Perfect Dark (2000)

Perfect Dark

David har sjekket ut nyutgivelsen av Nintendo 64-klassikeren Perfect Dark for Xbox 360. Er en oppussing alt som skal til for at en gammel slager skal kunne måle seg med dagens giganttitler?

Det skjer gjerne oftere jo eldre man blir. Man endrer syn på noe man var veldig sikker på tidligere. For eksempel møter du igjen en meget god venn fra gammelt av som du ikke har truffet på veldig lenge. Til din store skuffelse viser det seg at dere ikke har så mye felles lenger. Man opplever gjerne det samme med filmer og plater. Noen ganger fungerer noe man elsket før rett og slett ikke for deg lenger.

Dere ser kanskje hvor dette leder med hensyn til Perfect Dark. Før den eventuelle frustrasjonen du kanskje føler over min kommende kritikk av denne gjenutgivelsen setter inn vil jeg du skal ha én ting i bakhodet: Det er rundt ti år siden Perfect Dark opprinnelig kom ut. Siden den gang og fram til nå har titler som Halo, Half Life 2, Call of Duty: Modern Warfare og Far Cry kommet ut og på hver sin måte revolusjonert sjangeren, og de nevnte er bare kremen på kaka. Svimlende mye har skjedd med FPS-sjangeren på relativt kort tid.

Selv en såpass respektert tittel som Perfect Dark kommer derfor ikke unna å føles håpløst utdatert. En del ting har unektelig blitt pusset opp i forkant av nyslippet men det er nok lite annet enn en fullstendig overhaling som ville fått dette til å føles noenlunde aktuelt. La oss først se på noen av de positive tingene før dette blir for dystert.

To ting skinner veldig klart igjennom selv etter alle disse årene. For det første føles Perfect Dark veldig ambisiøst og kreativt fortsatt. Man merker de høye standardene utviklerne må ha satt seg da de skapte denne tittelen, og man merker virkelig at dette var noe helt annet da det kom ut. Spillet har tidligere fått litt pepper for at det minnet veldig mye om Goldeneye til Nintendo 64, men det er såpass mye kreativt å finne her at det er en smule urettferdig. Den sinnsyke mengden sprø våpen, vanvittige cheats og de varierte omgivelsene gjør fortsatt inntrykk. Dette spillet presset i sin tid Nintendo 64 til sine ytterste grenser og det går ikke ubemerket hen.

Den andre sterke egenskapen Perfect Dark enda innehar er en meget klar følelse av atmosfære. Spillet har en utførelse med tanke på design og lydbilde som er veldig unikt for sin tid og som ikke har sett dagens lys siden. Utrolig nok minnet dette spillet meg mer enn noe annet om et annet spill som kom ut samme året, nemlig Deus Ex. De har lite til felles rent spillmekanisk men i forhold til bakteppe og atmosfære var det opptil flere likheter her. Det er bare å høre på musikken i menyen så skjønner du kanskje hva jeg mener.

Bortsett fra dette føles spillet dessverre fryktelig datert. Det er kanskje bøllete å kritisere et ti år gammelt spill for å ikke være moderne men fakta er at det gjøres tilgjengelig for en ny garde spillere og disse vil ofte ikke ha noe forhold til spillet fra før. Endringene som er gjort føles minimale. De mest markante forskjellene er nok de oppdaterte teksturene og ansiktene som på tross av å gi spillet et grafisk løft ikke redder det fra å føles veldig gammeldags.

Det største problemet Perfect Dark har som en utgivelse i dag er kontrollene. Disse føles helt utrolig slappe. Jeg kan avsløre med en gang at det har ekstremt lite for seg å spille på laveste vanskelighetsgrad ettersom spillet overkompenserer til de grader for den løse siktingen og gjør enkeltspillerkampanjen veldig lite utfordrende. Selv på høyere vanskelighetsgrader er det nok mest kontrollene som vil gi deg mest å kjempe mot. Dessuten er den kunstige intelligensen til fiendene rimelig forutsigbar og åpen for god gammeldags "løp og skyt"-spilling. Man bør uansett kjøre på med mer utfordring for å få mest mulig ut av spillet ettersom man får flere mål per oppdrag og generelt mer igjen for spilletimene.

Andre spøkelser fra gammelt av stikker også hodet sitt fram. Ansikter beveger seg ikke når karakterer snakker, hender ser ut som store klumper, pistollydene er ekstremt puslete, stemmeskuespillet er svært flatt, flere av omgivelsene føles tomme og innholdsløse og man beholder ikke våpen man samler fra et brett til et annet. Det er også ekstremt frustrerende å ikke ha et kart eller en radar som gir deg en indikasjon på hvor man er i forhold til målet sitt. Det resulterer i mye fomling i monotone korridorer. Spillet er ekstremt lite flink til å kommunisere mål og strategi til spilleren.

Spillet har heldigvis fått støtte for Live-spilling for opp til åtte stykker, men jeg spår at dette vil være gøy en kort stund før de fleste vender tilbake til en mer oppdatert flerspilleropplevelse. Fire spillere på én skjerm har til gjengjeld en solid nostalgisk appell og vil nok kunne bli en festfavoritt for litt eldre spillere. Mulighet for samarbeid er også hyggelig.

Alt dette er kanskje gode nyheter for en av målgruppene, nemlig nostalgikerne. Spillopplevelsen er veldig lik slik den var da spillet opprinnelig kom ut. De av dere som storkoste dere med Perfect Dark for ti år siden vil sikkert finne en del glede her, og dere er nok mer tilbøyelige til å tilgi spillet alderdomstegnene. Perfect Dark vil appellere mest til denne gruppen samt spillhistorisk interesserte som er nysgjerrige på hvordan ting ble gjort i gamle dager. Dette spillet er gitt ut på nytt for at nettopp dere skal kunne oppleve et gammelt minne. Vær bare forberedt på at hvis du har vært flittig på FPS-fronten siden den gang så er det mye som har endret seg.

Perfect Dark (2000)Perfect Dark (2000)Perfect Dark (2000)Perfect Dark (2000)
6 / 10
+