Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 4

For å sikre et friskt perspektiv tok serienybegynner Jonathan på seg oppgaven med å anmelde det fjerde og siste Naruto Shippuden-spillet...

Den fjerde store ninjakrigen har begynt. På den ene siden har vi de allierte ninjastyrkene med Naruto Uzumaki i spissen. På den andre siden finner vi Akatsuki-gjengen med den maskerte mannen Tobi i front. Tobi har noen virkelig ekle planer, og det er opp til Naruto og gjengen å stoppe ham før verden faller ned i kaos og ondskap. Samtidig er ikke alt helt svart-hvitt, og mye rart foregår i kulissene. Hvem er egentlig dine venner, og hvem er dine fiender? Én ting er i hvert fall sikkert. Du har sinnssyke mengder med intense kamper foran deg før sagaen når slutten.

Før jeg går videre må jeg presisere at jeg ikke er noen Naruto-fan. Sannheten er heller at jeg knapt har noe forhold til denne animerte ninjasåpeoperaen i det hele tatt. Etter en stund kunne jeg også konkludere med at denne historien ikke var noe for meg. Nei, dette er en historie først og fremst for allerede godt etablerte Naruto-fans, som kjenner til universet fra før av. Det er ikke så rart, i og med at dette er den siste delen av Naruto Shippuden-historien, men jeg føler likevel at jeg må nevne det. For nybegynner i serien fungerer ikke dette noe særlig, selv om utviklerne har gjort et forsøk på ta ferske spillere med inn i varmen. Dette gjøres gjennom stadige tilbakeblikk (flashback) og referanser, men det ble rett og slett litt for mye å skulle presse inn i hodet for min del. Det ligger på Hotell Cæsar-nivå når det gjelder antall konflikter og intriger, og jeg skjønner ikke bæret når karakterene begynner å snakke om ting som har skjedd tidligere.

Når det er sagt er hovedbudskapet til spillet lett å ta innover seg. Det handler om at kjærlighet og vennskap er det viktigste man har i verden. Det hamres inn med så overdreven styrke at det nesten blir komisk til tider. På tross av dette må jeg si at stemmeskuespillet er veldig bra fra alle involverte, og selv om jeg ikke helt forstår hvordan alt henger sammen formidles alle de store følelsene med ekte bravur. Alt som blir sagt leveres med stort hjerte og det er vanskelig ikke å bli trukket inn i dialogene selv om jeg ikke klarer å holde tråden hele tiden.

Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 4Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 4

Det jeg mister av historien får jeg imidlertid tilbake fra det visuelle. For dette er et virkelig flott spill som åpenbart går inn for å yte kildematerialet rettferdig. Hver karakter og hvert miljø er utformet med stor kjærlighet, og mange ganger drømmer jeg meg bort og tenker at jeg sitter og ser på serien, og ikke et spill. Det er vanskelig å skille mellom dem i dette tilfellet. Spillet er malt på et stort lerret med en nydelig fargepalett, og bevegelser og animasjoner er fenomenalt jevne og flytende. Noen ganger er det et nesten best å overgi seg og å få juling av en motstander, bare for å kunne lene seg tilbake og se den nydelige balletten som utspiller seg på skjermen.

Det er voldsomt og overdrevet, men på en vakker måte. Noen av angrepene er så flotte at jeg faktisk fikk hakeslepp. Digre monumenter som stiger opp fra bakken, før du pepres av ildkuler. Tusenvis av sverd som faller fra himmelen. Ingenting er umulig, og det er rett og slett en fryd å bevitne alt sammen.

Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 4Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 4Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 4

Samtidig står man selvsagt ikke bare og ser på hele tiden, og dessverre er ikke selve kampsystemet like vakkert som kampscenene. Det er skuffende få angrepskombinasjoner å lære seg, og kontrollsystemet er klønete i bruk. Dette gjelder ikke minst for en nybegynner som meg. Jeg opplevde systemet som unødvendig komplisert, og det tok lang tid å lære seg det skikkelig. Da jeg kom til dette punktet oppdaget jeg paradoksalt nok at systemet heller ikke har noen dybde å snakke om, så alt i alt blir dette for svakt.

Det virker også billig at alle de spillbare figurene i praksis har de samme angrepene, selv om animasjonene er ulike dem imellom. Resultatet av dette er at mangel på variasjon gjør seg gjellende, og dette til tross for at over hundre ulike figurer er inkludert. Heldigvis har man med seg en partner på jobb, som man kan bytte til når som helst i kampens hete. Disse partnerne har ulike egenskaper, og ved å veksle mellom dem kommer i hvert fall litt mer variasjon til syne.

Videre er jeg ikke særlig fornøyd med kameraføringen i Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 4. Kameraet sitter enten for lavt eller for høyt, og det er altfor lett å miste oversikten i kaoset. Problemet forsterkes av at brettene er formet som store arenaer. Du kan løpe fritt rundt, men kameramannen sliter med å holde følge. Plutselig kan synsfeltet ditt være fullstendig blokkert av ryggen til en fiende, og den slags blir veldig fort frustrerende.

I tillegg til historiedelen (som jeg selvsagt ikke skal spolere her), finnes det også en modus kalt Adventure. På papiret har modusen nesten en MMO-tilnærming, da man får sjansen til å bevege seg fritt rundt i omgivelsene. Du får møte diverse personligheter, gjøre ulike oppdrag, og lære mer om Naruto-universet. Det ville vært perfekt modus for en nybegynner som meg, hvis den bare hadde vært gjennomført litt bedre. I realiteten går nemlig mesteparten av tiden med på å forflytte seg fra punkt A til B i en livløs og uinspirert verden. Innimellom slåss du litt, før prosessen gjentas. Til syvende og sist er derfor Adventure-modusen først og fremst egnet for de som er totalt frelst på alt som har med Naruto å gjøre. For andre er det bedre å spille historien, eller å ta noen matcher i Free Battle-modusen mot en venn.

For å spille mot en venn fungerer faktisk veldig bra, til tross for vriene kontroller og dårlig kamera. Når begge to forsøker å treffe med de aller kraftigste angrepene, oppstår et herlig kaos. Takket være de vakre animasjonene er det veldig underholdende å se på, og det er i grunnen synd at modusen kun har støtte for to spillere. Med støtte for fire eller flere kunne nemlig Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 4 ha blitt et utmerket partyspill.

For å ta oppsummeringen er altså Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 4 et helt godtkjent spill, men ikke noe mer enn dét. Hvis du er storfan av Naruto-universet er det ikke noe å lure på. Er du derimot ikke så kjent med serien fra før finnes det mange alternative fightingspill som har vesentlig mer å by på.

Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 4Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 4Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 4Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 4
6 / 10
+