Pikmin 2

Pikmin 2

Nintendos små, søte Pikmins er tilbake i den etterlengtede oppfølgeren. Lina har tatt med seg GameCuben ut i hagen og leker strategisk gartner, men har hun grønne fingre?

Pikmin var virkelig noe for seg selv. Spillet introduserte små søte fargerike vesner med heliums stemmer og humor, og nå er de tilbake i Pikmin 2. Nintendo har laget en oppfølger som på alle måter er forbedret.

Pikmin 2 starter med en fin filmsekvens der vi får se at Captain Olimar vender tilbake til planeten Hocotate. Når han er vel fremme får Olimar vite at sjefen hans har ansatt en liten fyr ved navn Louie som skulle frakte en last med Pikpik carrots, men ble ranet av en space bunny hijacker. Dette har ført til at selskapet Olimar jobber for, Hocotate Freight har satt seg i en stor gjeld. Captain Olimar og Louie får beskjed om at de må få selskapet ut av de økonomiske problemene. De blir dermed nødt til å reise tilbake til Pikminen’s planet, bedre kjent som jorden, for å finne løsningen på problemet.

Når Olimar og Louie ankommer jorden begynner eventyret. Men hvordan skal to små romfarere som ikke rager høyere enn en centimeter overbakken klare og løse selskapets problemer? Man finner seg så klart noen Pikmins. Disse er flittige som arbeidsmaur og lystrer dine komandoer uten å nøle. I tillegg til de røde, gule og blå Pikminene fra det forige spillet har det kommet to nye, lilla og hvite Pikmins. En stor lilla sumo Pikmin som tilsvarer cirka 10 røde Pikmin og de hvite små giftige albino Pikminene med store oppblåste røde øyne, som kan oppdage skatter som er begravet. Man finner tidlig ut at jo flere Pikmins du har jo lettere er det å løse de forskjellige oppgavene, samt at de kan løses på uttallige måter. Det finnes små blomster rundt om kring som Pikminene tar med seg til Onion moderskipet sitt og der produseres nye Pikmins. Dreper du ett monster vil Pikminen også ta med seg disse tilbake, og enda flere Pikminer kommer til verden.

Kontrollene er veldig enkle og ved å trykke på Y knappen kan du bytte mellom Olimar og Louie, så det er fullt mulig å velge hvem av de som skal lede gruppa. Ved å trykke X deler Pikminene seg i forskjellige grupper ettersom hva slags farge de har. Dette gjør hele prosessen med å velge Pikmins til de forskjellige oppdragene mye enklere. Noen ganger kan det også være greit å dele gruppen mellom Olimar og Louie og sende de i ulike rettninger for å gjøre forskjellige ting istedenfor å belaste den ene med alle de krakylske Pikminene.

Når du finner en skatt kaster du Pikminene dine på gjennstanden og du vil med engang se hvor mange Pikmin som trengs for å løfte den, og hvor mange Pikmin som alerede jobber med saken. Det er stort sett dette spillet går ut på. Finne nok skatter så du får betalt tilbake gjelden til selskapet, samt at de trengs litt strategi for å få det til. Men ikke fortvil, du trenger ikke å være en supertaktiker for å spille spillet, og det er derfor dette spillet passer for alle aldre. En ting som har forandret seg fra det forige spillet er at man slipper å måtte fullføre spillet på 30 dager, noe som ga spillet et noe stresset preg. Nå kan spillerne selv utforske Pikmin verdenen som de selv ønsker. Dag og natt systemet fungerer fortsatt likt som i forgjengeren så man vil alikevel få følelsen av at det er litt viktig å nå målene sine før dagen er omme. Spillet inneholder fire områder med forskjellige temaer du skal utforske. Mye av spillet foregår i huler under jorden og det er her man finner meste parten av skattene. Ikke vær redd for å hoppe ned i de, for space poden fra romskipet ditt følger med og informerer deg om de forskjellige hindringene du støter på, samt at man finner blomster som kan gjøre om et visst antall av Pikminene dine til en annen farge. Spillet er også lagt opp til at du må bruke de forskjellige Pikminene for å kunne fullføre ett oppdrag, så sørg for at du har ett jevnt antall med Pikmins i ulike farger.

Vær for all del forsiktig når du entrer en hule, for disse hulene kan strekke seg over flere nivåer og det er ikke mulig å skaffe nye Pikmins hvis du minster noen, og som regel venter en boss bug helt på slutten. Noe annet som også kan bli et lite problem i huler med trange ganger en skjelden gang iblant, er at du vil oppdage at du har 93 Pikmins istedenfor 95. I skjeldne tilfeller setter et par Pikminer seg fast i veggene. Dette er ikke noe stort problem, men det er litt plagsomt hvis det skulle skje.

Noe Pikmin fans vil sette stor pris på er det nye Piklopedia. Piklopedia finner du på start menyen og her har du mulighet til å lese og studere bilder av de forskjellige organismene du møter på planeten. En annen mulighet du også har er å kaste Pikpik carrots på de levende organismene og se hvordan de reagerer. Registeret over tingene du finner er også veldig forseggjort. Du kan vri og vende på de og studere gjenstandene fra alle tenklige vinkler. Ett nyttig oversiktskart finnes også og det kan være lurt og ta en kikk på dette iblandt.

En annen herlig nyhet til Pikmin 2 er at to spillere har muligheten til å spille versus mode eller cooperative mode. I cooperative modusen løper begge spillere rundt på samme brett og samler nøkkler og skatter. Det er litt synd at man ikke kan spille gjennom singler player kampanjen i cooperative modus, men dette veies opp med at man kan spille en veldig forseggjort versus modus. Her spiller man mot hverandre, og det er om å gjøre og stjele de andre spillernes kuler. Dette kan by på mye morro, for skjermen er delt, så spillerne vil alltid kunne se hva den andre holder på med. Pikminene vil også angripe den andre spilleren etter hvilket parti de har valgt. Det blir som capture the flag med en annen sans for seriøsitet. Spillet har ekstramateriale som blir åpnet etter hvert som man spiller og det er alltid morrsomt å se hva det er som skjuler seg der.

Grafikken i dette spillet er absolutt bra. Kun når du kommer for nært innpå vil man se diverse små mangler, men det er ikke noe som trekker ned helhetsinntrykket. Morsomme farger og artige animasjoner er med på å gi spillerne en følelse av et meget velgjort spill. Animasjonene går på omtrent 30 frames og med 100 Pikmins løpende rundt til enhver tid, er det slettes ikke ille.

Pikmin 2 er et absolutt herlig spill og for fansen vil dette spillet by på morro i minst 30 timer. For min del blir spillet litt ensformig i lengden, men jeg har absolutt hatt det morro med dette spillet. Hatten av for Nintendo.

Pikmin 2Pikmin 2Pikmin 2Pikmin 2
7 / 10
+