NFL Street

NFL Street

Amerikansk fotball, jeg tenker automatisk på filmer som Any Given Sunday, Jerry Macguire og Wildcats. Jeg tenker på puppestuntet til Janet Jackson...

Amerikansk fotball, jeg tenker automatisk på filmer som Any Given Sunday, Jerry Macguire og Wildcats. Jeg tenker på puppestuntet til Janet Jackson, og jeg tenker på de krevende Madden-spillene. Selv om jeg ikke alltid er så oppslukt av NFL er det en fantastisk sport å se på. Jeg har gjentatte ganger forsøkt å sette meg inn i Madden, men uten suksess, det tok for lang tid å bli god. Men med NFL Street skal det hele forandre seg tenkte jeg. Hva annet kan man forvente av utgiverne av for eksempel SSX serien og NBA Street?

NFL Street spilles med syv spillere på hvert lag. Den eneste merkbare forskjellen i regler er at de har kvittet seg med field goals. (Når de har en mulighet til å sparke ballen for å få ekstra poeng.) De erstattet det med mulighet for en ekstra touchdown for det scorende laget. Dette fungerer veldig bra i mine øyne, siden det er vanskelig å balansere field goals.
Det de fleste vil starte med er NFL Challenge mode, hvor du begynner med et lag bestående av 7 personer. De har standard "kule" navn etter hvilken spillestil du velger (defensiv, offensiv osv). De skiftet jeg raskt ut med navn fra filmer som for eksempel "Any Given Sunday". (Willie Beamen) Deretter spiller man mot ekte NFL-lag, og her kommer noen småproblemer inn.

Det kan være hardt å begynne mot virkelige stjerner når man selv bare har middelmådige spillere som alltid mister ballen. Det er derfor man har Challenge-systemet. Hvor man tar på seg forskjellige oppgaver for å tjene "skill-points", ekstra spillere, eller utstyr som forbedrer spillerene dine. De er rangert fra "no skill" til "legendary skill", og de vanskeligste utfordringene er alt for krevende. Dessuten er noen av de lette utfordringene litt for tidkrevende, og noen av de vanskelige er for lette. En "legendary skill" utfordring er at man begynner i forsvar på siste linje og skal forsvare mot touchdown. Om man bare spiller en gang er dette umulig. Men en av ti ganger mister nesten alltid motstanderen ballen. Så det er en utfordring som kun går på statistikk. Et irriterende moment er at man ikke kan ta challenges når man spiller mot lag, og at man må slå 5 lag i strekk før man kan bevege seg mot challenges igjen.

Hovedproblemet til NFL Street er nok forsvarsspillet. Der NBA Street faktisk gjorde det litt enkelt og morsomt å være i forsvar, gjør NFL Street det bare til et irriterende moment. Og når computeren i tillegg jukser, skrur man ofte av maskinen i frustrasjon. Det er nemlig lagt til en funksjon hvor man mister ballen oftere, cpu-motstanderen løper lynende fort og så videre om man leder med mer enn 10 poeng (selv med CPU assist slått av). Dette gjør at man raskt mister forspranget, og at man ser med misnøye på at den velfortjente ledelsen blir ødelagt. Jeg kan ikke si det nok hvor mye jeg hater spill der CPU’en tar i bruk ulovlige midler for å vinne. Samtidig kan angrepene bli litt ensformige da man ofte tyr til rush langs linjen på grunn av manglende pasning og mottaksferdigheter blant spillerene. NFL Street kan faktisk være litt vanskelig å sette seg inn i, noe jeg ikke forventet av en BIG-tittel. Jeg kan også her bruke NBA Street som et eksempel hvor alt fungerte fint.

Grafikken er for meg litt skitten og kantete. Noe sier meg at grunnen til dette er alt det forskjellige utstyret man kan ruste spilleren med. Spillerne ser også litt overdimensjonerte ut, men dette er da litt av sjarmen med Street-utgavene. Fysikken fungerer derimot perfekt. Ballen og kollisjonsystemet er akkurat som det skal være, selv om det ser litt merkelig ut når det er fire motstandere som prøver å få deg ned i bakken.

På lydsiden er det veldig variert. Som med alle andre EA spill er musikken topp. Hip-hop er temaet i NFL Street og det fungerer veldig bra. Men så har du kommentarene. Før hver kamp får vi se to representanter fra de respektive lagene som prater sammen, og det er vel 2-3 forskjellige samtaler. Det hele blir like repeterende som en episode av Hotell Cæsar.

Grafisk sett ligger ikke PS2 versjonen langt unna de andre konsollene. Siden PS2 kontrolleren er perfekt til sportsspill, samtidig som PS2 versjonen har internettmuligheter, så gjør dette at NFL Street er best til PS2. Dessverre bør du gjennomføre NFL Challenge før du spiller over nett, for det er de lagene man bruker der. Har man ingen venner er ikke dette den type spill du bør kjøpe, spesielt grunnet en juksende CPU. Men NFL Street er hever seg så mange hakk når du spiller det sammen med noen andre at man på nytt får den gode følelsen av å spille.

7 / 10
+
Flerspillermodus er upåklagelig.