Persona Q2: New Cinema Labyrinth

Persona Q2: New Cinema Labyrinth

Børst støvet av 3DS-en, alle Persona-fans! Det er på tide å utforske labyrinter med vennegjengene fra Persona 3, 4 og 5.

Så du trodde at Nintendo 3DS var død og begravet nå i 2019? Man skulle kanskje tro det, særlig når vi akkurat har lagt bak oss en E3-messe hvor 3DS ikke ble nevnt av Nintendo med ett eneste ord, men japanske Atlus vil ha det annerledes.

Selskapet har de par siste årene opplevd stor suksess med Persona-serien etter at Persona 5 ble en velfortjent knallsuksess i 2017. Dette momentumet utnytter Atlus for alt det er verdt. Dermed har vi allerede fått hovedrollefiguren Joker til Super Smash Bros. Ultimate og dansespillet Persona 5: Dancing in Starlight, og neste år kan vi vente oss Persona 5 Royal til PS4 og musou-spillet Persona 5 Scramble: The Phantom Strikers til Switch. Nå vil derimot fantomtyv-gjengen at du skal finne frem igjen 3DS-en din for å fyre opp spin-off-spillet Persona Q2: New Cinema Labyrinth.

Persona Q2: New Cinema Labyrinth

Som to-tallet i tittelen indikerer er dette det andre spillet i Persona Q-serien. Forgjengeren (som jeg for ordens skyld ikke har spilt) fusjonerte elementer fra to Atlus-serier. Her fikk vi et gjensyn med rollefigurene i Persona 3 og Persona 4, mens spillmekanikkene var hentet fra Etrian Odyssey, en dungeon crawler-serie fra Atlus til 3DS. Persona Q2 følger i praksis formelen fra forgjengeren, men denne gangen begynner vi med gjengen fra Persona 5. På ett av sine oppdrag i Mementos, skyggeverdenen fremskapt av Tokyobefolkningens kollektive underbevissthet, blir gjengen plutselig dratt inn i en helt annen verden formet som en gigantisk, mystisk kino. Her møter de kuratoren Nagi og den sjenerte jenta Hikari, samt en mystisk stum projektør de gir navnet Doe. Utgangen til kinoen er stengt, og den eneste måten å komme seg ut på er å entre de forskjellige fordreide filmene i kinoen og endre slutten på hver film.

Den grunnleggende tematikken i Persona Q2 er "individ", og filmene våre venner må rette opp i forsøker å undertrykke individets selvstendighet og særegenhet. Historien som helhet kommer aldri i nærheten av hovedseriens spill, men det gir likevel et greit rammeverk for spillet.

Persona Q-serien handler uansett ikke først og fremst om den dype rollespillhistorien, men om fan service og gjensynet med rollefigurer vi har blitt glade i. Dette er spillet for deg som har et forhold til serien fra før og ønsker å oppleve nye historier med de herlige rollefigurene. Dette lykkes Q2 med fra første stund. Allerede fra åpningsscenen føles det som man møter igjen gamle venner, og etter hvert som rollefigurene fra Persona 3 og 4 også gjør sitt inntog i spillet øker bare denne følelsen betraktelig. Dynamikken mellom rollefigurene er som vanlig utsøkt, og det oppstår også flere komiske situasjoner som følger av av rollefigurene kommer fra vidt forskjellige steder og kontekster. Stemmeskuespillet er også jevnt over på topp (skjønt Rise fra Persona 4 er overraskende plagsom på japansk), men spillet må trekkes for kun å tilby japansk stemmeskuespill. For min egen del er dette uansett det foretrukne språkvalget for japanske spill, men det er mye smådialog og kommentarer i kamper og lignende som man ikke vil få med seg dersom man ikke mestrer språket (Persona-spillene har dessuten hatt tålig greit engelsk stemmeskuespill opp gjennom årene).

Persona Q2: New Cinema Labyrinth

Når man entrer en film i Q2 går man inn i førstepersonsperspektiv for å utforske en labyrint. På den nederste 3DS-skjermen tegner man opp et kart, noe som kommer godt med jo lengre inn i labyrinten man kommer. Man har også muligheten til å automatisere mesteparten av kartografien, noe som er svært hendig og nyttig. Underveis vil man støte på tilfeldige monsterkamper med kjente Persona-monstre, skjønt her bør man i hvert fall ha spilt Persona 4 for å kjenne igjen flesteparten. Selv om kampanimasjonene er nokså forenklet er den grunnleggende mekanikken nokså lik hovedserien, hvor hvert monster har en svakhet som man bør utnytte for å felle dem. Når alle fiendene ligger paddeflate kan man ta et møljeangrep, og avslutter man kampen med et slikt angrep får man enda mer penger og erfaringspoeng. En hendig sak er at alle rollefigurene kan utstyres med to personaer (skapningene som gir deg magiske angrep i serien), en hoved- og en sub-persona.

Den formulariske tilnærmingen spillet har er i bunn og grunn både avslappende og tilfredsstillende. Den passer også utmerket til 3DS. Til tross for at konsollen har tydelig aldrende grafiske muligheter passer den godt til denne typen spill, enten man ligger langstrakt på sofaen eller er på reise i sommerferien. Som dungeon crawler fungerer denne helheten svært godt, og det er alltid spennende å se hvor langt man kan presse seg selv før man må trekke seg ut av labyrinten for å lagre og samle krefter. I det lange løp blir imidlertid variasjonen litt for liten, og særlig mot slutten av spillet merker man at det hele begynner å bli litt gjentakende. Spillet tilbyr riktignok noen mindre sideoppdrag som utdyper forholdet mellom rollefigurene, men disse bidrar dessverre ikke særlig mye til å skape variasjon, ettersom det er de samme kartene som gjenbrukes.

Med Persona-spillene forbinder man gjerne eminent musikk, og det kan man også forvente denne gangen. Spillet byr faktisk på gratis DLC hvor man kan laste ned kampmusikk fra Persona 3-5, men også den nye og originale musikken for spillet er verdt å merke seg. Spesielt catchy er spillets åpningslåt, hvor Atlus virkelig har slått på stortromma og samlet alle tre sangerinnene fra Persona 3, 4 og 5 til å synge sammen. Det svinger skikkelig og er verdt noen minutter på YouTube i seg selv hvis selve spillet ikke skulle være interessant for deg.

Persona Q2: New Cinema Labyrinth

Persona Q2: New Cinema Labyrinth mangler den lille raffinerte finessen som hever Persona-spillene fra gode rollespill til fantastiske. Det gjør likevel ingenting, for spillets hovedformål er å gi fansen et gjensyn med rollefigurer de kjenner fra før og er glade i. Dette lykkes spillet med, og sånn sett passer det godt til Persona-fansen som trenger litt håndholdt underholdning på lange sommerdagene.

7 / 10
+
Herlig gjensyn med tre herlige rollefigurgallerier, underholdende dungeon crawler, god musikk.