Gamereactor Norge. Se de nyeste spilltrailerne, pluss ferske intervjuer fra de største spillmessene i verden. Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Gamereactor
artikler
Project Zomboid

Overlevelsessnakk med The Indie Stone

Hundrevis av zombier hamrer på døren. Du er tom for kuler, mat, vann og du sitter i et mørkt hjørne. Du vet ikke hva som vil briste først, døren eller vettet. Høres dette ut som en bra spillopplevelse? Da kan Project Zomboid være noe for deg...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

The Indie Stone er et uavhengig spillutviklerstudio basert i England. Deres første store spill er Project Zomboid - et zombiespill som de finansierer via forhåndssalg etter samme modell som Minecraft.

De er en gjeng med klare ambisjoner og urokkelig integritet, som følte at markedet for zombiespill var overfylt av actiontitler og altfor få rendyrkede zombiespill. Deres visjon for Project Zomboid er å lage en zombie-overlevelsessimulator i samme ånd som George Romeros originale zombiefilmer og Max Brooks' bøker.

For mange oppleves satsingen som det ultimate zombiespillet, det vi har gått og ventet på. Gamereactor har snakket med skribent og meddesigner på Project Zomboid, Will Porter, for å høre hvordan det går med det ambisiøse prosjektet.

Project Zomboid
Dette er en annonse:

Kort og godt, hva føler du skiller Project Zomboid fra andre zombiespill som Left 4 Dead, Dead Rising og Resident Evil, bortsett fra et litt mer useriøst navn?

- Jeg tror det er vår dedikasjon til 'ekte' zombier. Vi prøver å lage et spill om overlevelse fremfor skremsel, blod og gørr, selv om disse selvfølgelig dukker opp i spillet.

Hvorfor bør spillere frykte de udøde i Project Zomboid? Er de haltende kanonføde eller livsløse drapsmaskiner?

- Zombiene i Project Zomboid er enkle å drepe når det er én eller to i synsvinkelen din. Når en horde av dem omringer fortet ditt og du har gått tom for mat og vann, da er det ikke like lett. Hvis du spiller godt kan det hende du ikke møter på noen zombier. Dessverre er ressursene begrenset, og spillet er lagt opp slik at du likevel kan bli skøvet inn i farlige situasjoner.

Dette er en annonse:
Project Zomboid

Hva er utviklerteamets overlevelsesplan?

- Vi jobber ikke alle på samme plass. Jeg er skribent og bor sør i England, på bakkenivå ganske nær landet. Jeg kan enkelt løpe til Sussex Downs og sette opp leir. Mash bor i Canada og jeg mistenker at hun kommer til å ville holde seg hjemme for å beskytte marsvinene sine. Christ og Andy jobber i en leilighet i øverste etasje i en boligblokk i Newcastle, så de må nok kjempe seg gjennom flere hundre meter med udøde naboer og trapper før de kommer seg ut døren. Jeg tror de mest sannsynlig vil lage seg en kopp te og håpe at det hele vil gå over av seg selv.

Hvilke planer har dere for sluttinnhold i Project Zomboid? Hvordan har dere tenkt å holde spenningsnivået oppe etter at
spillerne har overlevd en god stund og har sanket inn et lager med mat og ammunisjon?

- De siste dagene, ukene og månedene i en vellykket gjennomspilling vil være ganske øde. Spilleren vil være sulten og på grensen til å bli gal. Alle de andre overlevende vil være døde og utenfor huset ditt står hundre zombier og venter. Vi har et par triks for hånden for å holde spillet gående, men vi har ikke lyst til å avsløre hva dette er riktig enda. Til syvend og sist føler vi at hvis vi ikke var tro mot den desperasjonen som knyttes opp mot langvarig overlevelse, så ville det ikke vært en ekte zombie apokalypse overlevelses simulator.

Project Zomboid

Vil det finnes kjøretøy i Project Zomboid, og vil vi kunne modifisere dem med maskingevær, pigger og andre sprø ting?

- På et tidspunkt kommer vi til å introdusere biler. Kartet vil nok vokse seg så stort at kjøretøy blir en nødvendighet, men det kommer garantert til å bli noe som kommer sent i utviklingen. Sannsynligheten for at du finner et maskingevær som kan monteres på en bil er forsvinnende liten - selv i en by som Muldraugh som ligger nær en militærbase. Og ikke minst, aner du hvor mye et slikt våpen bråker?

Den isometriske synsvinkelen er ikke noe vi ser ofte i zombiespill i disse dager. Hvordan tror du Project Zomboid blir sterkere av å være isometrisk?

- Vel, vi fikk hvertfall mye oppmerksomhet når Project Zomboid først ble annonsert. Folk syntes spillet vårt lignet litt på X-Com, selv om gameplayet vårt var i sanntid. Med vår nye grafikk og animasjonssystem så har vi beveget oss
ganske langt unna den stilen. For å være helt ærlig så føler jeg ikke Project Zomboid kan sammenlignes med spill som hvor kameraet er plassert over skulderen. Spillet vi føler oss mest likt er (ikke si det til noen) The Sims. Nå gir kanskje det isometriske synspunktet mer mening, eller hva?

På lik linje med uavhengige spill som Minercraft, så har Project Zomboid hatt et tett forhold til fanskaren. På hvilken måte har direkte tilbakemelding fra fansen bidratt til utviklingsprosessen?

- Vi leser forumet hver dag, og ofte ser vi at folk kommer med veldig gode ideer. Det som viser seg er at fordi vi og fansen er på samme bølgelengde når det gjelder engasjement til skikkelige Romero og Max Brooks zombier, så foreslår ofte fansen konsepter som vi allerede prater om. Tilbakemeldingene vi får har
mest innflytelse på prioriteringene våre. Enkelte gameplay-elementer blir skjøvet fremover i planene våre hvis vi ser at etterspørselen er stor.

En enorm måte fansen vår kan bidra er også gjennom modding. Vi sa alltid at vi skulle holde spillet og moddene separate, men Stormy's reloading mod var bare så bra at vi bare måtte ha den med i vår nyeste offentlige testversjon.

Project Zomboid

Hva ligger i horisonten for The Indie Stone? Det er tydelig at Project Zomboid er et prosjekt som ligger nært hjertene deres. Når det endelig er lansert i fullversjon, kommer dere til å fortsette å jobbe og bygge på det eller vil dere gå videre på nye prosjekt?

- Vi har fremdeles et par år med utvikling igjen på Project Zomboid, det er fortsatt vanvittig mye igjen å gjøre. Jeg kan ikke se for meg at vi helt kommer til å slutte å jobbe med Project Zombie så lenge folk fortsatt bryr seg om det. Vi kommer også til å sørge for at modding-samfunnet vokser frem slik at der hele tiden vil være nye og interessante måter å spille Project Zomboid på.

Project Zomboid
Project Zomboid
Project Zomboid
Project Zomboid
Project Zomboid
Project Zomboid

Relaterte tekster



Loading next content