Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Gamereactor
anmeldelser
Okami

Okami

Et genialt eventyrspill forkledd som et moderne maleri. Slik forklarte de fleste kritikere Okami da det kom til Playstation 2 i fjor. Nå er Wii-versjonen klar, og Jon Cato har svingt penselen på den japanske landsbygda.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Konseptet i Okami er omtrent like absurd som grafikken. Du styrer solguden Amaterasu, gjenfødt som en hvit ulv. Din oppgave er å redde Japan fra et grusomt åttehodet monster som har forgiftet landet. Ved å bekjempe Orichis mange hjelpere bringer du sol og liv tilbake til det døde japanske landskapet.

Sponset av Bellona, med andre ord, men selv om historien ved første øyekast høres noe fjern ut, er dette et ganske enkelt eventyrspill å komme inn i, det føles faktisk veldig som et Zelda-spill til tider.

Som ulven Amaterasu reiser du fra område til område, møter mennesker og dyr som trenger hjelp, og løser oppgaver, bekjemper monstre og frelser verden. Med seg har du en til tider irriterende loppe som hjelper deg med hint, og også snakker med de mange personene du møter underveis i spillet.

Okami
Ifølge en gal mann jeg møtte i Oslo en gang drev Blitzere i all hemmelighet og farget skogen rød. Det ser ut som de har vært på ferde her.
Dette er en annonse:

Et av nøkkelelementene i spillet er en guddommelig malerkost du har tilgang til. Når som helst kan du stoppe handlingen på skjermen for å utføre magi ved å tegne spesielle figurer. Det er begrenset hvor mye man kan tegne, ettersom Amaterasu bruker opp blekk han har med seg, men det er relativt enkelt å fylle opp blekkflasken underveis.

I tegnedelen burde Wii-kontrollen være en naturlig følgesvenn til spillet, ettersom man får tegne rett på skjermen. Men dessverre virker av og til kravene til tegningene litt strenge. En strek må være veldig rett for å bli godtatt, noe som av og til gjør at maskinen nekter å godta tegningen din.

Okami
Tid for en pust i bakken.

Wii-kontrollen brukes selvsagt også i resten av spillet. Man styrer med nunchucken som i et hvilket som helst annet eventyrspill på Wii, men angriper ved å vifte med Wiimoten og utføre spesielle bevegelser. Heller ikke her imponerer Wii-kontrollen så mye. Man kan ikke bare vifte vilt med kontrolleren for å angripe, som for eksempel i Zelda, spillet stiller større krav til presisjon. Men jeg synes allikevel kontrollsystemet blir litt for upresist til at jeg alltid får til det jeg ønsker. Til tross for dette var det svært sjelden at jeg hadde noen store problemer med å vinne en kamp.

Dette er en annonse:

Grafikken i Okami er et kapittel for seg, det kan vanskelig gjøres å beskrive hvor pent det til tider er utfra noen skjermbilder. Det flyter bare fantastisk bra hele tiden, og den spesielle malestilen bringer en utrolig stemning til hele spillet. Allikevel er det litt ofte at grafikken virker litt ufokusert og tåkete, litt som i et Nintendo 64-spill. Dette er litt plagsomt, men langt fra ødeleggende for helhetsinntrykket. Områdene er vakre og varierte, og når man bekjemper ondskapen og blir belønnet med at blomster og gress igjen begynner å vokse på marker man har utforsket, får man en god følelse. Det er rett og slett deilig å se at omgivelsene blir vakrere som et resultat av sine egne handlinger.

Likeledes er det kanskje litt overveldende at spillet i så stor grad baserer seg på Japan og japansk kultur. Men dette er langt fra noe man trenger å være redd for når man skal spille Okami. Selv om man sikkert går glipp av noen referanser her og der er den overhengende historien lett å få grep på, og de mange personene man møter underveis har mye morsom dialog og interessante historier. Det føles til slutt ikke mer japansk enn et hvilket som helst annet actioneventyr.

Okami
Stillbilder fra spillet er pene, men i bevegelse er det magisk.

Som nevnt tidligere minner dette mye om Zelda. Man utforsker stadig nye områder, bekjemper nye bosser, og får nye ferdigheter. Amaterasu får også ferdighetspoeng som spilleren selv kan dele ut på de ferdighetene man føler man bør forbedre. Zelda-følelsen gjennomsyrer egentlig hele spillet, som ganske raskt får den gode stemningen og utforskertrangen man forbinder med Miyamotos magiske serie. Jeg vil faktisk påstå at Okami ubemerket kunne glidd inn som et spill i Zelda-serien dersom litt grafikk hadde vært byttet ut, og det er en stor æresbetegnelse.

Okami er et vakkert eventyr, nesten perfekt konvertert til Nintendo Wii. Til tross for at pekekontrollen til maskinen som burde vært en perfekt partner til spillet ikke fungerer 100 prosent tilfredsstillende, er ikke det nok til å ødelegge en magisk spillopplevelse. Har du Wii og liker Zelda-serien, er dette et obligatorisk kjøp. Et magisk spill, på alle måter.

Okami
Okami
Okami
Okami
Okami
Okami
Okami
Okami
Okami
09 Gamereactor Norge
9 / 10
+
Unik stemning, levende verden, kreativt
-
Litt upresis kontroll til tider
overall score
er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene

Medlemsanmeldelser

  • Superdaniel
    Okami. Okami. Hva får det deg til å tenke? Okami. Hm, det var da en rar tittel. Hva kan denne tittelen skjule? Er dette en ny suksess? Det viste... 9/10
  • Saiya-jin
    -Okami- Dette spillet bygger på en japansk legende, og handler om Amaterasu O-mikami (i spillet kalt Amaterasu Okami). Demonen Orochi har kommet... 10/10

Relaterte tekster

OkamiScore

Okami

ANMELDELSE. Skrevet av Jon Cato Lorentzen

Den malende japanske ulven inntar Nintendo Wii. Jon Cato svinger malerkosten og forteller deg om magien er bevart fra PS2-versjonen.

OkamiScore

Okami

ANMELDELSE. Skrevet av Berit Ellingsen

Berit har latt seg trollbinde av Clover Studios spillperle, og nøler ikke med å utrope Okami til vårens vakreste og mest originale eventyr!



Loading next content