Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Gamereactor
anmeldelser
Okami

Okami

Berit har latt seg trollbinde av Clover Studios spillperle, og nøler ikke med å utrope Okami til vårens vakreste og mest originale eventyr!

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Capcom har tatt sjanser før og våget å være nyskapende, og det har lønnet seg, fra det første Devil May Cry-spillet til oppdateringen av Resident Evil-serien med spill nummer 4. Med det visuelt meget spennende, men akk så repetitive Killer Seven, gikk det mindre bra, men nå prøver Capcom igjen å gjøre noe originalt, og denne gang lykkes de stort.

I Okami kombineres nyskapende datagrafikk med ekte fortellerglede og solid kunnskap om hva som skal til for å gi en underholdende spillopplevelse. Resultatet har blitt et spill helt utenom det vanlige, med en spillbarhet og humor som vil appellere til spillere i alle aldre.

Amaterasu, alle guders mor, må stige ned til menneskenes verden for å bekjempe den onde dragen Orochi, som har mørklagt Japan med mengder av monstre. Amaterasu tar form av en vakker hvit ulv og sammen med sin billestore følgesvenn, maleren Issun, bekjemper hun monstrene og gjenoppretter liv og farger.

Okami er satt i det Japan som vi finner i gamle myter og legender, og det er dermed helt naturlig at spillets grafikk uttrykker og utfyller denne settingen. For å spille Okami er nemlig som å trå inn i et tradisjonelt japansk akvarellmaleri, utført i den såkalte sumi-e stilen. Objekter og rollefigurer er tegnet med svarte penselstrøk og farget i delikate toner. Vannet er to eller flere lag med gjennomskinnelig blå farge som beveges parallelt med hverandre og gir en skimrende malt effekt. Over himmelen farer vinden i form av raske penselstrøk av kruseduller og spiraler. Man skulle ikke tro det var mulig å få objekter som ser ut som om de er tegnet, til å fungere i en tredimensjonal verden, men ved hjelp av avansert cel shading og kreativ manipulasjon av PS2s grafikkprosessor, går det faktisk an.

Dette er en annonse:

Det eksotiske og tradisjonelle utseendet på Okami gir spillet en magisk atmosfære. Her føler man seg virkelig hensatt til et folkeeventyr eller en shinto-myte. Man kjenner igjen mye fra Capcoms egne Onimusha spill; et Japan som aldri var, må reddes fra akutt overbefolkning av monstre. Men i motsetning til Onimusha, er rollefigurene her humoristiske og rare og monstrene mer morsomme enn skumle. Hele historien fortelles med et stort glimt i øyet. Her utfordrer nemlig monstrene deg ved å klaske seg høylytt på rompa og den store krigerhelten har sverd av tre. Men nettopp den rare og lune humoren gjør Okami til en særdeles sympatisk og koselig spillopplevelse.

På samme måte som i Onimusha, blandes det i Okami utforsking og kamp i tredjeperson med interaksjon og oppgaveløsning typisk for japanske rollespill. Noen av oppgavekjedene er omstendelige, men en grei variasjon av de oppgavene som må løses for å komme videre i handlingen, samt en myriade av ulike minispill og tilleggsoppgaver, gjør at spillet ikke føles repetitivt. Mange av oppgavene går også ut på å hjelpe menneskene i deres hverdagslige strev og å spre liv og farge i verden og det er en hyggelig avveksling til krigingen i andre spill.

Der er også mengder av anledninger til å tjene penger og poeng til å oppgradere rollefiguren, fylle opp helsemåleren, lagre spillet og kjøpe utstyr og medisin. Det skal mye til for at spilleren skal gå tom for noen ressurs. I tillegg forklares oppgavene grundig av moroklumpen Issun. Menyer og kontroller er enkle og meget oversiktlige og det bidrar til å høyne spillegleden betraktelig. Her skinner Capcoms lange erfaring med tredjepersons eventyrspill gjennom.

Kameraet følger Amaterasu bra, uten for mange forsvinningsnumre eller beklemte vinkler. Kampene er lette og greie, men som sedvanlig i Capcom-spill, oppmuntres spilleren til å vinne kampene på den raskeste og mest elegante måten, med bonuspoeng for kvikk og kreativ seier. I likhet med Onimusha og Devil May Cry, åpnes kun et lite område av spillet opp av gangen, og det forhindrer greit at man går seg vill eller ikke skjønner hvor man skal gå.

Dette er en annonse:

Kontrolleroppsett og kamp minner mye om både Onimusha og Devil May Crys system, med den "himmelske penselen" som stor nyvinning. Siden Amaterasu er en gud, kan hun manipulere virkeligheten, og det gjør hun ved hjelp av en malerpensel. I kamp og under ulike forhold ellers i spillet, kan spilleren male spesifikke objekter og hendelser inn på skjermen, som sverdkutt gjennom fiender eller blomster på trær og planter. Og heldigvis for oss som ikke er kalligrafi-eksperter, klarer spillet å oversette alle spillerens maleforsøk til de rette objektene. Meta-penselen fungerer faktisk, og legger en ekstra og unik dimensjon til spillet.

Musikken i Okami er tradisjonelle japanske instrumenter brukt i moderne tempo og rytmer, og passer perfekt til den gode eventyrstemningen. Lydsporet er variert og underholdende, legger seg pent inn i bakgrunnen og blir aldri plagsom eller distraherende. Spillet har ikke ordentlig voice acting, dialog kommuniseres vha tekst, men det har blitt lagt på rare baklengsstemmer, som i Killer Seven.

Det er omtrent ingenting å utsette på Okami, spillet har blitt polert til det skinner. Skal jeg likevel sette fingeren på noe, blir det at spillets innledning kunne vært bedre skrevet, det hadde forsterket følelsen av å lese en eventyrbok og gitt en bedre introduksjon. I tillegg er noen av instruksjonene fra NPCene litt for repetitive for voksne spillere.

Konklusjonen er likevel at Okami er meget spillbart, med en fantastisk og kreativ grafikk. Det er ganske enkelt herlig og nyskapende spillunderholdning. Med sine vakre grafikk og varme stemning, burde Okami passe perfekt til lange og mørke februarkvelder.

Dette er en annonse:
Okami
Okami
Okami
Okami
Okami
Okami
Okami
Okami
Okami
Okami
Okami
Okami
Okami
Okami
Okami
Okami
Okami
Okami
09 Gamereactor Norge
9 / 10
+
Originalt og fantastisk stemningsfullt, nydelig grafikk
-
Noen steder er historien litt tynn
overall score
er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene

Medlemsanmeldelser

  • Superdaniel
    Okami. Okami. Hva får det deg til å tenke? Okami. Hm, det var da en rar tittel. Hva kan denne tittelen skjule? Er dette en ny suksess? Det viste... 9/10
  • Saiya-jin
    -Okami- Dette spillet bygger på en japansk legende, og handler om Amaterasu O-mikami (i spillet kalt Amaterasu Okami). Demonen Orochi har kommet... 10/10

Relaterte tekster

OkamiScore

Okami

ANMELDELSE. Skrevet av Jon Cato Lorentzen

Den malende japanske ulven inntar Nintendo Wii. Jon Cato svinger malerkosten og forteller deg om magien er bevart fra PS2-versjonen.

OkamiScore

Okami

ANMELDELSE. Skrevet av Berit Ellingsen

Berit har latt seg trollbinde av Clover Studios spillperle, og nøler ikke med å utrope Okami til vårens vakreste og mest originale eventyr!



Loading next content