Pimp My Ride

Pimp My Ride

At Pimp My Ride skulle bli bra i spillform var det vel egentlig ingen som trodde. Eller? Personlig hadde jeg ventet meg en dårlig karakter og det var akkurat det den ble!

Det første som slår meg er at utvikleren som lagde Pimp My Ride muligens har vært beruset under de veldig få arbeidstimene de har brukt på spillet. Pimp My Ride mislykkes med så og si alt foruten presentasjonen som følger TV-programmets bombastiske typografi og kuule musikk til punkt og prikke. Men det er også alt. For øvrig er dette like artig som en dose salmonella. Dessverre.

For deg som har sovet de siste fem årene: her kommer en kjapp gjennomgang av selve Pimp My Ride-konseptet. Pimp My Ride er et veldig populært TV-program som under ledelse av rapperen Xzibit kjører på for MTV. Programmet går ut på at Xzibit ved starten av hvert avsnitt besøker noen stakkars fattige personer med verdens styggeste biler, som styling-kongene på West Coast Customs siden forvandler til en ekstremoverdrevet überbil med utrustning for flere hundre tusen kroner. Avslutningsvis slippes den fattige stakkaren inn i West Coast Customs garasje der bilen står dekket over med en gigantisk duk. Til tonene av dunkende hip-hop avdekkes bilen med obligatoriske gledeshyl og tårer. Etter det er programmet ferdig.

Opplegget i spillet Pimp My Ride er enkelt og ufattelig ensformig. Hvert oppdrag kretser rundt en kundes bil som du skal pimpe. Man velger en av spillets superstygge skrapbiler i en superstygg meny som man siden kjører hjem til eierens hus for å overraske med at han nettopp har blitt pimpet, ja, eller at han skal bli pimpet.

Det gjelder i starten av hvert oppdrag å kjøre rundt i den virtuelle byen (Pimp City) spillet befinner seg i for å samle sammen massevis av deler som du vil trenge til pimpingen av kundens doning. I slutten av hver omgang når man har samlet inn styling- og tuningtilbehøret, belønnes man med en bunke poeng som forhåpentligvis er gode nok til å fortsette. Om ikke, må man begynne på nytt. Alt toppes siden av hysterisk dårlige minispill som gir deg den mest fantasiløse racingen jeg har testet siden GT Pro Series til Wii.

Bilfysikken i racingmomentene er den dårligste på veldig lenge og det er faktisk sjelden det føles som å kjøre bil i Pimp My Ride. Mer som en 12 tonn tung stålseng som overstyrer mer enn noe annet kjøretøy (eller seng) i verdenshistorien. En annen ting er at bilene i spillet ikke eksisterer i virkeligheten. Det handler kun om fantasibiler, noe som selvsagt gjør det skikkelig meningsløst å lete etter kuule styling-deler. Det hadde vært mer heftig om man kunne ha kjøpt Stillen-ting til sin Nissan, eller Mugen-styling til sin S2000. Men å lete etter bulkede kufangere til sin "Angel 300" fremstår som enda mer forferdelig enn selve bilkjøringen.

Samle penger gjør man gjennom å cruise rundt i Pimp City og kollidere med andre biler. For i begynnelsen kolliderte jeg med både hus og andre trafikanter til tross for at jeg egentlig ikke ville det. Men jeg kom ganske kjapt inn i spillet, og det er faktisk meningen at man skal krasje, for det er her pengene finnes. Disse pengene kan man igjen bruke til å pimpe bilen med, så klart!

Hadde det ikke vært for at Xzibit både er artig og variert i sine kommentarer ville Pimp My Ride fått karakteren 2/10, så dårlig er det ... faktisk. Nå får det en svak treer tross dårlig gameplay, ekstremt repeterende opplegg og elendig grafikk.

Pimp My RidePimp My RidePimp My RidePimp My Ride
03 Gamereactor Norge
3 / 10