Norsk
Gamereactor
artikler

Nintendo Switch: Ble forventningene innfridd?

I mai 2016 stilte Ingar krav til hva han ville se med Nintendo Switch. Nå som vi vet mer om konsollen, sjekker han om forventningene ble innfridd.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

I 2016 visste vi ikke så fryktelig mye om Nintendo Switch, eller NX som kodenavnet var den gangen. Vi visste at Nintendo jobbet med den, og vi visste at den skulle først og fremst bli en arvtager til Wii U, men utover det var det meste bare rykter og spekulasjoner. Ja, selv tanken om at NX/Switch skulle være en hybridkonsoll man kunne koble fra TV-en og ta med seg var noe vi bare hadde rykter om.

For å forberede seg til lanseringen av NX/Switch, bestemte Nintendo seg for å tone ned på lanseringene i 2016 for så å komme sterkere tilbake i 2017. Det satte i gang noen tanker hos meg, tanker som til slutt resulterte i kommentaren Make Nintendo Great Again som dere kunne lese her på Gamereactor i mai. I kommentaren tok jeg for meg åtte punkter jeg håpet og ønsket at Nintendo skulle implementere i sin kommende konsoll, med en klar tanke om at Nintendo virkelig bør få det til med sin kommende konsoll. Å skulle feile på hjemmekonsollmarkedet to ganger på rad er noe Nintendo ikke har råd til, spekulerte jeg da.

Nå skriver vi 2017, og mye har skjedd siden mai 2016. Vi vet at Nintendos kommende konsoll heter Switch, vi vet at det er en hybridkonsoll som både fungerer på farten og koblet til TV-skjermen, og vi har til og med fått en lanseringsdato. Dermed tenkte jeg det kunne være moro å se tilbake på artikkelen fra mai og de åtte punktene jeg listet opp over ting og funksjonaliteter jeg mente Nintendo burde få på plass med sin kommende konsoll.

Her er altså den etterlengtede oppfølgeren: Har Nintendo innfridd forventningene til Switch?

Dette er en annonse:
Nintendo Switch: Ble forventningene innfridd?
I 2016 hadde vi noen forventninger til Nintendos kommende konsoll. Nå som vi vet mer, kan vi da si at forventningene er innfridd?

1. Ha et lettfattelig konsept - innfridd
Første gang vi fikk se Nintendo Switch, var gjennom en tre minutter lang presentasjonsvideo i oktober. Stort mer fikk vi ikke vite da, og mest sannsynlig følte Nintendo at de måtte vise noe for å lette på presset fra investorer og fans. Først de siste dagene har vi fått vite mer når det gjelder konsollens innmat, spillutvalg og lignende. Men én ting var klinkende klart fra oktober av: Hva Switch er, og hvordan den i korte trekk fungerer. Et enkelt og lettfattelig budskap var helt avgjørende for Nintendo, ikke minst med tanke på at det var nettopp her Wii U feilet allerede fra dag én. Med Switch har jeg ikke støtt på noen tilfeller hvor folk lurer på hva Switch er eller hvordan det fungerer. Joda, noen få har kanskje spurt spørsmål som «Er det en ny konsoll fra Nintendo,» men tonefallet har alltid vært av en avklarende art, ikke en forvirret art. En presentasjon som viser de mange mulighetene man har for å bruke Switch og de forskjellige kontrollermuligheten konsollen tilbyr ser ut til å gå inn hos de fleste. Dessuten er navnet Switch midt i blinken, da det forteller eksakt hva konsollen kan gjøre. Det skulle ikke bli vanskelig å markedsføre konsollen selv til forvirrede foreldre som ikke kan så mye om TV-spill, så punkt 1 må sies å være innfridd.

