Gamereactor Norge. Se de nyeste spilltrailerne, pluss ferske intervjuer fra de største spillmessene i verden. Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Gamereactor
anmeldelser
Mortal Kombat: Shaolin Monks

Mortal Kombat: Shaolin Monks

Glem Sub-Zeros miserable Mythologies. Mortal Kombat tar et skritt i en ny retning, og det funker godt. Vi har testet!

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt

Midway er tilbake med enda et spill i den nå nokså gamle Mortal Kombat serien av slåssespill. Shaolin Monks er derimot ikke enda et standard ledd i kjeden av MK, men mer en eventyr spin-off satt i MK verdenen med Liu Kang og Kung Lao i hovedrollene. Shaolin Monks er riktignok ikke alene om å være det den er, Midway har prøvd på noe lignende før (vel, ikke så lignende spillmessig kanskje, men konseptet er det samme), uten at det var noen større suksess. Sub-Zero spin-off'en Mythologies, som er det eneste av spillene utenfor hovedserien som jeg har prøvd, er iallefall for å dra en kjapp sammenfatning av lite ord, kort og konsist; ræva.

HQ

Så da. Shaolin Monks setter ikke spilleren, som vanligvis gjelder, spikret fast til arenaer, og det er heller ikke 1 mot 1 slåssing det er snakk om heller.. for det meste. Det er jo selvsagt mer enn en spillmodus i spillet. Neida, som Liu Kang eller Kung Lao.. eller begge (2-spiller modus), løper du gjennom de forskjellige realmene (forskjellige dimensjoner, eller verdener om du vil) i en mer tradisjonell brawler, beat-em-up type motor. Man kan kjapt nevne klassikere som Double Dragon og Final Fight, som gjorde denne typen spill populære på 90-tallet, og et brett i Shaolin Monks vil typisk være å slåss seg fra den ene enden av brettet til den andre, noen av brettene har også flere utganger så man må pent regne med å løpe igjennom deler av disse flere ganger.

Hva kontrollen angår har du litt mindre slåssefunksjoner enn vanlig i MK spillene, men du sitter igjen med tre forskjellige slag-knapper, blokk, kast, hopp, og en del forskjellig funksjoner plassert på L og R'ene, så ikke altfor langt unna det man vanligvis har allikevel, og for et mer rent eventyr type spill med en blanding av utforskning av brett, platform-hopping og slåssing så fungerer det veldig bra. Spesialangrepene til de forskjellige slåsskjempene utføres ved å holde L1 inne og trykke en knapp som gjør disse mye kjappere og utføre. Kan høres litt for simpelt ut, men det fungerer bedre til spillet enn det å trykke inn knappekombinasjoner ville gjort. Disse kan du også oppgradere med "penger" du får for det meste av slåssing. Fortsatt er det litt å finne på for de mer tekniske slåss-entusiaster, med ting som et uendelig kombo-system og ingen oppskrift på komboer lagt ut i spillet, noe som gir en litt mer arcadestil til å prøve seg fram. Man blir riktignok angrepet av 2-3 fiender samtidig for det meste, så det er mulig å dra rimelig lange komboer om man tar alle. Det finnes også en hel del moves du lukker opp i spillet ettersom du tar deg igjennom, f.eks lengre hopp og et slag som knuser blokker som sperrer av deler av brett. Disse gir spillet litt mer Metroid følelser, der du ser flere steder du mentalt lager en liten notis til deg selv om at du må huske på å gå tilbake dit etter at du har funnet riktig oppgradering som gjør deg i stand til å komme deg videre.

Det beste med Shaolin Monks er tross alt dette å spille det to stykker samtidig. Det er en hel del ting som er forskjellig når du gjør det, og det man først legger merke til er at begge spillerne deler den samme 'health-bar'en. Man deler også skjermbildet, og når man begynner å bevege seg rundt ser man at det må en del lagspill til for å klare å dra kameraet i riktig retning. Det er litt vanskelig i starten - kaotisk - men ettersom man lærer seg å kommunisere utenfor skjermbildet om hvor man skal, så blir dette en ekstra glede å mestre. Spillet begynner så å gi litt tilbake igjen for slitet, med en del ekstra rom å søke igjennom, steder som bare kan åpnes om man er to om det, og slike ting. Veldig hyggelig alt i alt, men det blir ikke helt det samme å gå tilbake igjen til det som enspiller etter en hel lang kveld/natt spillende med to.

Grafisk setter jeg spillet veldig høyt, men bare inni selve spillet når du spiller. Fargene og alt ser bare veldig flott ut. Det er vel bare Deception av de andre MK spillene som kan komme i nærheten av å realisere de forskjellige Mortal Kombat realmene til samme grad, og Deception's modus med fri løping rundt er ikke i nærheten av like imponerende. Det er bare et eller annet i blandingen av lysbruk og farger - altså den visuelle stilen og det mer tekniske som anti-aliaserte polygoner på hele skjermbildet. Men det skal være sagt at film-sekvensene, det pre-rendrede greiene, ikke holder mål sammenlignet med selve spillet. Fargene og sånt er vel for det meste det samme, og det er selvsagt mer detaljer overalt, men det er også her man blir fortalt historien man løper igjennom. Vi får noen close-up shots av spillfigurene.. som.. bare er helt motbydelig dårlig modellert. De er ikke lave på polygoner eller noe sånt, men det er bare elendig håndverk man har med å gjøre her. I tillegg er animasjonene i disse sekvensene, og stemmene til de forskjellige karakterene veldig dårlig. Ach so. Lyden i spillet er grei nok alt i alt om man ikke tar med skuespillerne som gir stemmer til Liu Kang og gjengen da, all haiyaa-skrikingen mens man slåss kan bli litt mye i lengden men, ikke så stor variasjon der heller.

Dette er en annonse:

Alt i alt er jeg veldig positivt overrasket over Shaolin Monks. Det fungerer veldig godt. Eventyret er muligens en smule kort, spesielt om man spiller det alene, men det er flere moduser og ikke minst flere spillfigurer å sette fingrene i. I tillegg kommer en helt usannsynlig mengde med ekstra greier å låse opp, som det alltid er i MK spillene. Hva med Mortal Kombat 2 arkadeversjonen? Jepp, den finnes inni der. Har man noen å spille dette sammen med er det absolutt verdt å sette av en hel helg til.

Mortal Kombat: Shaolin Monks
Mortal Kombat: Shaolin Monks
Mortal Kombat: Shaolin Monks
Dette er en annonse:
Mortal Kombat: Shaolin Monks
Mortal Kombat: Shaolin Monks
Mortal Kombat: Shaolin Monks
Mortal Kombat: Shaolin Monks
Mortal Kombat: Shaolin Monks
Mortal Kombat: Shaolin Monks
Mortal Kombat: Shaolin Monks
Mortal Kombat: Shaolin Monks
Mortal Kombat: Shaolin Monks
08 Gamereactor Norge
8 / 10
+
To spillere! Flott å se til (ingame). Helt gal mengde med ekstramateriell.
-
Litt kort hovedmodus. Misfostre i cg-sekvensene. Pass opp!
overall score
er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene

Relaterte tekster

0
Mortal Kombat: Shaolin MonksScore

Mortal Kombat: Shaolin Monks

ANMELDELSE. Skrevet av Bent Granheim

Glem Sub-Zeros miserable Mythologies. Mortal Kombat tar et skritt i en ny retning, og det funker godt. Vi har testet!



Loading next content