Square Enix byr på en demo av deres kommende Nier: Automata, og denne er som du sikkert vet ute i dag. Demoen varer bare i omtrent 30 minutter, men det er en kompakt gjengivelse av hva vi kan se frem til i det ferdige spillet. Vi fikk teste det litt i forkant, og i rollen som androiden 2B skulle vi infiltrere en forlatt fabrikk for å ødelegge et veldig farlig våpen.
Protagonisten kuttet seg frem på det lineære brettet, og etter kort tid møtte vi en alliert, nærmere bestemt androiden 9S. Han bidro med taktisk nyttig informasjon og litt samtale, men vi fikk ikke styre ham. 9S er dog kalt en aktiv partner, så han deltar for egen maskin.
Nier: Automata utvikles av Platinum Games, og dette er et navn med litt tyngde innen actionspill. Med spill som Bayonetta, Metal Gear Rising: Revengeance og Vanquish, har studioet funnet en vinnende oppskrift, og det ser ut til at de fortsetter med denne i Nier: Automata. Dette er en veldig tilgjengelig blanding av fart og presisjon som gjør det enkelt å plukke opp kontrolleren for en liten spilløkt. Det tok dessuten veldig kort tid før jeg var overbevist av kampsystemet.
Fiendene er mange og ganske svake, så her handler det mest om å veksle mellom raske og harde angrep kombinert med hopp og andre bevegelser. Til å hjelpe oss hadde vi en drone som serverte nyttig informasjon underveis, men denne kan også brukes i kamp. Aktiver dronen når du trenger noen til å flanke fienden mens du angriper med sverdet.
Platinum Games bød på en glimrende opplevelse med den korte demoen, og de klarte faktisk å klemme inn både slåssing og historie i tillegg til en introduksjon av figurene. Kampsystemet og de ulike mekanikkene er enkle å lære seg, men noe sånt som automatisk sikte kan gjøre slåssingen litt lite utfordrende. I så fall kan man bare slå den av. Skulle du føle deg veldig oppesen, kan du jo skru vanskelighetsgraden til topp - da dør du av ett enkelt slag.
Dessverre er kameraet nesten alltid et irritasjonsmoment i slike spill, og det samme gjelder i Nier: Automata. Kameraet er her fastlåst, noe som fikk spillet til å føles litt som et isometrisk skytespill eller et plattformspill i 2D. Dette kan gjøre spillet vanskeligere av feil grunn, og jeg opplevde det frustrerende til tider.
Spillet skal ikke slippes før om tre måneder, men vi lengter allerede etter mer. Animasjonene i kamp og figurens bevegelser er flotte, og farten og alt som foregår på skjermen sørger for en intens opplevelse. Det var litt lite farger i fabrikkbrettet, men utenom dette så spillet veldig bra ut. Jeg kan ikke si stort om historien og figurene basert på 30 minutter, så vi må bare vente og se. Nier: Automata ser ut til å heve listen på flere områder, men det gjenstår å se hvor spillet lander når det slippes i mars.