Perfect Dark Zero

Perfect Dark Zero

Microsoft har hypet det som Halos arvtager og Xbox 360s flaggskip. Men holder det mål? Vi har gjennomtestet!

Forventningen har tatt helt overhånd når vi snakker om Perfect Dark Zero. Da Xbox ble lansert for fire år siden var det med lanseringsspillet Halo, og nå som den neste generasjonen til Microsoft er her, regner vi med at det skal komme noe tilsvarende. Et spill som gjør at vi bare må ha den nye konsollen. Peter Moore, produktsjef for Xbox 360, har gått ut og sagt at nettopp PDZ vil bli den nye generasjonens Halo. I tillegg kommer spillet fra stjerneutvikleren Rare, som har brukt fem lange år på å ferdigstille oppfølgeren til en av de mest populære FPSene på konsoll. Folket lengter også etter å slippe løs neste generasjons hestekrefter i et inferno av en actionfest hjemme i egen stue. Det er strengt tatt ikke rart at forventningene har blitt skyhøye. Kanskje for høye.

Rare leverte det uforglemmelige Golden Eye til Nintendo 64 i 1997, og det satt standarden for konsoll-FPSer den gang. Men det var forrige generasjon. Det legendariske utviklerteamet har jo mer eller mindre hoppet over nåværende generasjon, og gått rett inn i neste. Problemet er bare at de glemte å ta med seg gameplayet. PDZ føles som et åtte år gammelt skytespill. AIen er stokk dum, og banedesignet er klønete og uoversiktlig. Som regel handler det om å løpe inn i større områder, skyte alle som skyter på deg, og så lete etter veien videre. For det er aldri innlysende. Man vimser bare rundt inntil noen hjelpende piler dukker opp, og så løper man til neste område, og gjentar prosedyren.

De første brettene er spesielt lite engasjerende, men det tar seg heldigvis opp utover i spillet. Det tar litt tid å få en god følelse på kontrollen, men når den først sitter i fingrene, er det dog ingenting å utsette på manøvreringen av vår veldreide superagent. Selve siktingen er utrolig presis, og bommer man med en centimeter, så bommer man med en centimeter. Det setter vi pris på, og det øker også verdien på selve skytingen.

Presentasjonen av oppdragene er elegant med på å skape en superagent følelse i fin James Bond-stil. Før oppdraget ditt starter kan du velge forskjellige våpen og gadgets du vil ha med deg ut i feltet, og her har Rare vært utrolig sjenerøse. Spillet er nemlig stappet til randen med variert isenkram, og alle våpen både ser og høres veldig bra ut. Alle kommer også med forskjellige sekundære funksjoner som vil få enhver "gun-nut" til å rive av seg trusa og danse på bordet.

Visuelt sett benytter Perfect Dark seg av det aller meste som neste generasjons grafiske egenskaper har å by på. Alle overflater benytter "mapping teknikker" som gir deg skygger og sprekker i vegger, tak og gulv. Dynamiske lyseffekter, motion blur, høy bildeoppdatering og massevis av andre effekter og godsnacks gjør at ståpelsen vil reise seg på de fleste grafikkjunkier. Det skal også nevnes at Rare har en veldig artistisk stil. Karakterene ser mer tegneserieaktige ut enn fotorealistiske, og overflater og lyseffekter er veldig overdrevne. Spillet ser ofte vått, skinnende og litt plastikk ut, og om man liker det eller ikke, får avhenge av personlig preferanse. Det ser i alle fall utrolig lekkert ut når solstrålene skinner ned gjennom palmebladene dypt inne i regnskogen, mens eksplosjoner, motion blur og noen av de mest realistiske flammene noensinne slikker oppover kameralinsa. Fabelakig.

Lydmessig er det helt på det jevne. Dialogene er litt uinspirerte, og musikken er litt anonym. Det er også irriterende at man ikke kan ødelegge eller skru av alarmer, for når den først utløses, så skriker den deg i øret gjennom hele oppdraget.

Selv om PDZ tidvis byr på drivende og god action, så er det til syvende og sist ikke noe annet enn en resirkulert og standardisert spillopplevelse som selv ikke en blendende visuell overflate kan redde. Rare har glemt å følge med på hva som har skjedd i sjangeren siden sist, og det er det aller største problemet. Selv om vi setter pris på coop-delen, så er det jo begrenset hvor moro det er å spille et middelmådig spill sammen med en kompis. Frøken Dark byr på stil over substans i sin 360-debut, og er en generisk og oppskriftsmessig runde grafisk pornografi. Er Perfect Dark Zero neste generasjons skytespill? Svaret er enkelt - nei.

Perfect Dark ZeroPerfect Dark ZeroPerfect Dark ZeroPerfect Dark Zero
6 / 10
+