Pirates of Black Cove

Pirates of Black Cove

Det er et hav av tid siden pirater ble assosiert med noe mer ondskapsfullt enn kaptein Jack Sparrow og Monkey Island.

De syv hav beviser at de er en perfekt arena for sanntidsstrategi.

I Pirates of the Black Cove seiler man som spiller rundt på en lettere stilisert versjon av det Karibiske hav, som bortsett fra å være hjemmet til de vanlige kolonimagnatene også huser fire forskjellige slag pirater. Det er de såkalt gode piratene fribyttere, kapere og jaeh, og det er spillerens jobb å samle alle for å danne en felles front mot den fryktinngytende gjengen fra Black Cove. For å klare det må man reise frem og tilbake på ulike oppdrag som skal vinne tilliten til de gode leirene.

Det er først og fremst et morsomt spill, noe som tydeliggjøres allerede i starten. Humoren blir presentert i navnene og bakgrunnshistoriene til de tre kapteinene man får velge blant ved oppstart. Den opplagte sammenligningen er Monkey Island-serien, men dette er på langt nær et plagiat. Spillene deler en dyp kjærlighet til ordspill og andre tåpelige former for humor, men Black Cove står på egne treben og byr på massevis med originiale vittigheter.

Pirates of Black Cove

Handlingen utspiller seg både til lands og til vanns. Ute på bølgene navigerer man med WASD-knappene, hvor WS kontrollerer farten og AD bestemmer retningen. Man behøver ikke å bekymre seg for vær eller vind - utviklerne har valgt å gjøre det hele veldig arkadevennlig. Fiendene nedkjempes såvel med kanoner som med de litt mer fargerike spesialvåpnene, som for eksempel menneskekatapulten og de skipssøkende rakettene. På land holder Black Cove seg til de mer tradisjonelle RTS-konvensjonene, og hvis du har prøvd sjangeren før, vil du straks bli komfortabel med kontrollene. Antall enheter holdes ganske lavt.

De enkle og velkjente mekanikkene går hånd i hånd med den varme og gode stemningen som finnes i spillet. Det samme kan man si om grafikken, da Nitro har styrt utenom realisme og heller valgt et stilisert, tegnefilmaktig utseende. Dette er kanskje det beste med Black Cove, ettersom designet er både morsomt og minneverdig. Særlig figurene skiller seg ut som originaler, og Nitro sin erfaring med skipsmodeller kommer tydelig frem.

Pirates of Black Cove

Pirates of the Black Cove byr på et dynamisk lydspor som raskt endres i takt med handlingen, og den er ofte det første varselet på at det er på tide å bemanne kanonene. Musikken er kanskje ikke særlig original, men den passer fint til stemningen og kan fortsatt nytes etter et par timer med spilling. Stemmeskuespillet er dog en annen sak. Stemmene er like tegneserieaktig som ansiktene de tilhører, og de blir tidvis litt ekstreme.

Mange av dagens spill har alle mulige slags samlegjenstander som skal forlenge deres levetid. I Pirates of the Black Cove kan man finne tusenvis av forskjellige vittigheter som flyter rundt i bølgene. Det er lett å se at utviklerne har gått grundig til verks og utforsket dype, mørke ordspillsgrotter.

Hvis du er interessert i et underholdende og fargerikt eventyr, da er Pirates of the Black Cove såvisst verdt en nærmere titt. Øyelapp og papegøye er ikke påbudt.

Pirates of Black CovePirates of Black CovePirates of Black Cove
8 / 10