kommer til sin rett.

7 / 10
+
Gode tilpasningsmuligheter, fet banebygger, gjennomtenkte utfordringer og mye innhold.