Den kjente animeserien Naruto har blitt spillmatisert mye. Veldig mye. Man trenger fire hender for å telle alle spillene - pluss/minus noen fingre. Nå gjør ninjahelten og hans venner sitt inntog på Wii, noe som vil si at han finnes på tilnærmet alle nyere spillplattformer. Serien er utrolig populær, både i Japan og resten av verden. Det er lettjente penger å raske sammen et spill basert på tegneserien, og av den grunn er majoriteten av spillene en sørgelig affære. Ubisoft gjorde et vellykket forsøk i fjor med Naruto: Rise of a Ninja, et spill som fikk av 8/10 her i Gamereactor. Og med sistnevnte friskt i minnet spør jeg meg: vil Naruto gjøre en like smidig debut på Wii?
Tittelen på spillet er i alle fall langt ifra smidig. Ordet "Revolution" er klistret på i siste liten for å skille Wii-tittelen fra Gamecube-spillet. Dette er faktisk det samme spillet vi spilte på den lilla boksen for noen år siden. Et resirkulasjonsobjekt. Og resirkulering er bra i den virkelige verden, men ofte tvilsomt i spillverden. Jeg vet ikke om tittelen "Revolution" er ironisk ment, men i så fall avslører det en viss sans for humor. Eller bare kunnskap innen salgsteknikk. Fakta er uansett at dette spillet burde hete Naruto: Clash of Ninja Recirculation...
Jeg er rimelig sikker på at dere som er interessert i dette spillet allerede har sett eller lest serien. Man spiller Naruto-spill fordi man liker Naruto-universet. Jeg er selv fan av den japanske serien, og kjenner alle karakterene og stedene når jeg spiller Clash of Ninja Revolution. For en som ikke kjenner til historien rundt Naruto, er dette mye mindre tilfredsstillende. Skulle noen allikevel kjøre med hodet i veggen, kan jeg avsløre at historien i spillet har meget lite å si. Som i de fleste andre slåssespill. Den starter på et punkt i serien, går videre til et punkt lengre ut i serien, og går tilbake til det samme punktet som egentlig er litt før det punktet som var lengre ut i serien. Forvirrende og ubegripelig unødvendig, selv med stillbilder og tekst. Denne løsningen sørger ikke bare for at nye spillere blir sittende som spørsmålstegn, men også at kjennerne blir frustrert. Men - hva gjør det - den to timer lange historiedelen består jo bare av slåssing uansett...
Og ærlig talt, historie er ikke hva folk bryr seg om når de går til innkjøp av et slåssespill. Så hva annet har spillet å by på? Man begynner med blant annet Sakura, Sasuke, Naruto, Kakashi, Neji og Jiraya, og låser opp flere etter hvert. Jeg skal ikke røpe noe, men fans av serien vil nok spille til en viss Uchiha er låst opp. I tillegg til historiemodusen er det selvfølgelig flere moduser å sette tennene i, men gjennomgående kan vi si at originalitet er ikke-eksisterende. Clash of Ninja Revolution gjør virkelig ingenting for å prøve noe nytt.
Kontrollmetoden her er en katastrofe. En salig oppvisning i hensynsløs maracas-manér. Bare ved å gjøre standardangrepet bevegelsessensitivt, har utviklerne prestert å forvandle oss uheldige spillere av Clash of Ninja Revolution til filledukker med ADHD. Wii-kontrolleren fungerer ikke. I det hele tatt. Naruto har heldigvis innebygd støtte for Classic Controller og Gamecube-kontroll. Kanskje ikke overraskende med tanke på at det opprinnelig er til Gamecube, og har du en Classic Controller eller Gamecube-kontroll kan du spille som folk flest.
Og da blir det faktisk litt gøy. Undertegnede byttet fort ut Wiimoten med en Classic Controller, og har fordypet seg i spillet med sistnevnte. Det fungerer mye bedre sosialt og spillmessig. Okey, spillet er ikke på langt nær så dypt som Virtua Fighter 5, men for en fan av Naruto kan det kjapt ligge underholdning i litt hopping og sparking. Jeg fant meg faktisk litt revet med da jeg banket venner med Kage Bunshin no Jutsu og Chidori, mest på grunn av de små klippene som vises når angrepene blir aktivert. Grafikken er cel-shadet og passer til tegneserien, men kan bli litt for firkantet og ujevn. Den gjør sitt, men imponerer ikke.
Når alt kommer til alt kan dette være en godkjent opplevelse for hardbarka fans. Så snart jeg byttet kontrollmetode ble underholdningen hakket bedre. Det er trist at utvikleren ikke har prestert å integrere et mer robust system med selve Wiimoten, selv om noen kanskje finner det morsomt å rulle håndleddet frenetisk. Og til opplysning for dere som har det på Gamecube - dette er nesten akkurat det samme spillet, bare med noen nye karakterer. For dere Wii-eiere uten Gamecube: kanskje er det lurt å finne det originale Clash of a Ninja i billigkurven? Wii er jo tross alt bakoverkompatibel...