2. NX må være et reelt alternativ til PS4, XBO og PC - usikkert
Noen tekniske detaljer er fortsatt uklare, men det er tydelig at Switch ikke blir den hardware-messige muskelbunten en kunne håpe på. I mai-artikkelen min håpet jeg på en konsoll som kunne sikte på å være et reelt hardware-alternativ til PS4, XBO og PC, og da inkludert de oppgraderte utgavene av PS4 og XBO som på det tidspunktet fortsatt ikke var bekreftet (disse kjenner vi nå som PS4 Pro og XBO Scorpio). Samtidig vil vi i løpet av kalenderåret se spill som Steep og The Elder Scrolls V: Skyrim - Special Edition til konsollen, spill som allerede er ute til de konkurrerende konsollene. Det er vanskelig å si hvordan Switch-utgavene av spillene holder seg sammenlignet med eksempelvis PS4-utgavene, ettersom vi ikke har noen sammenligningsvideoer så langt. Samtidig viser det vi har sett så langt at Nintendo nå har en reell mulighet til å gi ut slike spill på lik linje med PS4, XBO og PC. Hvorvidt dette faktisk vil skje og hvordan Switch-versjonene vil se ut er helt andre spørsmål, og vi må dermed ta tiden til hjelp for å se hvorvidt punkt 2 blir innfridd eller ikke.

3. Få med tredjepartsutviklerne, både AAA og indie - innfridd
At Nintendo skulle klare å få med seg aktører som Platinum Games, Monolith Soft og Koei Tecmo var jeg ikke så veldig skeptisk til. Vi visste også at Square Enix ville være med på laget, ettersom Dragon Quest XI ble annonsert til Switch mens konsollen fortsatt het NX. At de derimot skulle klare å få med seg aktører som Ubisoft, EA, Atlus og Capcom var jeg derimot langt mer tvilende til. Ikke bare det, men Nintendo har til og med fått med Bethesda Softworks på laget, et studio som aldri har jobbet sammen med Nintendo tidligere, og ingen ringere enn Todd Howard har snakket varmt og frimodig om hvordan han gleder seg til å utvikle til Switch og samarbeide med Nintendo (slike videoer skal selvfølgelig alltid tas med noen spadetak salt). Indietitler får vi også se til Switch, og i løpet av kalenderåret får vi se titler som I am Setsuna, Rime og The Binding of Isaac: Rebirth til konsollen. På nåværende tidspunkt må punkt 3 derfor sies å være innfridd. Spørsmålet nå er om dette vil holde seg gjennom konsollens livsløp, eller om Switch vil lide samme skjebne som Wii U.

Dette er en annonse:

4. Lag spill som appellerer både i Østen og Vesten - usikkert
Hva som appellerer og ikke er utvilsomt en smakssak, men noen trender kjenner vi til. Førstepersons skytespill selger bedre i vest enn i øst, og rollespill og fargerike eventyrspill selger bedre i øst enn i vest. På nåværende tidspunkt er det vanskelig å se hvordan salgstallene kommer til å fordele seg, men tilhengere av FPS-spill vil nok holde seg et godt stykke unna Switch med det første. Dersom vi eliminerer Skyrim, Steep, Minecraft og Fifa (alle spill som allerede er lansert til andre konsoller), er det lite igjen som appellerer til den typiske vestlige spilleren. Spill som Splatoon 2, Super Mario Odyssey, Xenoblade Chronicles 2 og ikke minst The Legend of Zelda: Breath of the Wild er på sin side helt nye titler som trolig vil gjøre østlige spillere (og vestlige spillere av østlige spill) fornøyde. Mye kan fortsatt endre seg, og det er mange involverte studioer som ikke har avslørt hvilke Switch-spill de holder på med, men de neste ukene og månedene bør absolutt inneholde noe som kan appellere til den typiske vestlige spilleren.

Nintendo Switch: Ble forventningene innfridd?
Listen over kommende spill til Switch er en god begynnelse, men den har også noen svakheter.

