Moneyball

Moneyball

Jerry Maguire-filosofien lever videre i Aaron Sorkins Moneyball, ledet an av flotte skuespillerprestasjoner fra Brad Pitt og Jonah Hill.

Baseball er en urettferdig sport. En sport som ofte bryr seg mer om penger enn spillet i seg selv, med ledere og agenter som er så kyniske at man blir kvalm av mindre. Managerfilmen Jerry Maguire så den kyniske bransjen gjennom et annet perspektiv ved å fokusere på en fallen agent som går tilbake til røttene etter å ha innsett at han ikke lenger tror på bransjen han befinner seg i. Vi ble med bak kulissene, til øyeblikkene der agentsnakk ikke fungerer og personlige forhold plutselig blir viktige, og på den måten handlet det om menneskene bak alle scoringene og arbeidet som skaper dem.

Moneyball gjør mye av det samme, kanskje til og med litt bedre. Vi møter Billy Beane (Brad Pitt), en tidligere Major League-spiller som har blitt agent etter å ha feilet på banen. Vi følger ham i Oakland A's etter tapet i Major League, omringet av en klubb med eldre managermenn som heller vil late som at de vet hva problemet er fremfor å løse det. Pengene styrer alle forhandlinger og truer sporten han gjør alt for, og etter å ha møtt veggen i litt for mange klubbforhandlinger bestemmer han seg for å endre spillereglene drastisk.

Moneyball
- Låne solskjermen min? Don't think so, compadre!

Realiseringen kommer idet han møter Peter Brand (Jonah Hill), en Yale-student med radikale tanker om hvordan de kan vurdere spillerverdi. Ved å bruke statistikk fremfor intuisjon bytter Beane ut store deler av laget med tallene på sin side - til både klubben, treneren og resten av agentverdenens store tvil. Den ekstreme tilnærmingsmetoden får sportsmiljøet til å fnyse og riste på hodet. Har de gjort ting feil hele tiden? Beanes fremgangsmetode vinner frem idet laget vinner 20 kamper på rad (og knuser den gamle rekorden), hvilket truer yrkesstoltheten og arbeidet til trenerne av den gamle skolen. Beane begynner å reflektere over hva jobben hans egentlig handler om. Er sport ball eller tall?

Regissør Aaron Sorkin har en spesiell gave for å gjøre vanskelig - og for mange, kjedelig - informasjon tilgjengelig. Han gjorde det med programmeringssjargong i The Social Network, og gjør det med statistikk i Moneyball. Det føles ikke påtvunget eller unødvendig, mye på grunn av en dialog som er herlig naturlig og avslappet fremført.

Moneyball
- Pull my finger! Pull my finger!

Til forskjell fra Jerry Maguire er filmen totalt fri for alle kjærlighetsforhold. Flott, sier jeg. Det bidrar bare til å understreke at Beanes eneste lidenskap her i verden er for sporten, som tar opp for mye tid både mentalt og fysisk til å gjøre rom for eventuelle romanser. Heldigvis, og i likhet med Jerry Maguire, har han tid til sin 12 år gamle datter, som hjelper ham med å vurdere sine prioriteringer. Forholdet mellom de to er troverdig og ekte, og stjeler aldri for mye tid fra scenene på arbeidsplassen.

Men det mest fornøyelige med Moneyball er å se hvor flink Beane er i jobben sin. Hans lidenskap for spillet skinner gjennom i alt han gjør. Et av de beste øyeblikkene finner sted idet han lurer til seg Ricardo Rincon gjennom flere utsøkt fremførte samtaler med forskjellige managere, og sitter igjen med en stjernespiller til spottpris. Brad Pitt og Jonah Hill er fenomenale som den usannsynlige managerduoen, med et samspill så naturlig at man føler seg som flua på veggen i et ekte klubbkontor.

Moneyball
- Ja, jeg vil GJERNE BLI MED PÅ E3-MESSEN!!

I et effektivt og sårt tilbakeblikk ser vi en ung Billy Beane på banen gjennom seks år, mens journalistene proklamerer at agenter feiler hvert år - det er alltid en spiller som ikke fungerer som han skal, og det er alltid noen som tar sjanser de ikke burde tatt. Intuisjonen styrer alt. Slik trenger det ikke å være - mer tanke bør ligge bak. Og på grunn av de mange vonde øyeblikkene - spillere som blir sparket, Beanes egen erfaring, betydningen av sjansen for nye spillere - forstår vi hvorfor agentene tenker som de gjør, men også hvorfor de bør tenke annerledes.

Moneyball er en sjelfull film om alt som er galt med måten sportsledere og autoritetsmennesker generelt tenker og handler på. Sportsscenene er velgjorte, og blandingen av nye og gamle klipp fungerer bra, men det er først når vi forlater gressmatta at vi blir fascinert av Moneyball. Menneskene bak spillet er tross alt viktigere enn scoringen i seg selv.

8 / 10
+
Naturlig flyt i dialog og fagsjargong, føles ekte, har fokuset på rett sted, gode fremføringer, kunne med fordel brukt mindre tid på gressmatta