Move Mind Benders

Move Mind Benders

Move Mind Benders er noe av det beste jeg har spilt med Playstation Move, og byr på tre morsomme spill der du må bruke hodet...

Selv synes jeg at måten Sony har markedsført Playstation Move kunne vært bedre. I stedet for å fokusere på innovasjon og servere spill som virkelig imponerer, har de fokusert på familiemoro og konkurransespill som vanligvis ikke er over gjennomsnittlig bra.

Derfor blir jeg glad når jeg ser titler som Tumble og echochrome ii dukke opp på markedet, som virkelig er spill som gir en god grunn til å skaffe et Move-sett til Playstation hjemme i stua. Til nå har disse to titlene bare vært nedlastbare på Playstation Store, men sammen med den gode gamle klassikeren Lemmings har de nå blitt lansert som et fullpris-spill.

Det første spillet jeg kastet meg uti var Tumble. Tumble er et spill som i all hovedsak dreier seg om klosser, men det er morsommere enn det høres og ser ut til. Move-kontrolleren blir tatt flittig i bruk, og i stedet for å ha blitt et kjedelig byggespill, har det blitt en lek som dreier seg om kløkt og presisjon. I spillet skal tårn både bygges og sprenges, og utviklerne har gjort spillet overraskende variert ved å implementere mange forskjellige utfordringstyper.

Når du skal bygge tårn så høye som mulig må balanse og friksjon på klossene vurderes, og når du skal bruke et visst antall klosser på et tårn må du finne ut i hvilken rekkefølge du bør bygge for at tårnet skal bli stabilt nok. Når du derimot skal sprenge dem må man tenke på hvor de tre minene som skal ødelegge tårnet bør befinne seg for et mest mulig destruktivt resultat. I tillegg kan spillet nytes med venner ved å sette annenhver kloss på tårnet, som resulterer i nervepirrende konkurranser.

Tumble er sannsynligvis det beste spillet i hele pakken, men det er bare så vidt. Echocrome II er nemlig også noe skikkelig snadder, og det mest fascinerende Move-spillet jeg har kommet over. Førsteinntrykket var svært bra med tanke på det flotte designet og den fine presentasjonen, og når jeg ble introdusert for spillets muligheter ble jeg virkelig imponert.

Spillet går ut på at du med Move-kontrolleren skal hjelpe en liten skyggefigur over plattformer laget av skygger, som du da tilrettelegger ved å plassere objektene som lager skyggene i gunstige posisjoner. Spillet føles jevnt over svært gjennomtenkt med de ulike elementene du bruker til å få figuren fram og tilbake, og gir ordentlig hjernetrim til tider. I tillegg føles spillet svært avslappende med sin passende musikk og behagelige grafikk, men jeg må likevel si at spillet ble litt vel ensporet i de litt lengre dosene. Rent teoretisk sett er echochrome II likevel spillet som holder lengst i pakken med sine svært mange brett, en skapermodus som definitivt er verdt å prøve seg på, i tillegg til at andres kreasjoner ligger spilleklare på nettet.

At klassikeren Lemmings var med i Move Mind Benders synes jeg virket veldig spennende. Dette er et spill jeg selv ikke hadde spilt på veldig mange år, men som jeg husket som noe jeg koste meg mye med. For de som ikke vet det skal du i Lemmings hjelpe noen relativt hjernedøde småfolk med grønt hår med å komme seg fra A til B, dette ved hjelp av hjelpemidler som spader, bomber og en slags paraply som fungerer som en fallskjerm. Noe som kan bli nokså vanedannende, og som gjør spillet til samlingens tidssluker.

Selv om spillet definitivt er ganske så morsomt, synes jeg det var morsommere å spille spillet uten Move-kontroller. Joda, Move-kontrolleren er i utgangspunktet et supert alternativ, men akkurat i dette tilfellet synes jeg det kunne blitt gjort hakket mer utført. Som vi alle vet er Move-kontrolleren uhyre presis, og kjenner hver eneste lille bevegelse du gjør med hånda, og jeg synes ikke dette passet så veldig bra til Lemmings.

Når spillet i utgangspunktet dreier seg om å velge en funksjon fra en meny nederst på skjermen for å så velge hvilken lemming som skal bruke den synes jeg det blir unødvendig å implementere en såpass nøyaktig kontroll. Dette kan nemlig ofte ende med at man velger feil lemming, zoome-knappen til tross. Men men, at Lemmings jevnt over fortsatt er moro etter 20 år er en bragd i seg selv.

Dette er altså en samlepakke med hele tre spill, og de fleste vil sikkert bytte spill når de har holdt på en stund med et av dem. Hvis du er blant dem har jeg dessverre en dårlig nyhet til deg. Sony har nemlig ikke gjort ting så enkelt som de burde ha gjort, og menyen der du velger hvilket spill du vil spillet kommer du ikke tilbake til med mindre du starter spillet på nytt. Ganske ugunstig, spør du meg.

Men Move Mind Benders har ikke mange feil, og er sannsynligvis blant det beste man kan skaffe for Playstation Move i disse dager. Alle tre spillene i pakken byr på både hodebry, moro samt en hel del sjarm, og passer for både store og små. Med hele tre spill bør det absolutt nevnes at dette kan holde svært lenge. Det passer med andre ord perfekt for deg på utkikk etter mye hjernetrim for pengene.

Move Mind BendersMove Mind BendersMove Mind BendersMove Mind Benders
8 / 10
+