Norsk
Gamereactor
artikler

Move eller Kinect?

Er du fortsatt i tvil om hvilken bevegelsesfølsom kontroller som passer deg best? Gamereactor gir deg en vurdering av fordelene og ulempene ved de to nyeste tilskuddene på treet, Microsofts Kinect og Sonys Move-tryllestav.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Man kan ikke snakke bevegelsesfølsomme kontroller uten å være innom Nintendo Wii eller Sonys Eyetoy. Sistnevnte var veldig begrenset av den daværende konsollens prosessorkraft, og er milevis unna begge de to nye kontrollenes muligheter.

Wii-konsollens Wii-fjernkontroll er avgjort den mest etablerte av dem, og med Wii Motion Plus har den på samme tid blitt langt mer presis enn hva den var i begynnelsen. Den er derimot fortsatt ikke mer presis enn Sonys Move-kontroller, som har et par andre triks å by på.

Til gjengjeld er det defacto-kontrolleren på Nintendos maskin som skal vurderes, med tanke på at man ikke skal være påkrevd å investere i en ny dings når maskinen først er kjøpt (selv om dette også blir feil med tanke på at man nærmest er tvunget til å kjøpe minst én ekstra kontroller og Nunchuck).

Skal kampen stå mellom Kinect og Move er kaken mer jevnt fordelt, og det dukker stadig opp videoklipp som viser forbannelsen og velsignelsen ved dem begge. Diskusjonen er allerede brennhet, på tross av at de færreste enda ikke har hatt muligheten til å prøve dem begge.

Dette er en annonse:

Av den grunn har vi valgt å samle de største forskjellene på kontrollmetodene i denne artikkelen, slik at dere kan veie frem og tilbake hvilken enhet som vil falle best i smak hos deg og dine.

Og la oss bare slå fast først som sist: Begge de nye kontrollene har muligheter, men i siste runde blir det opp til spillerne å avgjøre hvem som vinner. Selv om både Move og Kinect har likhetstrekk med tidligere teknologi, leverer for eksempel Move et magnetometer som er ett steg videre i forhold til Wii. Kinect har på sin side mulighet til å behandle to spillere med én sensor.

La oss begynne med fordelene og ulempene:

Move eller Kinect?
Dette er en annonse:

Moves fordeler
+ Presis med den rette programvaren
minimal forsinkelse
opp til fire spillere med flere kontrollere
billig startpris (449 NOK for en bevegelseskontroll)
standard kontroller kan brukes som erstatning for Navigasjonskontrollen)

Moves ulemper:
- prisen blir høy for to spillere med både bevegelse- og navigasjons-kontrollen
krever ofte grundig kalibrering
ikke veldig intuitivt for uerfarne spillere
mer følsomt enn Kinect med lyskilder

Move eller Kinect?

Kinects fordeler:
+ to spillere på samme enhet
ingen fysisk kontroller - perfekt for hele familien
lett å bli med å spille
ansiktsgjenkjenning for hurtig innlogging
ikke synlig påvirket av vanskelige lysforhold

Kinects ulemper:
- merkbar forsinkelse ved enkelte spill
dyr startpris (Kinect til to spillere inkludert Kinect Adventures, ca 1299 NOK)
mer unøyaktig enn Move
krever mer plass enn Move (minimum 2 meter til skjermen/sensoren)

Move-favorittene:

Move eller Kinect?
Sports Champions.
Move eller Kinect?
Flight Control.
Move eller Kinect?
Tumble.

Kinect-favorittene

Move eller Kinect?
Dance Central.
Move eller Kinect?
Kinect Sports.
Move eller Kinect?
Your Shape: Fitness Evolved.

Vi mener
I redaksjonen foretrekker vi fortsatt den tradisjonelle kontrollmåten fremfor både Move og Kinect. Unntaket er derimot, om det skal festes eller fjolles, hvor vi foretrekker å gjøre det så enkelt som mulig - nemlig å droppe kontrolleren. Det er enkelt å hoppe inn og ut av spillene, om ønskelig. Det er perfekt til festen, eller om barn og mindre spillinteresserte skal delta.

Vi har hatt problemer med Move i forbindelse med prosjektorer, uten å støtte på samme problem med Kinect, i tillegg har det vært langt mindre behov for kalibrering underveis. Vi har enkelte ganger støtt på problemer med lysforholdene i rommet med Move, og det har simpelthen vært mindre knoting med Kinect. Vi har opplevd den som mer brukervennlig.

Vi mener derimot at Move kan være et mer fornuftig produkt for enkeltspilleren som krever en bevegelsesfølsom kontroller, ettersom presisjonen legger opp til mer «seriøst spilling» på lengre sikt, og disse brukerne vil være mer villige til å akseptere grundigere krav til kalibrering. Samtidig føles Move mer som en Wii.mote, og gir ikke den store «aha-opplevelsen». Lyskulen med de skiftende fargene og magnetometeret åpner derimot for interessante muligheter i fremtiden.

Likevel har vi fornemmelsen av at de fleste spillerne som ønsker en seriøs spillopplevelse allerede har funnet favoritten: Den tradisjonelle kontrollen.

Til syvende og sist er det riktignok deg, som skal vurdere og spille med en av disse. Derfor håper vi at du med denne guiden får det litt enklere å gjøre det rette valget. Og husk, uansett hva du velger er det mange spennende spillopplvelser på horisonten med begge bevegelseskontrollene.

Fremtidsperspektivene:

Her blir det virkelig interessant. Sony og Microsoft går etter to forskjellige grupper spillere, og svaret på spørsmålet ligger i spillene. Move har fått en dårlig start med hard kritikk fra en skokk med anmeldere, inkludert oss. Likevel tør vi å påstå at Move er den kontrolleren som lover best for den typiske spilleren, med tanke på at den blir integrert i spill som Killzone 3 og Socom. En del interessante spill ligger også på horisonten, så Move-kulen er definitivt ikke en tapt sak.

Microsoft leverer til gjengjeld et ganske tydelig budskap: det skal være enkelt og morsomt å spille, samt åpne opp for et publikum som ikke nødvendigvis føler for å befenge seg med knapper og kontroll for å spille. Hvis Kinect kan levere annet enn familiespill kan den hurtig vise seg å vinne ihuga spillere i tillegg, noe Dance Central er et konkret bevis på (uhyre presist og utfordrende).

Det er i hvert fall ingen tvil om at fremtiden har startet, og uavhengig av holdninger har det sjelden vært så mange måter å spille på. Det bør alle typer spillere glede seg over.

I GRTV-klippet nedenfor kan dere lære mer om hva våre svenske og engelske medarbeidere har å si om Kinect og Move.

HQ


Loading next content