5. Vis at dere forstår internett - usikkert, men tvilsomt
Vi har ikke fått sett noe særlig av online-funksjonaliteten til Switch eller hvordan nettbutikken på konsollen fungerer, men det vi har sett så langt gir blandede signaler. Vi vet at Miiverse forsvinner, noe som kanskje er greit - det var morsomt så lenge det varte, men ufattelig kronglete å bruke. Vi vet også at man fra høsten av må betale for å kunne spille over nett. Dette er ikke noe annerledes enn det vi ser hos konkurrentene, men fortsatt trist, ettersom gratis nettspilling kunne gitt Switch et klart fortrinn. En tredje ting vi vet er at konsollens innebygde lagringskapasitet er på skarve 32 GB, det samme som på Wii U. I en tid hvor digitalt salg blir stadig mer vanlig og hvor 500 GB lagringskapasitet fort blir fylt opp på en PS4, vitner dette om at Nintendo kanskje har et stykke igjen før de helt forstår hvordan internett anno 2017 fungerer. Heldigvis støtter konsollen MicroSD-kort på opptil 2 TB, og et minnekort på 64 GB behøver ikke blakke deg på dagens nettbutikker.

6. Bakoverkompatibilitet - ikke innfridd
Dette var hele tiden et skudd i mørke, men bakoverkompatibilitet blir dessverre ikke å se på Switch. Noen Wii U-titler blir riktignok gitt ut på nytt til Switch, sånn som Mario Kart 8 og Fast Racing Neo, men det er ikke helt det samme som bakoverkompatibilitet. Basert på tidligere erfaringer hadde jeg troen på at Nintendo ville få dette til, men noen feil må man ta her i livet. Samtidig har de gjort Switch regionsfri, noe jeg sannsynligvis vil sette langt mer pris på i det lange løp.

7. Fiks tilgangen på gamle titler. Nå! - definitivt ikke innfridd
Ja, hva skal man vel si på dette punktet? På den ene siden blir tilgangen på gamle titler fikset, og på den andre siden er løsningen temmelig bak mål. Nintendo har lovet oss at vi skal få én retrotittel i måneden som en slags kompensasjon for at vi må betale for nettbruken, men hver tittel vil kun være tilgjengelig i én måned. Én retrotittel, tilgjengelig i én måned. Smak litt på den. Nok en gang lar Nintendo muligheten gå fra seg, og vi vet ikke engang hvilke titler som blir tilgjengelige. Hvor mange titler vil være klare ved lansering? Vil det være mulig å handle mer enn det ene spillet som vi får teste gratis? Hvordan ser langtidsstrategien deres ut? Uansett hvordan svarene måtte se ut, kan vi fortsatt bare drømme om en Netflix-lignende løsning hvor Nintendo legger ut en bråte med spill som man kan spille ubegrenset for en månedlig sum. Den månedlige summen kommer, men varene man får til gjengjeld er foreløpig et sorgens kapittel. Forventninger definitivt ikke innfridd.

Nintendo Switch: Ble forventningene innfridd?
Annonseringen av Xenoblade Chronicles 2 kom som en overraskelse, og er nettopp den typen titler Switch trenger for å lokke til seg flere spillere. Og jo flere spillere som kjøper konsollen, jo mer attraktiv blir den for spillutviklerne, som igjen betyr flere spill.

8. Nintendo er mer enn bare Mario og Zelda - innfridd, under tvil
Nintendo er sannsynligvis det selskapet i bransjen med flest kjente og kjære spillfigurer i bagasjen. De er også blant dem som er dårligst til å benytte disse på en god måte. Håpet er derfor at Switch kan gjøre noe med dette. På nåværende tidspunkt er det fortsatt for tidlig om mangfoldet blir godt nok, men innledningsvis virker det hele lovende. I løpet av 2017 vil vi ikke bare få et Mario- og Zelda-spill, vi får også Splatoon 2. Avsløringen av Xenoblade Chronicles 2 på fredag kom dessuten som en overraskelse, og er akkurat den typen tittel Switch bør få flere av. Det er en svak begynnelse, men det er en begynnelse, og det er fortsatt mye plass til kommende spill fra både Nintendo og andre aktører som kan øke mangfoldet. Punkt 8 får derfor et innfridd-stempel, om enn under tvil.



Loading next content