Norsk
Gamereactor
forspill
Motorstorm

Motorstorm

Det er vanskelig å vite helt hva man skal forvente når en ny konsoll lander. Utgivere og distributører skriker ut ord og vendinger som "Nyskapende!", "Nye standarder for grafikk!" og "Noe for alle!"...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Om det stemmer eller ikke; propaganda og fakta går hånd i hånd. I siste instans kan man aldri være helt sikker hva man får når man tar den nye konsollen ut av esken. Lanseringsspill pleier ofte også å være en blandet opplevelse, og det er ikke alltid de som har sett best ut på videoer og demostrasjoner som faktisk leverer varene. Vi satte oss ned med et av de spillene til Playstation 3 som ser aller mest spennende ut, og selv om ikke Motorstorm lever helt opp til den videoen som ble vist på E3 for et drøyt år siden, er det nok av moro å ta tak i.

Motorstorm er racingspillet som legger til action der de andre lanseringsspillene til PS3 kun tilbyr alminnelig kjøring. Der andre spill tilbyr noe som ligner en pornografisk kjærlighet for biler, koser Motorstorm i stedet med ødeleggelse og voldsomhet. Hovedaktøren er grafikkmotoren som kaster rundt mudder, partikler og vrakdeler uten å svette. Hver eneste gang man kjører feil, går spillet over i en kort slow motion-sekvens som virkelig viser hvilke deler som flyr hvor og på hvilken måte røyken velter ut av vraket. Til å begynne med ser det flott ut, men etter hvert som tiden går ender det i en slags masturberende selvtilfredshet fra utviklerne, som sier: "Se hva vi kan gjøre!". Sekvensene er kortere enn forrige gang jeg stiftet bekjentskap med Motorstorm, men med mindre krasjet er usannsynlig spektakulært, er det irriterende å se bilen snegle seg gjennom luften. Spesielt om man bare vil inn i løpet og komme seg videre igjen.

En annen kanin Motorstorm trekker opp av hatten er en gradvis deformering av banen. Overflaten endres nemlig etter det som skjer. I løpet av et par runder er jorden og leira fulle av hjulspor. Angivelig skulle dette ha innflytelse på styringen, men det var i første omgang ingen forskjell på å kjøre i oppkjørt eller jomfruelig jord. Om det vil være av betydning i den endelige versjonen er fortsatt uvisst, men visuelt ser det meget pent ut. Derimot har de ulike underlagene en merkbar effekt på kjøretøyene. Store, tunge biler kan lett brøyte seg gjennom leirete veier, mens de lettere kjøretøyene bør holde seg til mer høyereliggende områder der de ikke sinkes. Stanser man av en eller annen grunn likevel, kan man bruke boost-funksjonen. Det er mulig å booste stort sett når som helst, selv om man likevel må være oppmerksom på motortemperaturen. Blir motoren for varm, eksploderer den. Anbefales ikke. Da er du i gang med en ny runde slow-motion, mens du bare higer etter å kjøre mer. For misforstå¨meg rett. Det er utrolig moro å spille Motorstorm.

Men det er ikke grafikken med alle partiklene sine eller lyden med høyttalere fordelt rundt på banen som virkelig herjer i Motorstorm. Når løpet er i gang, og øynene sjalter bort alle unødvendig inntrykk mens ørene lukker seg for all unødig støy, er det ett element som fortsatt skinner. Den kunstige intelligensen er fortreffelig og sørger for intens konkurranse gjennom løpene, noe som alltid er å foretrekke. Ikke nok med at den er intelligent, den kunstige intelligensen er også aggressiv som bare pokker. Mange bilspill skilter med god intelligens, og det eneste som skjer er at bilene kjører utrolig mye fortere enn deg. Kommer de for langt foran bremser de så opp for å vente på deg. I Motorstorm er det helt, helt annerledes, og det er de innbitte kampene med andre kjøretøy og sjåfører som gjør at du merker at her er det faktisk snakk om en intelligens. Forbered deg på fiendskap mellom de forskjellige bilene, og avpass kjørestilen etter hva du kjører. Spesielt ATVene og motorsyklene bør passes godt på, ettersom de enkelt kan bli knust til støv av de større bilene. Personlig fikk jeg mye moro ut av å knuse motorsykler under min store, osende lastebil. Selv de større bilene er i faresonen. Det er ikke sjelden man ser biler som dyttes inn i fjellvegger eller ut over en avgrunn. I Motorstorm er de beste våpnene ikke raketter, miner eller mindre atomvåpen. Kampen utkjempes med støtfangere, håning og ren brutalitet.

Dette er en annonse:

Banene selv innbyr til konflikter. Rundt omkring finnes bygninger, skilt, bilvrak og annet man naturligvis kan dytte motstanderen inn i - og det er jo alltid gøy, spesielt når hindrene gjerne ødelegges totalt. Mindre morsomt er det når de ødelagte bygningene og skiltene ligger spredt utover banen og fungerer som hindringer. Høyttalere finnes også rundt hele banen. I stedet for en vanlig bilradio dundrer store høyttalere ut musikk over banen, med alt det innebærer av realistiske ekkoeffekter og det som bedre er. Samtidig bidrar det til den generelle fiendtlige stemningen, ettersom det er Nirvana, Slipknot og Primal Scream som står for lydsporenes dystre budskap.

Grafikkmotoren har fortsatt andre ting å vise frem enn biler som eksploderer og jord som pløyes opp. Den tegner realistiske bakgrunner og omgivelser, samt meget lekre lyseffekter. Det er en opplevelse å se en bane i solnedgang, der bilene bades i et blodrødt skjær. En så bra opplevelse at man nesten glemmer å smadre den nærmeste motorsykkelen i en klippevegg. Her ser man også konturene av det Sony har skrytt mye av, nemlig Playstation 3s evne til å vise detaljer i landskap på stor avstand. Mens bilen din knuses i sakte film kan du nyte synet av detaljene på fjellformasjonen på andre siden av dalen, minst en liten mil unna hadde det vært i det virkelige liv.

Motorstorm tegner faktisk til å bli nesten like interessant og flott som den første videoen fra Sony antydet, og bare det er egentlig helt fantastisk. De små kjøretøyene må smyge seg rundt hindrene, mens de store bare kan meie dem ned. Det blir ihvertfall spennende å se om Motorstorm holder dampen oppe hele veien når spillet kommer ut. Alle de rette elementene er hvertfall til stede. Evolution Studios er definitivt på sporet av noe.

MotorstormMotorstormMotorstormMotorstorm
MotorstormMotorstormMotorstormMotorstorm
MotorstormMotorstormMotorstormMotorstorm
MotorstormMotorstormMotorstormMotorstorm
MotorstormMotorstormMotorstormMotorstorm

Relaterte tekster

MotorstormScore

Motorstorm

ANMELDELSE. Skrevet av Carl Thomas Aarum

Gjengen bak blant annet WRC 4 byr på en heftig racingfest der brennende bilvrak, sanseløse mengder lystgass!

Motorstorm

Motorstorm

FORSPILL. Skrevet av Asmus Neergaard

Heseblesende og spennende gjørmeracing til PS3 som kanskje svelger over for mye på det tekniske området...



Loading next content