Onimusha 2: Samurai's Destiny

Onimusha 2: Samurai's Destiny

Da er det på tide å suge opp sjeler og lange ut bambusslag med en samurai igjen.

Selv om kritikeren vil hevde at Capcom er nede i et kreativt dalsøkk, og egentlig kun leverer toere og treere i populære serier, eller "remix"-utgaver som tilfellet er med månedens Resident Evil til GameCube, så kan man ikke se bort fra at hver utgivelse er mer strømlinjeformet og finpusset enn sin forgjenger. Noen ganger også utstyrt med visse fornyelser. Dette gjelder også seneste episoden i Onimusha-serien, som i sitt andre kapittel Samurai’s Destiny lever opp til de mange forventningene med en kraftig oppdatering av både grafikk, lyd og gameplay.

Fortsettelsen starter der hvor eneren sluttet så tragisk. Borte er Samnosuke, som i første omgang sugde sjeler og rundhåndet delte ut med juling. Det er nå ti år senere og Nobunaga Oda herjer det føydale Japan med horder av demoniserete soldater som knuser enhver som står i hans vei. Spilleren kastes denne gangen ut i skoene til Jubei Yagyu, visuallisert gjennom den kjente japanske avdøde skuespilleren Yusaku Matsudas ansikt og kropp. En mann som ikke sier de fleste nordmenn så mye, men som i Japan er en legende. Som lederen av en liten landsby kastes spilleren ut i et hevntok som involverer store kamper med tonnstunge demoner, reiser til fjerntliggende øyer og ikke minst et besøk på utenomjordiske plan.

Grafisk kan Onimusha 2: Samurai’s Destiny krysse klinge med de beste spillene på formatet. Stilen er fortsatt forhåndstegnede bakgrunner og 3D-karakterer, men sammensmeltingen av disse er glidende og mye mer effektive enn tidligere. Områdene er større, mer detaljerte og har nå objekter som kan smadres og flyttes rundt på, mens de enkelte karakterene har et polygon-tall som med letthet er det dobbelte av forgjengeren. Animasjonene er også lekre og utover et større utvalg av bevegelser, har Capcom utstyrt Jubei med mulighet for å snu seg mot angripende fiender ved kun et trykk på angreps-knappen. Dette løser de problemene som eneren hadde og etterlater deg med mange fler muligheter i de mest hektiske situasjonene.

Spillbarhetsmessig er spillet stort sett det samme - men ikke helt allikevel. Fokus ligger fortsatt på de mange kampene mellom spilleren og fiendene, men Capcom har også forsøkt å gjøre opplevelsen mer givende i form av en tett historie og muligheten for å kombinere historiene med forskjellige helter. Dette gjøres gjennom et enkelt system hvor spilleren samler inn gaver, som så gis vekk i håp om å skape allianser og få sjelde gjenstander som takk. Alt etter behandlingen kommer så disse til unnsetning i krevende boss-situasjoner eller på steder hvor man mangler noe for å komme videre.

Men det er ikke alt. Keiji Inafune har også ønsket å forandre ting i selve sjel-systemet, som ellers ble rost opp i skyene i eneren. Utover å kunne samle sjeler til oppgraderingen av våpen, tillater nå systemet også at man oppgraderer sin rustning samt muligheten til å gå amok i et såkalt Oni-øyeblikk. Ved innsamling av villfarte Oni-sjeler oppnår spilleren en kortvarig berserker-tilstand hvor Jubei forvandles til en lysende demon med uante magiske krefter. Denne kan desverre ikke spares, men må times i forhold til når man suger inn den siste sjelen. Det er litt skuffende at Capcom ikke har latt det være opp til spilleren å bestemme når denne skulle brukes, da dette kunne ha medført litt mer taktikk i et ellers heseblesende spill.

Spillets lengde er også merkbart forlenget. Mens en garvet spiller kan ta seg gjennom spillet på ca. 10 timer, vil en gjennomførelse av spillet åpne for et skjema som viser de beslutninger og veier spilleren har tatt gjennom spillet. Her ble det gjort pinlig klart for GameReactor at Onimusha 2: Samurai’s Destiny inneholder ennå fler spilltimer, hvis man bare utforsker de enkelte miljøene mer nøye og finner de rette gavene til potensielle venner. Det blir på denne måten også mulig å åpne kister som i første omgang ikke kan åpnes. Gjennomførelsen av spillet byr også på en trailer fra Onimusha 3, som i følge Capcom blir det avsluttende kapittelet i sagaen.

Onimusha 2: Samurai’s Destiny er definitivt verd å kikke nærmere på. Capcom har ikke begått noe kvantesprang i hverken spillbarhet, grafikk eller lyd, men har klart å fortsette historien i en overdådig stil. Det er ganske enkelt mer av alt. Fra mystiske fiender til eksotiske øyer med mekaniske roboter, er spillet en "tour de force" som nytes hele veien. At Capcom også har lyttet til kritisike europeiske stemmer og inkludert en 60 Hz modus er heller ikke noe å kimse av. Mesterlig gjort.

8 / 10
+
En flott fortsettelse på en lekker serie. Fans vil elske det.