Team Ninja har gjort det igjen. Ja, eller... før du hisser deg opp bør du lese det med liten skrift (Det med liten skrift: Ninja Gaiden Sigma er ikke noe superfresht actionepos, men en ny versjon av det gamle Xbox-spillet Ninja Gaiden. Igjen).
Selv om det føles ganske kjedelig at vi prakkes på enda en versjon av Ninja Gaiden, er det umulig å hevde noe annet enn at Ryu Hayabusas Playstation 3-premiere er en bra tittel. Ninja Gaiden Sigma er nok egentlig hva Ninja Gaiden burde ha vært fra begynnelsen.
Det er en god del nyheter i Ninja Gaiden Sigma. Den mest spennende i mine øyne er at vi endelig blir bedre kjent med Rachel, den yppige blondinen som Ryu sporadisk har støtt på under sine tidligere dyster i Xbox-versjonene. Hun har en egen kampanje der vi får se hennes syn på saker og ting, som igjen ser veldig fresh ut. Vi har jo tross alt spilt oss igjennom Ryus eventyr to ganger tidligere i Ninja Gaiden og Ninja Gaiden Black.
Andre nyheter er at enkelte scener som var mellomsekvenser i Xbox-versjonene, nå er fullt spillbare. Dessuten har Team Ninja lagt til en funksjon som gjør at Ryu nå kan slå seg i gjennom fiendegrupper med et sverd i hver hånd. Det gir automatisk mer action, mer søl og mer ninjamos. Utover dette blir det mye av det vi kjenner fra originalen.
Selv om Sigma er til Playstation 3, og originalen ble utviklet til Xbox, har ikke Team Ninja gjort mye for å forbedre grafikken. Klart, lyssettingen er bedre, og skarpere, men alt i alt ser dette ut som samme spill, bare med mer høyoppløste texturer.
Dessuten inneholder Sigma lange innlastetider, statisk lys og samme stive miljøer. Ninja Gaiden Sigma er tross dette et veldig bra spill, proppet til randen med skjønn og utfordrende ninja-action.