Operation Flashpoint: Red River

Operation Flashpoint: Red River

Fra streng og nådeløs krigssimulator til en litt mildere, Hollywood-preget slagmarksopera. Vi har avlagt dommen for det nyeste Operation Flashpoint-kapittelet...

I en ukes tid har jeg levd på en usunn diett bestående av bannskap, våpenfett og grus. Jeg har beinet rundt i Tadjikistans landsbygder som en idiot og på øret har jeg konstant hatt en forbannet offiser som legger få fingre imellom når han hyler ordre og småligheter til meg. Det har ikke vært en enkel reise, for å være ærlig, men Operation Flashpoint skiller seg også markant ut fra sine sjangerkollegaer. Istedenfor et stramt, skriptet og forutsigbart spill som serverer publikum alt på et sølvfat, er dette, til likhet med forgjengerne, en krevende krigssimulator der hvert skudd teller.

Denne gangen er handlingen (som sagt) lagt til Tadjikistan. En gruppe med rebeller har turet over fra Afghanistan og er iferd med å etablere seg i området. Når opprørerne begynner å bli mer voldsomme enn nødvendig, rykker en amerikansk enhet med marinesoldater inn i området for å få orden i sysakene. Verdenspolitiet USA på sitt beste.

Ganske snart får Kina nyss i dette og blir litt nervøse av seg. Kina begir seg inn på samme territorium - og vips, trekantdramaet er en realitet. Naturligvis er ingen av sidene sugne på å gi seg.

Operation Flashpoint: Red River

Har du allerede kjennskap til Operation Flashpoint-serien vet du at den er kjent for å være både streng og hensynsløs. Når Codemasters tok kontroll over franchisen forsøkte de i samme slengen å modernisere konseptet, gjøre det mer tilgjengelig. De lykkes godt med Operation Flashpoint: Dragon Rising, selv om jeg nå - et halvt år senere - ser at det hele tidvis er veldig gammeldags og kronglete. Det faktum at Codemasters prøvde å levere samme opplevelse som tidligere utvikler Bohemia, var åpenbart. Denne gangen er det derimot annerledes. Merkbart annerledes.

Grunnkonseptet har Codemasters gjort sitt beste for å beholde, så godt som det kan gjøres. Det er fortsatt en høyst utfordrende krigsopera vi får levert, der tap av fokus på kort tid lar seg straffe. Å stå et par minutter på samme sted og plire ut i nattens mørke fra en belyst hytte, kan gi en fiendtlig snikskytter nok tid til å sette sovjetisk overskuddsammunisjon presist i pannebrasken din. Tadjikistans landsbygd er et farlig område hvor ingen bør føle seg trygge. Du er alltid utsatt, alltid i faresonen og gruppen din er alltid i vektig undertall.

Også denne gang inntar du rollen som leder for en firemannsgruppe. Du kan velge mellom fire klasser for deg og dine kollegaer. Personlig valgte jeg å gå for en snikskytter, der jeg forsiktig listet meg gjennom landskapet og plukket fiender på god avstand. Videre vil det meste du foretar deg i felten resultere i erfaringspoeng, og ettersom man stiger i gradene vil det låses opp nye våpen, tillegg og ferdigheter som troppen kan dra nytte av.

Operation Flashpoint: Red River

Codemasters har tatt deler av den infanterisimulatoren som Dragon Rising var og blandet inn en god dose Hollywood. Istedenfor den tidvis nådeløse, livløse og upersonlige opplevelsen som Dragon Rising utgjorde, fokuseres det her betydelig mer på figurene. Man fører ikke statiske samtaler med befaler via radio, men slår til enhver tid følge med en pottesur offiser som hiver om seg med stereotypisk militærlingo. Han hakker kontinuerlig på både deg og dine medsoldater ved onelinere som «motherfuckers» og andre morsomheter. Denne gang vil Codemasters fortelle en ordentlig historie om en tropp i et fremmed land, og det smøres tykt på med snakk om samhold og lagånd.

Hvert oppdrag innledes med en splitter pine gal general som lirer av seg taler om hva oppdragene vil gå ut på. Det merkes ganske fort at Operation Flashpoint: Red River har en helt annen tone enn det forrige spillet. Mens det er underholdende og knytter sammen helheten på en bedre måte, fører det også med seg en liten bunke problemer. Det absolutt største problemet med Red River er at lagkameratene dine er stokk dumme.

Jeg kan ikke annet enn å la meg frustrere av å måtte be dem om å gjøre hver eneste lille ting, være det seg å gå dit eller ta dekning der. Når jeg gir dem beskjed om å gjemme seg bak en mur ved skuddveksling, forventer jeg ikke at de skal plassere seg to meter ved siden av, i åpent terreng, kun fordi det ikke er nok plass mellom soldatene som allerede sitter der. Når de ikke ligger i sømmelig dekning blir de stående beskutt som hodeløse haner, hvilket tvinger meg til å komme til unnsetning. Dette gjør ikke bare hele troppen ineffektiv, men også at jeg titt og ofte må slippe alt jeg har i hendene for å informere en eller annen idiot om at det ikke er fordelaktig å la seg drepe.

Operation Flashpoint: Red River

Når dette skjer nesten i hver eneste skuddveksling kan man begynne å lure på hvor balansen i Red River har gjort av seg. Enda verre blir det når dine egne soldater løper foran munningen din og dør ved spillerens hender. Under ett av oppdragene endte jeg opp med å drepe en hel enhet med medsoldater fordi de presterte å pile frem og tilbake midt i gatene. Jeg prøvde hardt og konsentrert å plukke kinesiske tropper med min M14, men amerikanerne løp som besatt foran siktekornet.

Codemasters har skrytt av at Red River er bygget opp med samarbeid i tankene fra grunnen av, men da myntet på tre kompiser. Det er likevel lite imponerende at den ensomme ulv blir nødt til å hanskes med såpass dårlig kunstig intelligens, også hos troppene du selv er i kontroll over.

Å samarbeide fire stykker er ordentlig moro, selv om enkelte av problemene jeg allerede har nevnt er tilstede. Det er ikke bare kampanjen dere kan jobbe gjennom, men også en spillmodus lik Horde i Gears of War 2 eller Firefight i Halo. Her er dere fire stykker som skal overleve mot stadig større bølger av fiendtlige soldater.

Operation Flashpoint: Red River

Konklusjon
Selv om Operation Flashpoint: Red River er et bedre spill enn forgjengeren er det her altfor mange feil til at jeg kan si meg fornøyd. Balansen svikter regelmessig, soldatene stormer inn i det som er av skudd fra både motstanderen og spiller, og man føler ofte at alt er et salig kaos.

Gammeldagse, rykkvise animasjoner og usle partikkeleffekter bidrar heller ikke til å heve inntrykket, selv om det skal sies at Codemasters i det minste har tatt spillet i riktig retning. Som taktisk samarbeids-action med tre kompiser kan du legge til én på karakteren, men som ensom ulv har du mye frustrasjon i vente og bør i så måte vente til en eventuell oppfølger. Vi satser på at utvikleren tar kritikken til seg.

6 / 10
+
God samarbeidsmodus, pene omgivelser, smart oppgraderingssystem